اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس دادگاه فدرال عراق نشست پارلمان را غیرقانونی اعلام کرده بود

یکی از نمایندگان عضو چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی عراق گفت که رئیس دادگاه فدرال عراق در تماس تلفنی با او، به غیرقانونی بودن نشست روز گذشته پارلمان که به انتخاب هیئت رئیسه جدید منجر شد، اذعان داشت.

رئیس دادگاه فدرال عراق نشست پارلمان را غیرقانونی اعلام کرده بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وعد القدو» از نمایندگان عضو چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص تنش و تشنج ایجاد شده در نشست روز گذشته پارلمان عراق که در نهایت به انتخاب اعضای هیئت رئیسه پارلمان منجر شد، توضیح داد.

وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد» افزود: «محمود المشهدانی این نشست را به صورت کاملا حرفه‌ای اداره کرد و از سوی برخی نمایندگان تحت فشار قرار گرفت و ۵۰ نماینده دور او را گرفته بودند تا مانع خروج او از صحن علنی مجلس شوند. وی به دلیل فشار نمایندگان و ازدحام بیهوش شد».

این نماینده عراقی در ادامه گفت: «نخستین جلسه پارلمان عراق که روز یکشنبه برگزار شد، با تحمیل اراده‌هایی که از قبل طراحی شده بود، به پایان رسید و شبهات زیادی بر این نشست سایه انداخته است».

القدو تصریح کرد: «مشهدانی نمرده و ادامه جلسه را به جانشین خود واگذار نکرده بود. نمایندگان مجلس باید صبر می ‌کردند تا رئیس سِنی (محمود المشهدانی) برگردد و جلسه تمام شود».

وی افزود که «جاسم محمد عبود» رئیس دادگاه فدرال عراق همان‌روز در تماس تلفنی با او، به عدم قانونی بودن این نشست اذعان کرد و چارچوب هماهنگی این موضوع را به دبیرکل پارلمان ابلاغ کرد.

القدو تصریح کرد که فراکسیون بزرگتر متعلق به چارچوب هماهنگی است و نمایندگان چارچوب هماهنگی چون اعتقادی به رفتارهای نمایندگان فراکسیون صدر نداشتند، جلسه را ترک کردند.

نخستین نشست پارلمان عراق روز گذشته در فضایی ملتهب و پرتنش برگزار شد. شمار نمایندگان حاضر در آغاز این نشست ۳۲۴ نفر از مجموع ۳۲۹ نفر بود. پس از ادای سوگند نمایندگان پیروز در انتخابات، چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی، درخواست خود برای معرفی به عنوان فراکسیون بزرگتر با ۸۸ نماینده را تقدیم ریاست جلسه کرد و فراکسیون صدر نیز به طور جداگانه درخواست خود را که نام ۷۶ نماینده را در خود جای داده بود، ارائه کرد.  در این میان چارچوب هماهنگی درخواست به تاخیر افتادن مسئله انتخاب هیئت رئیسه پارلمان را تا زمان توافق نهایی بر سر نامزدهای آن، مطرح کرد.

برخی از نمایندگان پارلمانی بر سر مسئله فراکسیون بزرگتر با یکدیگر به صورت لفظی درگیر شدند و پس از آن، یکی از نمایندگان به رئیس سِنی پارلمان حمله کرد و پس از متشنج شدن فضای موجود در صحن پارلمان و وخیم شدن وضعیت جسمی المشهدانی، یک آمبولانس او را به بیمارستان «ابن سینا» در منطقه سبز بغداد منتقل کرد.

رسانه‌های عراقی اعلام کردند پس از آن‌که، المشهدانی به دلیل انتقال به بیمارستان، از صحن پارلمان خارج شد، نمایندگان حاضر از «عامر الفایز» به عنوان دومین رئیس سنی پارلمان خواستند تا نشست امروز را اداره کند. اما وی از این کار امتناع ورزید و سپس «خالد الدراجی» به عنوان رئیس سِنی سوم پس از المشهدانی و الفایز اداره جلسه پارلمان را در دست گرفت اما اعضای فراکسیون چارچوب هماهنگی احزاب شیعی جلسه پارلمان را ترک کردند.

سپس نمایندگان ائتلاف «الجیل الجدید» و «اشراقه کانون»، اتحادیه میهنی کردستان صحن پارلمان را ترک کردند. علاوه بر نمایندگان این ائتلاف‌ها، «خالد العبیدی»، «مثنی السامرائی» و «طلال الزوبعی» نیز از نشست رأی‌گیری برای انتخاب هیأت رئیسه پارلمان خارج شدند. 

اما در نهایت رأی‌گیری و شمارش آراء برای انتخاب اعضای هیئت رئیسه پارلمان انجام شد و «محمد الحلبوسی» به عنوان رئیس پارلمان پنجم، «محمد الزاملی» به عنوان معاون اول او و «شاسوان عبدالله» به عنوان معاون دوم او انتخاب شدند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول