اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جدال نتانیاهو و اولمرت در دادگاه

دو نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در دادگاه رو در روی یکدیگر قرار گرفتند.

جدال نتانیاهو و اولمرت در دادگاه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بنیامین نتانیاهو» و «ایهود اولمرت»، دو نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در جریان رسیدگی به پرونده شکایت نتانیاهو از اولمرت در دادگاهی در فلسطین اشغالی رو در روی هم قرار گرفتند.

طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی، نتانیاهو، همسر او و پسرش به همراه وکیل آنها روز دوشنبه در نخستین جلسه رسیدگی به شکایتشان از ایهود اولمرت در دادگاهی در تل‌آویو حاضر شدند.

پنج ماه پیش، خانواده نتانیاهو از اولمرت به دلیل اینکه آنها در چند مصاحبه آنها را «بیمار روانی» خطاب کرده بود شکایت کرد. نتانیاهو در این  شکایت‌نامه از اولمرت بابت «تلاش‌های بیمارگونه برای لطمه زدن» به شهرت خانواده‌اش ۲۵۷ هزار دلار غرامت مطالبه کرده است.

جلسه امروز دادگاه در شرایطی به پایان رسید که دو طرف علی‌رغم تأکید دادگاه به مصالحه‌ای برای حل و فصل پرونده دست پیدا نکردند. در مقطعی از دادگاه امروز اولمرت آماده عذرخواهی بود اما وقتی تصریح شد که دادگاه مبلغی را به عنوان غرامت تعیین خواهد کرد از انجام این کار خودداری کرد. بنابراین، رسیدگی به این پرونده در دادگاه ادامه خواهد داشت.

قاضی دادگاه در جلسه پرسید که اظهاراتش درباره بیماری روانی خانواده نتانیاهو را بر چه اساس بیان کرده است. اولمرت در پایان گفت: «من اقدامات آنها را دنبال کردم، صداهای ضبط‌شده از خانواده را گوش دادم، با کارشناسان و کسانی که با آنها در تماس هستند مشورت کردم و شناخت خوبی از ایشان دارم. آنها برای من توضیح دادند که برخی از آن رفتارها عموماً نشانه‌های رفتارهای نابهنجار و جنون‌آمیز هستند.»

رسیدگی به این دو پرونده در حالی انجام می‌شود که هر دو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این به فساد متهم شده‌اند. ایهود اولمرت قبل از رسیدن به سمت نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، در سال ۲۰۱۴ به دلیل فساد بازداشت شده و ۲۷ ماه را در زندان گذارنده بود.

بنیامین نتانیاهو نیز در حال حاضر درگیر سه پرونده جداگانه فساد است که دادگاه به آنها رسیدگی می‌کند.

نتانیاهو طی سال‌های اخیر با سه پرونده دیگر درخصوص فساد دولتی و مالی درگیر بوده است. اولین پرونده او موسوم به «پرونده ۱۰۰۰» است که در آن نتانیاهو به دریافت مستقیم رشوه و رانت‌‌خواری متهم است.

پرونده دوم فساد مالی نتانیاهو موسوم به «پرونده ۲۰۰۰» درباره سوء استفاده از قدرت و جایگاه خود جهت تحت فشار قرار دادن «آرنون موزس» صاحب‌امتیاز نشریه «یدیعوت آحارونوت» برای ارائه پوشش بهتر از اخبار نخست‌وزیری است.

نتانیاهو همچنین در «پرونده ۳۰۰۰» که به «رسوایی زیردریایی اسرائیل» نیز شهرت دارد، درگیر است. این پرونده درباره زد و بند در جریان قرارداد دو میلیارد دلاری برای خرید سه زیردریایی با سوخت اتمی و چهار کشتی نظامی از آلمان است.

او همه اتهامات را تکذیب کرده و گفته که اتهامات علیه او، ساختگی هستند و توسط مخالفان سیاسی و رسانه‌ها طراحی شده‌اند. 

در بخشی از جلسه دادگاه امروز وکیل اولمرت خواستار دسترسی به اطلاعات پزشکی درباره خانواده نتانیاهو شد. قاضی پاسخ داد که در حال حاضر سوابق پزشکی نتانیاهو مسئله اصلی نیست، بلکه مسئله این است که آیا اولمرت در زمان اظهار این ادعاها مستنداتی در اختیار داشته یا خیر.

اولمرت در دو مصاحبه جداگانه با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی و یک وب‌سایت گفته بود که نتانیاهو، همسر و پسرش به بیماری روانی مبتلا هستند. او گفت: «آنها نیازمند درمان روان‌پزشکی هستند.»

اولمرت گفته که دیدگاه او منعکس‌کننده فضای موجود در بخش‌هایی از جامعه است، ضمن آنکه عباراتی که او به کار برده جنبه افترا نداشته‌اند. او همچنین از دادگاه خواسته به او اجازه بدهد که یک روان‌پزشک به انتخاب او، خانواده نتانیاهو را ارزیابی کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول