اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

سیستم رسوب‌زدای دانش‌بنیان به کمک حفظ محیط‌زیست آمد

گوگرد موجود در روغن سوخت مایع، به طور مستقیم منجر به انتشار گازها و ذرات سولفات می شود که سلامتی عمومی را به خطر می‌اندازد.

سیستم رسوب‌زدای دانش‌بنیان به کمک حفظ محیط‌زیست آمد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هادی نصیری، مدیرعامل شرکت مبتکران پترو پژوه سپاهان با اشاره به این که سیستم سولفورزدایی در صنایع نفتی کاربرد دارد، گفت: درصد انرژی به دست آمده از سوخت های فسیلی طی سال های اخیر کاهش یافته است. با این حال سهم انرژی جهان از سوخت های فسیلی هنوز بیش از 82 درصد است که نیمی از آن از نفت حاصل می شود.

نفت خام، بزرگترین منبع انرژی و ترکیبی از مایعات ارگانیک است. بخش عمده نفت خام به عنوان سوخت حمل و نقل مانند سوخت بنزین، دیزل و جت مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات گوگرد در فرآیند تصفیه نفت نامطلوب هستند. این ترکیبات تمایل به غیرفعال کردن برخی از کاتالیزورهای مورد استفاده در فرآوری نفت خام دارند و باعث ایجاد مشکلات خوردگی در خط لوله، پمپاژ و تجهیزات تصفیه می شوند.

 

سولفورزدایی آلودگی هوا را کاهش می دهد

به طور طبیعی ترکیبات گوگردی که در سوخت ها باقی مانده است، منجر به انتشار گازهای اکسید گوگرد می شود. این گازها با آب در اتمسفر واکنش نشان می دهند و باعث ایجاد باران های اسیدی، آسیب رساندن به ساختمان ها، نابود کردن رنگ های اتومبیل و اسیدی شدن خاک می شود. که در نهایت منجر به از بین رفتن جنگل ها و اکوسیستم های مختلف خواهد شد.

انتشار سولفور همچنین باعث تشدید بیماری های تنفسی، قلبی و آسم می شود. همچنین در تشکیل ذرات جوی نقش دارد. سیستم سولفورزدایی به صورت عام از مواد هیدروکربنی، سولفور را حذف می کند تا آلودگی کم تری در هوا منتشر شود. پیش از مصرف مواد هیدروکربنی فرآیند سولفور زدایی انجام می‌شود.

در سیستم سولفورزدایی واکنش اکسیداسیون گوگرد، واکنشی دو مرحله ای است. در مرحله اول، ترکیبات گوگرد حاوی نفت گاز، در حضور مواد اکسیدکننده، به سولفون ها یا سولفوکسیدهای متناظر، اکسید می شوند. در مرحله دوم، این ترکیبات گوگردی اکسید شده، با روش جذب یا روش استخراج مایع-مایع، از مخلوط های واکنش خارج می شوند.

این مدیر حوزه دانش بنیان توضیح داد: سیستم سولفورزدایی ساخت داخل یک پنجم نمونه های خارجی قیمت دارد و حتی نمونه چینی سه برابر نمونه ایرانی قیمت دارد. با اتکا به کیفیت بالای سیستم سولفورزدایی، صادرات آن به کشور عراق نیز با موفقیت انجام شد و برای کشور ارزآوری صورت گرفت.

 

ایجاد 130 فرصت شغلی

همچنین تا به امروز 30 فرصت شغلی به صورت مستقیم و 100 فرصت شغلی به صورت غیرمستقیم بواسطه تولید سیستم سولفورزدایی ایجاد شده است که در صورت انجام حمایت می توان فرصت های شغلی بیشتری ایجاد کرد و مانع خروج بیش از 100 میلیون دلار ارز از کشور شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول