اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

روایت بزرگ مردی کوچک؛ از کسب مدال برنز جهانی تا تاثیر روحیه بسیجی در موفقیت

رادین اکبرپور دانش آموز نخبه بسیجی اردبیلی است که فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را از 8 سالگی آغاز کرده و اراده و تفکر بسیجی در کنار پشتکار و مطالعه را رمز موفقیت خود می‌داند.

روایت بزرگ مردی کوچک؛ از کسب مدال برنز جهانی تا تاثیر روحیه بسیجی در موفقیت

خبرگزاری فارس - اردبیل|مریم محرمی: هر زمان سخن از علم و فناوری و فعالیت‌های پژوهشی می‌شود سریعا ذهن هر کسی به تحصیلات دانشگاهی و دانشجویان و اساتید دانشگاهی می‌رود. اما ایران اسلامی و دیار سبلان پر از بزرگ مردان کوچکی است که در عین کودکی خود قدم در راه بزرگان علم گذاشته و به فکر توسعه علمی و فناوری کشورشان هستند.

رادین اکبرپور دانش آموز نخبه ۱۰ ساله اردبیلی یکی از آن دانش آموزانی است که فعالیت‌های علمی خود را از همین زمان کودکی و تحصیل در مدرسه آغاز کرده و در این مسیر موفقیت‌های بسیاری به دست آورده است.

این دانش آموز نخبه اردبیلی دارای افتخارات بسیاری هم چون کسب عنوان برگزیده جشنواره جهادگران علم و فناوری استان اردبیل و هم چنین کسب چندین مقام برتر و مدال‌های مختلف در مسابقات جهانی و بین‌المللی شده است.

باتوجه به حضور موثر و قوی دانش آموز اردبیلی در عرصه‌های مختلف آموزشی و پرورشی، برآن شدیم تا با این دانش آموز نخبه و سرآمد گفتگویی داشته باشیم.

 

از کودکی علاقه خاصی به فعالیت‌های علمی داشتم

فارس: لطفا خودتان را معرفی کنید و در مورد فعالیت‌هایتان برایمان بگویید و از چه زمانی فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را آغاز کردید و در چه زمینه‌هایی بوده است؟

اکبرپور: من دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی در مدرسه امام حسن مجتبی (ع) اردبیل هستم و فعالیت‌های علمی خودم را از ۸ سالگی با کمک معلم و مادر پزشکم آغاز کردم و روز به روز به این عرصه علاقه‌مند شدم و به همین دلیل تلاش خودم را در عرصه علمی بیشتر کردم.

از کودکی به فعالیت‌های علمی علاقه‌مند بودم و مستندات علمی را دنبال می‌کردم.در دوره دوم ابتدایی کتابچه‌ای را نوشتم که سه داستان کوتاه داشت به نام قصه‌های شیرین من، و این کتاب را به مدرسه دادم و این کار من سایر دانش آموزان را نیز تشویق به این کار کرد.

کمی بعد به دانشگاه معرفی شدم و در آنجا به تحقیقات خود در زمینه‌های سلول‌های بنیادی ادامه دادم و در پارک علم و فناوری در بخش کشت بافت گیاهی در حوزه گیاهان دارویی مشغول به فعالیت شدم.

هم‌اکنون نیز همچنان فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را اغلب در دو بخش گیاهان دارویی و دیگری در بخش سلول‌های بنیادی انجام می‌دهم.

در بخش گیاهان دارویی نیز در حال حاضر بر روی یک نوع نوآوری در حال فعالیت هستم و ان‌إشاالله پس از طی مراحل تحقیقاتی و پژوهشی آن نسبت به ثبت اختراع و سایر مراحل این فناوری اقدام خواهیم کرد.

فارس: در مورد سلول‌های بنیادی توضیح دهید و چه شد که شما در این سن توانستید به مطالعه و پژوهش در این حوزه بپردازید؟

اکبرپور: یکی از مشوق‌های اصلی من برای ورود به حوزه سلول‌های بنیادی دکتر علیزاده بود و با راهنمایی‌های وی توانستم به مطالعه و تحقیق در این بخش بپردازم.

با پیشرفت علم و فناوری می‌توانیم بسیاری از بیماری‌ها را با استفاده از ظرفیت‌های سلول‌های بنیادی درمان کنیم و علاقه من به درمان بیماران وکمک به همنوعان و هم چنین جذاب بودن این رشته سبب شد که فعالیت‌های خود در این حوزه را با انگیزه بالایی پیش برده و موفق به کسب مقام‌های ملی و بین‌المللی در این حوزه بشوم.

 

کسب مدال برنز مسابقات جهانی اندونزی

فارس: از افتخارات ملی و بین‌المللی‌تان برایمان بگویید.

اکبرپور: اخیرا در مسابقات جهانی ۲۰۲۰ اندونزی در بخش سمینار علمی (زیست پزشکی) با ارایه مقاله‌ی «سلول و چگونگی تقسیم و بسته‌بندی پروتئین در داخل و خارج از سلول» مدال برنز این دوره از مسابقات را کسب کردم و علاوه بر آن در پنجمین جشنواره ملی دانش‌آموزی ابن‌سینا موفق شدم مدال نقره کشوری را در بخش سمینار علمی (زیست پزشکی) کسب نمایم و در کنار آن در سال ۲۰۲۱ در بخش گیاهان دارویی شرکت کردم و موفق به کسب دیپلم افتخار شدم.

تلاش، کوشش و مطالعه راز موفقیت من است

فارس: راز موفقیت خود را در چه چیزی می‌دانید؟

اکبرپور: راز موفقیت من در تلاش و کوشش و ابتکار من است. علاوه بر گذراندن دوران کودکی خود و بازی کردن، کتاب‌های بسیاری را مطالعه کرده‌ام و مستندات علمی را همیشه تماشا می‌کنم.

دانش آموزان باید آمادگی لازم را برای یادگیری علم و دانش داشته باشند و آنچه را که می‌آموزند در زندگی به‌کار گیرند.

می‌خواهم متخصص مغز و اعصاب شوم

فارس: برنامه شما برای آینده چیست و می‌خواهید چه شغلی داشته باشید؟

اکبرپور: دوست دارم در زمینه سلول‌های بنیادی فعالیتم را ادامه دهم وبا توکل به خدا و لطف الهی کشورم در زمینه سلول‌های بنیادی در دنیا حرف اول را بزند. اما در کنار فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود بیشتر علاقه دارم که متخصص مغز و اعصاب شوم و در این حوزه نیز بتوانم به مردم خود خدمت کنم.

 

فارس: به نظر شما دانش آموز موفق کیست؟

اکبرپور: به نظر من همه بچه‌ها باهوش هستند. اگر به دانش آموزان موفق جهان و صد البته اطراف خود نگاهی بیاندازید خواهید دید که همه آن‌ها حضور فعالی در کلاس دارند. سوال زیاد می‌پرسند، داوطلب می‌شوند، تکالیف‌شان را به موقع انجام می‌دهند و به سوالات معلم پاسخ می‌دهند. به نظرم کسی به عنوان دانش آموز موفق است که از پایه به درس و مدرسه و آموزش‌هایش اهمیت داده و به محیط اطرافش هم توجه کند البته در کنار آن از دوران کودکیش هم لذت ببرد.

دانش آموزان خوب، معمولا زیاد مطالعه می‌کنند و خواندن را اساس یادگیری خود قرار می‌دهند. آن‌ها با خواندن کتاب‌هایی سرگرم‌کننده و چالش برانگیز به دنبال فرصت‌هایی برای افزایش تسلط و درک مطلب هستند. برای خود اهدافی تعیین کنید، قدرت درک مطلب خود را افزایش دهید تا مهارت خواندن را بهبود ببخشید.

با توجه به اینکه این دانش آموز از همان ابتدای کودکی علاقه خاصی به مطالعه داشته شاید چنین به نظر برسد که این نخبه ۱۰ ساله همواره مشغول علم و تحصیل و کتابخوانی بوده و از بازیگوشی‌های کودکی که اقتضای سن رادین است غافل باشد. اما در طول مصاحبه رادین، این بزرگمرد کوچک در کنار ادب و متانتش بسیار خوش صحبت و شیرین زبان بود به همین دلیل سوال بعدیم را به این موضوع اختصاص دادم.

برای مطالعه و اوقات فراغتم برنامه‌ریزی کرده‌ام

فارس: در روز چقدر مطالعه دارید و آیا با دوستانتان هم‌بازی می‌شوید؟

اکبرپور: یک برنامه‌ریزی مناسب در خصوص مطالعه و فعالیت‌های علمی و پژوهشی و هم چنین بازی و اوقات فراغتم تنظیم کرده‌ام و در یک بازه زمانی معین به مطالعه مباحث علمی و تحقیقاتی می‌پردازم و سپس یک زمانی را نیز برای درس مدرسه اختصاص داده‌ام و کنار این‌ها زمان مشخصی را در طول روز برای اوقات فراغتم و بازی در نظر گرفته‌ام.

به تیراندازی با کمان و هم چنین فوتبال نیز علاقه خاصی دارم و سعی می‌کنم بخش‌هایی از اوقات فراغتم را برای این دو ورزش در نظر بگیرم و در مجموع در کل برنامه‌ام از مطالعه و درس مدرسه گرفته تا ورزش و بازی رایانه‌ای و دیدن فیلم و ... را گنجانده‌ام و این چنین نیست که صرفا به مطالعه و درس بپردازم.

به نظرم اگر هر شخصی چنین برنامه‌ریزی مناسبی در طول روز برای کارها و فعالیت‌هایش داشته باشد می‌تواند یک به یک قله‌های پیشرفت و رشد را طی کند به اهدافی که در نظر دارد برسد.

 

پدر  و مادرم نقش مهمی در موفقیت‌هایم داشتند

فارس: نقش والدین در موفقیت شما چقدر اهمیت دارد؟

اکبرپور: حمایت خانواده خیلی مؤثر است. خدا را شاکرم که پدر و مادری را به من عطا کرده که هر زمانی کنارم بودم و در موفقیت‌هایم صد در صد نقش مهمی داشتند کلا تا به امروز اول خدا بعد پدر و مادرم هر چیزی را که لازم بوده و در توانشان بوده برایم فراهم کرده اند.

اما در کنار والدین، مدرسه اصلی‌ترین کانون تعلیم و تربیت است که بسیاری از امور تحقیقاتی ابتدایی و عمومی در آن شکل می‌گیرد؛ اما جامعه پژوهش را مترادف با دانشگاه می‌داند. می‌دانیم که کشور ما با توسعه فاصله زیادی دارد و پژوهش صنعت رشد جامعه محسوب می‌شود؛ اما در مدارس و نظام آموزشی ما متأسفانه تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان جایگاهی ندارد و اگر علاقه‌ای هم باشد حجم زیاد مطالب کتاب‌های درسی و شیوه‌های سنتی آموزشی مجالی برای این کار نمی‌گذارد.

 

اراده بسیجی، حس خستگی‌ناپذیری به انسان می‌دهد

فارس: بسیجی بودن تا چه اندازه در موفقیت شما تاثیرگذار بوده است؟

اکبرپور: اراده بسیجی حس خستگی‌ناپذیری به انسان می دهد و تقویت پشت‌کار و افزایش اعتماد به نفس با داشتن روحیه بسیجی امکان‌پذیر است و به همین دلیل عضو بسیج بودن و این روحیه بسیجی در پیشبرد اهداف و فعالیت‌هایم بسیار تاثیرگذار بوده و یک نظم خاصی را به زندگی من داده است.

ما کودمان دارای هوش و استعداد درخشان هستیم و اگر اراده کنیم هر کار غیر ممکن را ممکن می‌کنیم و به همین دلیل فقط کافیست برای انجام کاری اراده کافی داشته باشیم و عضویت در بسیج و آشنایی با فعالیت‌های جهادی و جمعی سبب افزایش اراده انسان می‌شود.

مدارس باید به سمت فعالیت‌های پژوهشی بروند

فارس: انتظار شما از مسئولین چیست؟

اکبرپور: اگر انتظار داریم که دانش آموزان در عرصه‌های پژوهشی و اجتماعی فعالیت کنند باید ساختار و بستری را فراهم کنیم که موجب انگیزه (درونی و بیرونی) دانش آموزان شود.

از مسئولین انتظار داریم که از دانش آموزان حمایت کنند. اما متاسفانه مدارس ما بیشتر بر آموزش تاکید دارند. ما باید در مدارس کارهای پژوهشی انجام دهیم اگر چنانچه معلم از دانش آموزان ماهی یکبار پروژه‌ای را به عنوان تکلیف به دانش آموزان ارائه کند و آنها را به تحقیق و پژوهش تشویق نماید با این کار می توان مقالات بسیاری را نیز از مدارس داشته باشیم.

معلمان به دانش‌آموزان بیاموزند که چگونه علمی فکر کنند؛ منطقی بیندیشند و چگونه مشاهده کنند؛ باید برای فعالیت‌های علمی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی و آن‌ها را هدایت کرد؛ معلمان خود باید پژوهشگر باشند.

از سوی دیگر، خانواده‌ها می‌توانند به‌عنوان بستری مناسب در شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان در تشویق، همفکری و مساعدت آنان در امر پژوهش نقش حمایتی داشته باشند؛ و مدرسه با فراهم کردن امکانات و تجهیزات مناسب فضای علمی و دسترسی به اطلاعات لازم است که‌پایه‌های اصلی تفکر علمی و میل به دانستن و کشف را در دانش‌آموزان ایجاد خواهد کرد.

 

دانش آموزان باید با پشتکار بالا و تلاش، آینده کشور را بهتر بسازند

فارس: مسئولیت دانش آموزان نخبه در برابر کشور چیست ؟

اکبرپور: کشور ما ایران بر پایه‌ی ایمان به خدا و استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی بنا شده است و این پایداری مدیون ۸ سال دفاع قدس و خون شهیدان وجانبازی و اسارت و از خود گذشتگی بسیجیان است و دانش آموزان نخبه باید با آگاهی از این موضوع با تلاش وپشتکار خود این استقلال وآزادی را حفظ کنند و آینده‌ی کشور را به بهترین نحو بسازند وسرمایه‌ علمی و عملی خود را صرف اقتصاد کشور بکنند ومراقب دام‌های کشورهای غربی و شرقی باشند.

فارس: دانش آموزان نسبت به شعار سال که مقام معظم رهبری گفتند چه نقشی دارند؟

اکبرپور: امسال هم رهبر عزیزمان به تولید اهمیت داده و خواستار حمایت و برداشتن موانع شدند و دانش آموزان هم می‌توانند با الگو قرار دادن پیام ایشان در سنگر علم و دانش با انگیزه بیشتر با دادن طرح‌های اساسی و تحقیقات در زمینه تولید و شکوفایی کشورشان تلاش کنند.

وظیفه دانش‌آموزان، تنها فراگیری معلومات کتاب‌ها و محتوای علمی درس‌ها نیست، بلکه توجه به رشد شخصیت، شکوفا ساختن استعدادهای نهفته، تقویت روحیه خودباوری از وظایف آنان است و از همین رو دانش‌آموزان می‌توانند با مطالعه و تلاش و کوشش در آینده قدمی مثبت برای کشور خود بردارند.

پس از هم صحبتی با این نخبه بسیجی ۱۰ ساله به سراغ پدر رادین، خوش صحبت رفتیم تا گفتگویی نیز با او داشته باشیم و از علایق و ویژگی‌های رادین و حس شان نسبت به این فرزند موفق را برایمان بگوید.

 

فارس: از چه زمانی متوجه شدید رادین با سایر هم سن و سالانش فرق دارد؟

پدر رادین: وقتی رادین ۲ ساله بود علاقه شدیدی به مطالعه کتاب داشت با این که نمی‌توانست کتاب بخواند از نقاشی‌های کتاب برای خودش داستان می‌ساخت و علاقه شدیدی به تماشای مستندات علمی داشت، از آنجا متوجه شدیم که رادین نسبت به همسالان خود فرق دارد و دارای هوش بالایی است.

با مشاورانی که در این زمینه تخصص داشتند، صحبت کردیم برنامه‌های علمی را برای او برنامه‌ریزی کردیم. در ۵ سالگی مشاوران گفتند که رادین می‌تواند به صورت آکادمیک برنامه‌های علمی خود را پیش ببرد و پس از آن رادین در سن ۷ سالگی عضو انجمن شیمی ایران شد، و در سال بعد هم عضو باشگاه نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی شد و کلاس‌های دانشگاهی را در آنجا ادامه داد.

فارس: از اینکه چنین فرزند نخبه‌ای دارید چه احساسی به شما دست می‌دهد؟

پدر رادین: موفقیت رادین یک عنایت الهی است و از این که رادین می‌تواند در آینده به هم‌نوعان خودش کمک کند و برای کشور و شهر خود افتخار بیافریند بسیار خوشحالم. آرزوی هر پدر و مادری است که موفقیت و پیشرفت فرزندش را ببیند و مسلما ما نیز به عنوان والدین رادین از پیشرفت و موفقیت‌های رادین بسیار خرسند بوده و از خداوند متعال شاکر هستیم.

فارس: وظیفه والدین در شناسایی استعداد فرزندان خود چیست؟

پدر رادین: والدین در جهت شکوفایی استعداد فرزندان خود سعی و تلاش کنند. تمام فرزندان ایران با هوش هستند ما نمی‌توانیم بگوییم که یک دانش آموز باهوش است و دیگری نه. اصل این است که استعداد دانش آموزان شناسایی شود و توسط والدین و مدارس پرورش داده شود مطمئنا تمام بچه‌های ما می‌توانند در همه زمینه‌های علمی، فرهنگی موفق باشند اگر والدین واقعا وقت گذاشته و در استعدادیابی آن‌ها کوشش کنند.

فارس: انتظارتان از مسئولان برای حمایت از چنین نخبگانی چیست؟

پدر رادین: متاسفانه حمایت از دانش آموزان و نخبگان در کشور و مخصوصا در شهر ما بسیار کم است. من برای اینکه بتوانم حمایت یک مدیر را جلب کنم باید ماه‌ها می رفتم پشت در می‌ایستادم و با هزار خواهش و تمنا امکاناتی را برای رادین تهیه کنم. حمایت مدیران از رادین مقطعی بود و این تلاش خود رادین بود که توانست به این موفقیت دست یابد.

به همین دلیل بهتر است که نوع دید خود به دانش آموز نخبه و تلاشگر را تغییر دهیم و زمینه را برای رشد و پیشرفت این دانش آموزان بیش از پیش فراهم کنیم و در این صورت این موضوع می‌تواند عاملی و مشوقی برای سایر دانش آموزان نیز برای فعالیت‌های علمی باشد.

انتظارم از مسئولین این است که در شهر اردبیل با توجه به اینکه در این شهر بچه‌های نخبه بسیار زیادند برای اینکه استعداد آنها شکوفا شود یک همت لازم است و وارد میدان شوند و از آنها حمایت کنند.

پس از گفتگوی کوتاهی که با پدر رادین در خصوص فعالیت‌های علمی‌اش داشتیم به سراغ احمد ناصری، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل رفتیم تا با وی نیز در خصوص چنین دانش آموزان با استعداد و نحوه استعدادیابی و حمایت از آن‌ها صحبتی داشته باشیم.

 

شناسایی استعداد دانش آموزان رسالت آموزش و پرورش

فارس: از چه زمانی متوجه وجود یک دانش آموز نخبه در اردبیل شدید؟

ناصری: اولین جرقه آشنایی با تقاضای پدر رادین اکبرپور ۴ سال پیش صورت گرفت. ما ترتیب دیداری را با خانواده اکبرپور دادیم بعد از گفتگو با خانواده رادین، به مسئولین ناحیه آموزش و پرورش تاکید کردیم تا فرصت را برای شکوفایی استعداد رادین ایجاد کنند و او بتواند در محافل آموزش و پرورش کار پژوهشی خود را ادامه دهد و این کار موجب شد او به سایر محافل علمی از جمله ارتباط با دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد دانشگاهی راه یابد و در نمایشگاه‌ها با ماهیت پژوهشی شرکت کند تا اثر وی هم فرصت ارائه داشته باشد و شناخت بیشتر ایجاد شود.

فارس: نقش آموزش و پرورش در ایجاد فرصت برای دانش آموزان نخبه چیست؟

ناصری: یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش این است که بتواند در پژوهش‌سراهای خود استعدادهای دانش آموزان را شناسایی و پرورش دهد و فرصت‌هایی را برای دانشمندان آینده کشور ایجاد کند. امیدواریم که حداکثر استفاده از این استعدادهای برتر در مسیر توسعه ایران اسلامی صورت بگیرد.

با برگزاری جشنواره‌های متعدد نوآوری و اختراعات زمینه حمایت همه‌جانبه را از نسل توانمند علمی به وجود آورده تا در آینده بتوان در این زمینه رشد و بالندگی بیشتر را شاهد بود.

۲۵۰ هزار دانش آموز در اردبیل در دوره های مختلف در حال تحصیل هستند. تمام معلمین این رسالت را به صورت خودجوش دارند و از طریق واحدهای پژوهشی آموزش و پرورش در استان و شهرستان این توصیه و تاکید است. طرحی به عنوان شهاب برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر اجرا می شود.فعالیت‌های پژوهشی و علمی تعداد قابل توجهی از دانش آموزان در جشنواره‌هایی مثل خوارزمی ( نوجوان و جوان خوارزمی) در اردبیل بیش از ۳ الی ۴ هزار نفر است.

فارس: به نظر شما نقش خانواده در کشف استعداد فرزندانشان تا چه حدی اهمیت دارد؟

ناصری: خانواده‌ها ارتباط موثر و مستمر با مدرسه و معلم دانش آموز داشته باشند اگر والدین و مدرسه در کنار یکدیگر باشند این بستر برای شناسایی استعداد کودکان فراهم می‌شود. مشاور مدرسه ناظر و مراقب فعل و انفعالات تربیتی و تحصیلی دانش آموزان است و والدین هم بایستی تحولاتی را که در رابطه با پیشرفت درسی و علائمی را که توسط دانش آموز ارسال می‌شود به مدرسه انتقال دهد تا بتوانیم فرصت‌ها را برای شکوفایی استعاداد آنها فراهم آوریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، رادین اکبرپور نمونه‌ای از دانش‌آموزان با استعداد و باهوش ایران اسلامی است که توانسته با پشتکار، خلاقیت، حمایت والدین و اساتید به فعالیت‌های علمی پرداخته و دانش خود صرف گذراندن دروس مدرسه نکند و از همین کودکی به فکر پژوهش و فعالیت‌های علمی باشد.

مطمئنا حمایت از چنین استعدادهای ناب از همان ابتدای کودکی و دانش آموزی زمینه فعالیت و پیشرفت چنین نخبگانی را بیش از پیش فراهم می‌سازد و برای استعداد یابی چنین نخبگانی نیز باید یک همکاری مناسب بین خانواده و مدارس و آموزش و پروش وجود داشته باشد تا شاهد شکوفایی چنین استعدادهایی در حوزه علمی باشیم.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول