اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

جشنواره فیلم فجر| جشنواره‌ای برای تحول در سینمای ایران

چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌تواند مکانی برای آغاز تحول در سینمای ایران باشد.

جشنواره فیلم فجر| جشنواره‌ای برای تحول در سینمای ایران

خبرگزاری فارس-گروه سینما، امید سهرابی:چهل سال از برگزاری جشنواره فیلم فجر می‌گذرد، جشنواره‌ای که طی این سال‌ها فراز و فرودهای بسیاری داشته؛ اما همچنان بزرگترین رویداد سالانه سینمایی ایران در نظر گرفته می‌شود.

جشنواره فیلم فجر در سال 1361 کار خود را با هدف ترویج هنر انقلاب اسلامی آغاز کرد. هدفی که بزرگترین ویژگی و تمایز این جشنواره با سایر جشنواره‌ها بود و اتفاقاً همین ویژگی، آن را به مهمترین رویداد سینمایی کشور بدل کرد؛ اما پس از گذشت یک دهه از برگزاری جشنواره فیلم فجر، سینما در دست افرادی قرار گرفت که ایده‌آل‌های ذهنیشان با مُرّه هنر انقلاب اسلامی فاصله داشت و همین موضوع مسیر حرکت سینمای ایران را تغییر داد.

پس از این تغییر، سینمای ایران در مسیری حرکت کرد که آن را روز به روز از هنر انقلاب اسلامی دور می‌کرد و رگه‌هایی از فرهنگ و هنر غربی به آن می‌بخشید. ادامه حرکت سینمای ایران روی ریل جدید در کنار غفلت مسئولان دغدغه‌مند، جریان سینمای ایران را چنان تغییر داد که دیگر این سینمای جدید کمتر شبیه سینمای اول انقلاب بود. 

این چرخش جهت بر مخاطبان سینمای ایران نیز تاثیر به سزایی گذاشت و سلیقه و ذائقه هنری آن‌ها را دستخوش تغییر کرد. مخاطبانی که روزی بر فیلم‌ها و داستان‌ها حساسیت داشتند، دیگر هر شبه داستانی را درام تلقی کرده و هر محتوای سخیفی را کمدی در نظر گرفتند. 

از طرفی دیگر برخی مدیران سینمایی نیز در طول چند دهه اخیر فیلم‌هایی را به عنوان «نماینده سینمای ایران» به جشنواره‌های خارجی معرفی کردند که نه تنها با فرهنگ و هنر ایران اسلامی سنخیتی نداشت، بلکه باعث ضربه بر هویت ایران و ایرانی در ذهن مخاطب خارجی می‌شد. 

 حال پس از گذشت چند دهه از تغییر مسیر سینمای ایران، وقت آن رسیده که جشنواره فیلم فجر و از همه مهمتر سینمای ایران، مورد پژوهش و ارزیابی دوباره قرار گرفته و به ریل اصلی خود یعنی ساخت فیلم‌های متعهد و طراز انقلاب اسلامی باز گردد. 

 امسال چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود و این فرصتی است تا با ایجاد تغییر در مهمترین رویداد سینمایی کشور، آن را نقطه آغازی برای ایجاد تغییرات اساسی در سینمای ایران قرار دهیم.  

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول