اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

باغ‌شهرها، تشدیدکننده تنش آبی

رشد قارچ گونه باغ شهرها علاوه بر تبعات وخیم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی و همزمانی آن با خشکسالی، از یکسو به از بین رفتن کشاورزی خرد و از سوی دیگر به تخلیه آب‌های زیرزمینی می‌انجامد.

باغ‌شهرها، تشدیدکننده تنش آبی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، توسعه و رشد باغ شهرها در استان فارس تبعات وخیم زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری داشته و هزینه‌های سنگینی را به جامعه تحمیل کرده است.

هیچ دستگاهی خود را متولی ویلا باغ ها نمی داند و حاضر به پذیرش مسئولیت آنها نیست و هنوز هم معلوم نیست چه کسی به باغ شهرها مجوز ایجاد و احداث می دهد.

 

مرگ کشاورزی خرد

همزمانی شکل گیری باغ شهرها در اواسط دهه 80 و توسعه آن در دهه 90 با تغییرات اقلیمی، کاهش شدید بارندگی و شیوع گستره خشکسالی در استان سبب شد بسیاری از روستاییان که به دلیل بی آبی در سرگردانی و آشفتگی بسر می بردند، زمین های کشاورزی خود را با قیمت هایی نازل به سرمایه گذاران باغ شهر بفروشند و با تغییر کاربری زمین، برای بسیاری از متمولین و یا طبقات متوسط به بالای اجتماع تبدیل به ویلا باغ شود.

براین اساس، کشاورزی خرد از بین رفت و شخص روستایی که پیش از این خود مالک و صاحب کشت و زرع بود در تفریح‌گاه‌های شخصی متمولین مشغول به کار شدند.

در نتیجه این اتفاق بافت بکر فرهنگی و اجتماعی روستا نیز به خطر افتاده و فرهنگ تجمل و مصرف گرایی به محیط روستا منتقل شده است.

از سویی دیگر در حالیکه جامعه با خشکسالی روبرو است، بسیاری از خرده کشاورزان از کشت دست کشیدند، باغ شهرها که متعلق به طبقات بالای اجتماع هستند با حفر چاه‌های عمیق یا دست درازی به آب معدود رودهای باقی مانده، آخرین رگه های آب را کشیده و بر شدت بحران افزودند.

تخلیه آب‌های زیرزمینی

جلال کامران نیا، دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی در سال 95 در خصوص تنش آبی ایجاد شده توسط باغ شهرها در شیراز گفته بود که باغ‌شهرهای شیراز با تمسک به چاه‌های عمیق، افت سفره‌های زیرزمینی که مهمترین منابع تامین آب شرب شهروندان بود را به‌دنبال داشت و اکنون تداوم تخلیه آب‌های زیرزمینی توسط باغ‌شهرهای شمال‌غرب شیراز، غیر از افت سطح منابع آب زیرزمینی، خشکیدن قنات‌ها و از بین رفتن باغ‌های کهن‌سال شیراز را به‌دنبال داشت.

 

اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس دهم و رئیس وقت کمیسیون کشاورزی درسال 97 از وجود 120 هزار باغ شهر در حومه شیراز خبرداده و گفته تنها در شعاع 40 کیلومتری شهر شیراز حدود 120 هزار باغ شهر در وجود دارد، افرادی در یک مقطع زمانی خاص اراضی اطراف این شهر را به 1000 تا5000 متر تفکیک کردند، این زمین ها اکنون حصار کشی شده و اکثراً دارای استخر هستند و آب آنها توسط چاه‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

این زمین ها حالت ملک شخصی پیدا کرده و افراد مجوز‌های قانونی برای آنها اخذ کرده اند. این موضوع دیگر قابل برگشت نیست و به منابع آب‌های زیر زمینی آسیب جدی وارد کردند.

قره آغاج قربانی باغ شهرها

در شهریور ماه جاری نیز پس از آنکه آب رودخانه قره آغاج آنقدر فروکش کرد که جان ماهی ها و گونه های آبزی این رود به خطر افتاد، کامران اسلاملو، مسوول کمیته بحران حفاظت محیط زیست فارس در توضیح این بحران گفت: دلیل این بحران را عدم تخصیص حق آبه، استفاده بی رویه تانکرها برای مصارف باغ شهری و پمپ های بسیار زیادی که در مسیر رودخانه  قره آغاج به صورت غیر مجاز برای مصارف باغداری آب بر می دارند و عدم نظارت دستگاه های ذیربط را از جمله عوامل رخداد این مشکل زیست محیطی عنوان کرد. 

این مقام مسوول بیان کرد: متاسفانه با عدم رعایت تخصیص حقابه و برداشت بی رویه آب از این رودخانه در آینده نه چندان دور با تبعات جبران ناپذیر بیشتری روبرو خواهیم شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول