اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

آبگیری ۴۰ درصدی تالاب کجی نهبندان

مدیر حفاظت محیط زیست نهبندان گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر و جاری شدن رودخانه‌ها، تالاب کجی این شهرستان ۴۰ درصد آبگیری شد.

آبگیری  ۴۰ درصدی تالاب کجی نهبندان

«امیر کوهستانی» مدیر حفاظت محیط زیست نهبندان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: قبل از این حجم بسیار کمی از آب آنهم آب‌های جوشیده شده از چشمه‌های اطراف تالاب را داشتیم که بارندگی‌های مناسب در یک هفته گذشته باعث آبگیری تالاب برای نخستین بار در سال آبی جاری شد.

وی با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان با وسعت حدود ۲۲ هزار هکتار مکان امنی برای زمستان گذرانی و استراحت پرندگان مهاجر است، اضافه کرد: قبل از بارندگی‌ها، روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ قطعه پرنده در تالاب کجی نهبندان حضور داشتند و حضور پرندگان را از اواسط آبان‌ماه در این تالاب داشته‌ایم.

کوهستانی اظهار داشت: تالاب کجی یک تالاب فصلی است که آبگیری آن به ریزش باران و جوشش چشمه‌های کرانه تالاب بستگی دارد، معمولا آبگیری تالاب همه ساله از اواسط پاییز با بارش باران آغاز می‌شود که در سال جاری به دلیل کاهش بارندگی در فصل پاییز، برای اولین بار این تالاب در فصل زمستان آبگیری شد.

وی گفت: ما شاهد فرود پرندگانی نظیر مرغابی سرسبز، خودکا، حواصیل خاکستری و اگرت در این تالاب هستیم و انتظار می‌رود درصورت تداوم بارندگی‌ها شاهد حضور پرندگانی بیشتری در این تالاب باشیم.

مدیر حفاظت محیط زیست نهبندان بیان کرد: از طرفی هم آبگیری این تالاب نقش موثری در کاهش ریزگردها در فصل بهار و تابستان آینده در منطقه دارد.

کوهستانی عنوان کرد: در چند روز اخیر بارندگی‌های رگباری خوبی در شهرستان داشتیم که در منطقه شکار ممنوع استند، بارندگی‌ها خسارت‌های زیادی به آبشخورها، آبراهه‌ها و آب انبارهای حیات وحش وارد کرد و ۱۵ کیلومتر از مسیرهای دسترسی به آب انبارها و چشمه‌های حیات وحش منطقه هم مسدود شده است.

تالاب کجی نمکزار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دایمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند اما با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود.

پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است و زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان محسوب می‌شود.

انتهای پیام/3635/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول