اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

رزمنده دیروز کارآفرین امروز/ کارآفرین جانبازی که رسیدن به پیشرفت را در سایه ایثار شهدا می‌داند

بهروز بهرام‌نژاد، مخترع جانباز اردبیلی است که در دوران دفاع مقدس لباس رزم جنگی پوشیده و به نبرد با دشمنان رفته بود، امروز و در جنگ اقتصادی نیز، وارد میدان نبرد با دشمنان شده و قدم در راه نوآوری و کارآفرینی گذاشته است.

رزمنده دیروز کارآفرین امروز/ کارآفرین جانبازی که رسیدن به پیشرفت را در سایه ایثار شهدا می‌داند

خبرگزاری فارس ـ اردبیل؛ سرویس اجتماعی: جانباز مخترع و کارآفرین اردبیلی که در دوران دفاع مقدس در میدان نبرد نظامی با دشمنان حاضر شده و در سال ۶۱ و در عملیات فتح المبین نیز جانباز شده، امروز نیز همچنان همان روحیه بسیجی و جهادی خود که در دوران جنگ وی را به سمت جبهه‌های حق علیه باطل کشاند وی را به سمت قرارگیری در خط مقدم جنگ اقتصادی سوق داده است.

بهروز بهرام‌نژاد جانباز مخترع اردبیلی است که با همتی والا و روحیه بسیجی و جهادی خود، میدان نبرد با دشمن را در جنگ اقتصادی به راه افتاده علیه کشور خالی نکرده و باری دیگر در این سنگر به مقابله با دشمن و جنگ اقتصادی برخواسته است.

 

این مخترع بسیجی در چنین دوران رکود اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، دست به فناوری‌های نو زده و در این راه، فناوری نانو را در صنعت ساختمان به کار گرفته است و بدون توجه به تحریم، با تفکر و روحیه بسیجی و جهادی خود، این تولیدات را به ۶ نوع محصول رسانده است.

بهروز بهرام نژاد، در سال ۱۳۳۸ در روستای زرگر شهرستان بیله‌سوار به دنیا آمده و دوران ابتدایی را در مدرسه فجر روستا گذرانده و مقطع متوسطه را در شهرستان بیله سوار و اردبیل سپری کرد. بعد از آن وارد دانشکده فنی تهران شده و تحصیلات دانشگاهی خود را در این دانشگاه انجام می‌دهد که موفق به دریافت مدرک کارشناسی مهندسی شیمی- پلیمر می‌شود.

پای صحبت با این مخترع بسیجی جانباز نشستیم تا از انگیزه و اراده خود برای حضور دوباره‌اش در میدان نبرد با دشمنان بگوید. سوالم را از دوران دفاع مقدس آغاز کردم تا برایمان از حضور در جبهه حق علیه باطل بگوید.

فارس: در چه سالی به منطقه جنگی اعزام شدید؟ و دلیل حضورتان در جبهه چه بود؟

بهرام‌نژاد: در دوران دفاع مقدس در عملیات فتح المبین شرکت داشتم و در آخرین مرحله آن، در تاریخ  ۷ فروردین سال ۱۳۶۱ در حین پیشروی عملیات، مجروح گشته و با ۴۵ درصد از کار افتادگی، جانباز جنگی شناخته شدم.

حضور در جبهه‌های حق علیه باطل در آن زمان، وظیفه هر شخصی بود و هر کس که این توان را در خود می‌دید که می‌تواند با حضور در جبهه، قدمی مثبت برای دفاع از کشور و خاک خود بردارد جهت مقابله با تعرضات دشمن به خاک مقدس ایران اسلامی به مناطق جنگی می‌شتافت و من هم در آن زمان دفاع از وطن را وظیفه خود دانسته و برای مبارزه با دشمنان و دفاع از کشورم به جبهه اعزام شدم.

 

فارس: چه شد که به فکر کارآفرینی و اشتغال افتادید و بار دیگر در میدان جنگ، البته این‌بار جنگ اقتصادی حاضر شدید؟

بهرام‌نژاد: دشمنان نظام و ملت ایران در طول سالیان گذشته همواره از راه‌های مختلف سعی در ضربه زدن به کشور و جلوگیری از پیشرفت آن بوده‌اند و در طول این مدت تمام تلاش خود را برای تضعیف قدرت ایران اسلامی به کار بسته‌اند و هم‌اکنون نیز میدان نبرد را از جنگ نظامی به جنگ اقتصادی تغییر داده‌اند که با روش‌های مختلف و تحریم‌های ظالمانه، قصد ایجاد مانع بر سر راه پیشرفت و توسعه کشور ما را دارند.

بر این اساس، همانطور که در دوران دفاع مقدس، حضور در جبهه حق علیه باطل را وظیفه خود دانسته و در میدان نبرد با دشمنان حاضر شدم، امروز نیز حضور در این میدان را وظیفه خود دانسته و تلاش کردم تا سهم خود را در این مسیر نیز ایفا کنم. در مجموع، همه ما به نوبه خود سهمی در به کار انداختن چرخه اقتصاد کشورمان داریم.

رسیدن به پیشرفت در سایه حفظ ارزش‌های شهدا

فارس: تفاوت این دوران با دوران دفاع مقدس در چیست؟

بهرام‌نژاد: در دوران دفاع مقدس با تحرکات نظامی و اسلحه به مقابله با دشمن می‌رفتیم و امروز نیز با فکر، و نوآوری و استفاده از فناوری‌های جدید، به مقابله با جنگ اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه، و نابسامانی ارزی می‌رویم و در این راه نیز، همکاری و همدلی بین مسؤولان، کارآفرینان و مردم نقش بسیار موثری در رفع مشکلات دارد.

انسان در مقاطع مختلف و متناسب با زمان، با عقل و نوآوری خود وارد کار می‌شود. آن دوران شهدا و جانبازان هر آنچه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و ارزش‌آفرینی کردند. امروز نیز با حفظ آن ارزش‌ها می‌توان رشد و پیشرفت کرد.

 

فارس: در مورد فعالیت‌های فناورانه خود توضیح دهید.

بهرام‌نژاد: فعالیت‌های علمی من در حوزه نانوفناوری یا نانو تکنولوژی بوده و این بخش یک علم جدید است که در چند دهه اخیر، رشد و توسعه گسترده‌ای در تمام جهان پیدا کرده، به طوری که تمام حوزه‌های صنعت و تکنولوژی را در بر گرفته است.

از نانوفناوری برای تولید انواع مصالح ساختمانی و مواد اولیه ساخت‌وساز استفاده می شود. هر آنچه که در صنعت ساختمان می‌شناسید به نوعی می‌تواند تحت پوشش علم نانوفناوری قرار گیرد. جزئی‌ترین مصالح در ساختمان تا راهکارها و ابزارهای بزرگتر در پروژه‌های ساختمانی برای نوسازی و بازسازی ساختمان‌ها با کاربری تجاری یا مسکونی، توسط نانوفناوری قابل اجرا هستند.

اگر بخواهیم مهم‌ترین مزیت استفاده از مواد نانو برای ساختمان‌سازی را در یک عبارت خلاصه کنیم می‌توان گفت؛ «رفع چالش‌های صنعت ساختمان‌سازی و استحکام سازه‌ها»

اولین اختراع و نوآوری من، نانو پودر پوشش دیوار، سطوح سیمانی و گچی، جایگزین ایزوگام و قیرگونی بود که برای عایق بندی و جلوگیری از نفوذ آب و زیرسازی‌های ضروری در حین ساخت به کار می‌رود و می‌توان آن را روی هر سطحی از جنس گچ، سیمان، بلوک، آجر، کاشی و سرامیک و مرمریت اجرا نمود و کاربرد آن در استخرها و حوضچه‌ها، مخازن نگهداری آب آشامیدنی، چاله آسانسور و دیوارهای بیرونی و درونی ساختمان‌ها می‌باشد که در رنگ‌های مختلف قابل ارائه است.

 

فارس: هدف از تولید این محصول چه بود؟

بهرام‌نژاد: هدف از تولید این محصول، تجاری‌سازی علم و به کار بردن نانو ذرات در صنعت ساختمان بود که توسعه مصالح ساختمانی نوین بر پایه نانوذرات است.

در حال حاضر کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان به نسبت گستردگی این صنعت اندک است، هرچند امروزه شاهد استفاده محدود از مواد و مصالح نانو در ساختمان‌ها هستیم اما با توجه به قابلیت‌های این فناوری نوظهور انتظار می‌رود که در آینده نزدیک رشد بسیار چشمگیری در استفاده از این مواد در صنعت ساختمان‌سازی باشیم.

فناوری نانو از دو جهت به صنعت ساختمان کمک می‌کند: نخست؛ بهینه‌سازی و ارتقای عملکرد فناوری‌های موجود. دوم؛ ارائه گروه جدیدی از مواد و محصولات که پیش از ظهور فناوری نانو، ممکن نبوده است.

 

فارس: فناوری نانو در صنعت ساختمان چه مزایایی دارد؟

بهرام‌نژاد: از مزایای کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان می‌توان به افزایش کیفیت مصالح، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، نیروی انسانی و مصرف سیمان و آب و به تبع آن، صرفه‌جویی اقتصادی اشاره کرد.

در کل دنیا، ایزوگام و قیرگونی جمع‌آوری شده و فقط در ایران از آن استفاده می‌شد یعنی جایگزینی برای آن نبود. ما برای اولین بار مشکل جایگزینی آن‌ها را به‌وسیله نانوذرات رفع کردیم که مشکل بزرگی از ساخت‌وساز را در مورد رفع نم و رطوبت و نفوذ آب در ساختمان‌ها و سازه‌ها برطرف می‌کند.

اشتغال‌زایی مستقیم برای ۶ نفر

فارس: در کارگاه خود برای چند نفر اشتغال ایجاد کرده اید؟

بهرام‌نژاد: در حال حاضر در شهرک صنعتی اردبیل فعالیت می‌کنیم و ۶ نفر به صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به کار هستند و از آنجایی که این تولیدات ارتباط بسیاری با صنعت ساختمان داشته و به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌شود، برای حدود ۳۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است.

بهبود فضای کسب‌وکار اصلی‌ترین اقدام باید باشد

فارس: به نظر شما در وضعیت کنونی کشور چگونه می‌توان بر مشکلات غلبه کرد و زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرد؟

بهرام‌نژاد: برای تحقق شعار سال، خصوصاً در شرایط بحرانی کنونی و بیکاری بیش از پیش جوانان و برای جلوگیری از فقر، اولین و مهم‌ترین اقدامی که هزینه زیادی را هم در پی نخواهد داشت، بهبود فضای کسب‌وکار از طریق اصلاح قوانین و مقررات و فرآیندها، و همچنین چیدمان نهادها و تقسیم کار ملی به شکل بهینه است که هم‌افزایی در تولید ملی را به دنبال داشته باشد. و باید تمام سعی و تلاش خود را صرف افزایش تولید، اشتغال و کارآفرینی کنیم تا جامعه را از این وضعیت نجات دهیم.

مهم‌ترین دغدغه ما نیز، تولید بیشتر و با کیفیت برای رفع نیازهای داخلی کشور و در دراز مدت، فعالیت و تولید برابر استاندارد جهانی جهت صادرات به کشورهای خارجی است.

 

مسؤولان به توان داخلی اعتماد داشته باشند

همچنین برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در تحقق شعار رونق تولید و جهش تولید، نیاز است مسؤولان هم عملاً و هم قولاً وارد کار شوند و با دوری از شعار دادن، راه را برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان هموار سازند.

بدین معنی که مسؤولان به واقع باور و اعتماد درونی به توان داخلی و فعالیت کارآفرینان و فناوران کشور داشته باشند و با رعایت قوانین، مجوز فعالیت بدهند و با ایجاد ثبات مالی و هماهنگ نمودن عرضه و تقاضا، بخش تولید را رونق دهند.

با مدیریت و برنامه‌ریزی درست می‌توان تحریم‌ها را خنثی کرد

فارس: تحریم‌ها تا چه اندازه بر فعالیت شما تاثیر داشته و چگونه توانستید مشکلات ناشی از آن برطرف کنید؟

بهرام‌نژاد: شاید تحریم‌ها بخشی از مشکل باشد ولی می‌شود با مدیریت بهتر و برنامه‌ریزی درست، موفق شد. برای تولید مطلوب، «خلاقیت فکری و آینده‌نگری» مهم‌ترین نکته است.

ما نیز در تهیه مواد اولیه به خاطر نوسانات ارز و تحریم‌های ظالمانه به مشکلاتی برخورد کردیم، اما هیچگاه عقب ننشستیم و تحریم را بهانه‌ای برای عدم ادامه کار خود قرار ندادیم؛ بلکه با درایت و کنجکاوی مشکلات را حل کردیم و به تولید ادامه دادیم.

باور قلبی به خدا راز موفقیتم است

فارس: راز موفقیت خود را در چه می‌دانید؟

بهرام‌نژاد: راز موفقیتم را باور قلبی به خدا می‌دانم. تمام زندگی‌ام هدیه الهی است و به خانواده و مردمم افتخار می‌کنم و اعتقاد دارم نباید ناامید باشیم. هر چه قدر به موفقیت خود اعتقاد داشته باشیم و باور و ایمانمان را قوت ببخشیم، به همان اندازه به جلو گام برداشته و پیشرفت می‌کنیم. مردم ما جزو بهترین مردمان دنیا هستند و معنای ایثار و امید را بهتر عملی می‌کنند.

من، جمله «ما می‌توانیم» را به سرانجام رساندم. بدون توجه به جانبازی و نقص عضو، فعالیت خود و کارآفرینی را ادامه دادم و فرزندان خودم که مدرک کارشناسی داشتند و به دنبال شغل بودند به کار در تولیدی خود تشویق کردم و به لطف خداوند بزرگ و خانواده، موفق هم شدیم.

با پشتیبانی خانواده، داشته‌های خود را برای تجاری‌سازی آماده کردم و پس از چندین ماه آزمون و خطا و تحقیق و توسعه، فناوری خود را در شهرک صنعتی اردبیل به تولید رساندم.

بعد از مجروحیت در جنگ یک روز بیکار ننشستم

فارس: بسیجی بودن تا چه حدی به موفقیتتان کمک کرده است؟

بهرام‌نژاد: من در بسیج با جان و دل به صورت شبانه روزی به عنوان یک بسیجی فعال کار می‌کردم و در این دوران رکود اقتصادی بدون توجه به تحریم با تفکر بسیجی، تولیداتمان را به ۶ نوع محصول رساندیم.

بنده از یک خانواده متوسط بودم و بعد از مجروحیت در جنگ، یک روز بیکار ننشستم و تا به امروز شبانه‌روز کار کردم. من خود را یک بسیجی موفق و فعال و البته خستگی‌ناپذیر می‌دانم که در این وضعیت نا بسامانی بازار توانستم کارآفرین باشم و چند نفر از هم‌وطنان خود را به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار نمایم.

فارس: حمایت مسؤولان از شما تا چه حدی بوده و انتظارتان از آنها چیست؟

بهرام‌نژاد: در طول این مدت از طریق سازمان صنعت و معدن و تجارت برای تهیه پروانه بهره‌برداری، بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در معرفی محصولات به مشتریان و پارک علم و فناوری و شهرک‌های صنعتی اردبیل حمایت شدم و مسؤولان استانی باید مخترعان و فناوران را حمایت جدی و عملیاتی کنند تا این مخترعان و فناوران تمام داشته‌های خود را در طبق اخلاص گذاشته و در زمان تحریم با جدیت بیشتر به تولید بپردازند.

فارس: چه توصیه‌ای به جوان‌ها دارید؟

بهرام‌نژاد: جوانان باید در هر زمینه‌ای که مهارت دارند، فعالیت کنند و پشتکار نشان دهند و از مشکلات نترسند، که عبور از مشکلات و تنگناها با جدیت، باعث پیشرفت می‌شود و همیشه به پیشرفت فکر کنند.

کشور ما در جنگ اقتصادی با دشمنان است و وظیفه هر شهروندی است که در شکوفایی کشور خود بکوشد و تمام توان خود را برای عدم وابستگی کشور خود به کشورهای بیگانه به کار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بهروز بهرام‌نژاد، جانبازی است که پشتکار و خلاقیت را به عنوان مسیر راه زندگی‌اش برگزید و هیچ وقت در برابر کمبودها و مشکلات خم به ابرو نیاورد و اکنون توانسته با روحیه جهادی و بسیجی خود علاوه ایجاد اشتغال برای خود زمینه فعالیت چند تن دیگر از همنوعان خود را فراهم سازد.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول