اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده/ دولت نحوه هزینه‌کرد را به شوراها واگذار کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سهم شهرداری‌ها را از ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده، به ۴ درصد افزایش داده؛ اما در مورد این یک درصد تعیین تکلیف کرده است که باید صرف آتش‌نشانی و حمل و نقل عمومی و با هماهنگی وزارت کشور انجام شود.

افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده/ دولت نحوه هزینه‌کرد را به شوراها واگذار کند

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، در ارتباط با بودجه شهرداری‌ها اظهار داشت: دولت سهم شهرداری‌ها را از ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده، به ۴ درصد افزایش داده؛ اما در مورد این یک درصد تعیین تکلیف کرده است که باید صرف آتش‌نشانی و حمل و نقل عمومی و با هماهنگی وزارت کشور انجام شود.

وی افزود: این تعیین تکلیف، مورد اعتراض شهرداری‌ها واقع شده است، از طرف دیگر شوراهای شهر منتخب مردم هستند و اساسا این مسؤولیت به نمایندگان مردم در شوراها واگذار شده است؛ بنابراین این در خود مجلس هم مطرح شده است که این بودجه بر اساس تصمیمی که می‌گیرند و اولویتی که تعیین می‌کنند، کمافی‌السابق در اختیار شوراها باشد.

طغیانی با اشاره به کمکی که دولت در حوزه حمل و نقل عمومی به شهرداری‌ها می‌کرد، ادامه داد: این کمک هر سال بود و در حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان دولت در این بخش به شهرداری‌های شهرهای بزرگ کمک می‌کرد و معمولا هم اوراق می‌داد و مثلا سهم مترو اصفهان چیزی در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شد؛ این تعهدی بود که خود دولت تقبل و تعهد می‌کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امسال دولت گفته که خود شهرداری‌ها اوراق منتشر و بازپرداخت آن را تقبل کنند؛ یعنی عملا این را برعهده نگرفته است؛ استدلال دولت هم این است که ما یک درصد از محل ارزش افزوده را که اضافه کردیم، حدود  ۴۰ هزار میلیارد تومان داریم به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کمک می‌کنیم و همان کمکی که قبلا می‌کردیم، الان در قالب مالیات بر ارزش افزوده، نقدتر و سهل‌الوصول‌تر به دست شهرداری‌ها می‌رسد.

وی تصریح کرد: هرچه که ما به سمت تمرکززدایی در تصمیم‌گیری‌ها حرکت کنیم بهتر است، شوراهای شهر هم منتخب مردم هستند و به نوعی داریم کار را به خود مردم واگذار می‌کنیم، حالا این که دولت در تصمیم‌گیری برای این‌ها هم ورود کند و حاکمیت از طریق تمرکز در سازمان برنامه و بودجه یا از طریق وزارت کشور و استانداری‌ها به این موضوعات وارد شود، در آخر آنچه مدنظر است اتفاق بیفتد، حاصل نمی‌شود و به نظر من باید این را به دست نمایندگان مردم در شوراهای شهر و روستا سپرد تا درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول