اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کارشناس‌های اروپایی: عضویت اوکراین در ناتو در آینده نزدیک رخ نخواهد داد

دو کارشناس اروپایی در مصاحبه با یک خبرگزاری چینی گفتند، حل اختلافات میان روسیه و آمریکا روند کندی خواهد داشت و عضویت اوکراین در ناتو در آینده نزدیک غیرمحتمل است.

کارشناس‌های اروپایی: عضویت اوکراین در ناتو در آینده نزدیک رخ نخواهد داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «توماس جرمینگر» مدیر بنیاد «مرکز سیاست امنیتی در ژنو» روز دوشنبه گفت، فکر نمی‌کند حل‌وفصل سریعی برای اختلافات روسیه و آمریکا رخ دهد.

جرمینگر در مصاحبه با خبرگزاری چینی «شینهوآ» گفت: «مشخصاً بسیار عالی است که دور دیگری از گفت‌وگوهای ثبات راهبری را روز دوشنبه در اینجا، ژنو، شاهد هستیم. معتقدم اینکه آن‌ها دیدار و گفت‌وگو می‌کنند امر خوبی است اما روشن است که درخصوص مسائلی که در دستور کار قرار دارند، حل‌وفصل سریعی رخ نخواهد داد».

این کارشناس اروپایی و دبیرکل سابق سازمان همکاری و امنیت اروپا افزود: «انتظار من این است که دیدار روز دوشنبه فرصتی برای بیان نگرانی‌های مشترک و بیان انتظارات مشترک باشد».

جرمینگر درباره عضویت اوکراین در ناتو گفت: «حتی بدون در نظر گرفتن تنش‌های فعلی و مذاکرات پیش رو، عضویت اوکراین در ناتو در آینده نزدیک مورد انتظار نیست زیرا در چند پایتخت مهم اروپایی یک منع غیررسمی در این زمینه وجود دارد

«کیث کراوس» استاد موسسه «مطالعات توسعه و امور بین‌الملل ژنو» نیز به شینهوآ گفت: «خیلی خوشبین نیستم. فکر می‌کنم این [دیدار] بیشتر آغاز گفت‌وگویی طولانی‌مدت باشد».

کراوس افزود:‌ «قطعاً می‌دانم که [جو] بایدن سال گذشته تلاش کرد روابط با روسیه را بازآرایی کند و معتقدم که این کار روندی طولانی و کند خواهد داشت زیرا اخلافات روشن بسیا بسیار زیادی وجود دارد. اوکراین فقط یکی از آن‌ها است و مسائل دیگری وجود دارند که در این برهه به‌شدت مورد منازعه هستند».

او در ادامه گفت: «درخصوص گفت‌وگوهای هسته‌ای شاید خوشبین‌تر باشم که گفت‌وگوهایی آغاز شوند».

این کارشناس اروپایی نیز درباره عضویت اوکراین در ناتو، در تأیید اظهارات جرمینگر گفت: «فکر نمی‌کنم اوکراین در آینده نزدیک به ناتو ملحق شود. فکر می‌کنم خود این کشور نیز در داخل درباره این مسئله تاحدی دچار تفرقه است».

جرمینگر در این مصاحبه گفت، احتمالاً تنش‌های ژئوپولتیک میان روسیه و واشنگتن در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه خواهد داشت اما دستکم در چند مورد، ممکن است زمینه‌های همکاری میان دو طرف فراهم شود.

او به شینهوآ گفت: «این بدان معنا خواهد بود که آن‌ها حوزه‌های منافع مشترکی را پیدا خواهند کرد تا با وجود رقابت ژئوپولتیک در این زمینه‌ها همکاری داشته باشند. به‌وضوح یک سری حوزه‌های همکاری مشخص وجود دارد. رسیدگی به این اختلافات صرفاً از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی امر بسیار دشواری است».

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه ظهر امروز (دوشنبه) دیدار و گفت‌وگو با «وندی شرمن» همتای آمریکایی خود در ژنو را آغاز کرد.

ریابکوف پیش از حضور در این دیدار، در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» گفت اگر آمریکا و ناتو به موضوعات مورد نظر روسیه در مذاکرات آتی توجه نکنند، ممکن است با بدترین تهدید علیه امنیت خود مواجه شوند.

وی با بیان اینکه مذاکرات آتی ژنو باید به طور کلی درباره عدم پیوستن اوکراین به ناتو باشد، توضیح داد مسکو آماده شنیدن صحبت‌های آمریکا در مورد عدم استقرار سامانه‌های موشکی در خاک اوکراین است.

ریابکوف با تأکید بر اینکه روسیه هیچ امتیازی تحت فشارهای غرب نخواهد داد، گفت: «این امر کاملاً منتفی است، این به معنای اقدام علیه منافع امنیتی خودمان است».

از سوی دیگر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا عصر یکشنبه به وقت تهران گفت: در مورد استقرار نیروها و سطح نیروها ما توجه نمی‌کنیم. برعکس، اگر روسیه مرتکب تجاوز مجدد علیه اوکراین شود، من فکر می‌کنم این یک چشم‌انداز بسیار منصفانه است که ناتو مواضع خود را در امتداد جناح شرقی خود، یعنی کشورهایی که با روسیه هم مرز هستند، تقویت کند».

او با این حال تصریح کرده درباره عضویت اوکراین در ناتو مذاکره‌ای با روسیه انجام نخواهد داد و ناتو هرگز تعهدی درباره عدم گسترش ارائه نکرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول