اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

شکست زودهنگام طرح تشدید تنش ائتلاف سعودی علیه یمن چگونه رقم خورد؟

در حالی که ائتلاف سعودی با مهندسی یک طرح تشدید تنش علیه یمن به دنبال متوقف کردن نیروهای مسلح یمن در پیشروی به سوی مأرب بود، روز گذشته با ابتکار عمل صنعاء، با شکست زودهنگام دیگری مواجه شد.

شکست زودهنگام طرح تشدید تنش ائتلاف سعودی  علیه یمن چگونه رقم خورد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از روزها تشدید حملات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن، به ویژه در ساحل شرقی، صنعاء با عملیاتی بی‌سابقه در ساحل غربی همه را غافلگیر کرد، جنگ به ابعاد دیگری رسید که ممکن است چرخشی جدیدی در روند نبرد ایجاد کند. قواعد بازی نظامی ائتلاف را برهم زد و دوباره آن را به سوی توافقات و ارتباطات محرمانه سوق داد.

صبح دیروز (دوشنبه، ۳ ژانویه)، مرکز عملیات تجارت دریایی انگلیس (UKMTO) اعلام کرد که گزارش‌هایی از حمله به یک کشتی در نزدیکی بندر «رأس عیسی» در دریای سرخ یمن دریافت کرده است و به تفنگداران دریایی توصیه کرده که در محل حادثه نهایت احتیاط را پیشه کنند.

پس از آن «دریاد گلوبال» گزارش کرد که کشتی مورد حمله در حدود ۲۳ مایل دریایی غرب پایانه نفتی رأس عیسی در دریای سرخ بوده است اما هویت مالکان کشتی فوق مشخص نیست و تحقیقات درباره این حادثه در جریان است. سپس شبکه العربیه مدعی شد که جنبش انصارالله یمن یک کشتی باری با پرچم امارات عربی متحده را در امتداد شهر «الحدیده»  توقیف کرده است. سعودی‌ها ادعا کردند که کشتی فوق حامل تجهیزات پزشکی برای یک بیمارستان سعودی در جزیره «سقطری» بوده است.

اما سپس سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن تایید کرد که نیروهای یمن، یک کشتی باری نظامی اماراتی حامل تجهیزات نظامی را که بدون مجوز وارد آب‌های یمن شده بوده و در حال انجام اقدامات خصمانه‌ای بود که امنیت و ثبات یمن را هدف می‌گیرد، توقیف کردند.

وی با بیان این‌که برای نخستین بار نیروی دریایی یمن موفق شد یک عملیات نظامی را علیه یک کشتی باربری نظامی انجام دهد، تصریح کرد، پس از چند هفته رصد تحرکات این کشتی دشمن که حامل تجهیزات نظامی و دستگاههایی بود که ائتلاف متجاوز از آن برای تجاوز علیه یمن استفاده می‌کند، نیروهای یمنی آن را توقیف کردند.

وبگاه «الخبر الیمنی» با انتشار یادداشتی با این محور این سوال را طرح کرد که ابعاد و پیامدهای توقیف کشتی نظامی «روابی» امارات از سوی انصارالله چیست وگزینه‌های ائتلاف برای مقابله با این واقعیت جدید چیست؟

بر اساس این یادداشت، طی روزهای گذشته، ائتلاف وزنه حملات نظامی خود را بر روی شبوه متمرکز کرده بود تا از فشار نظامی بر شهر مأرب، آخرین پایگاه گروه‌های خود در شمال یمن که نیروهای صنعاء در آستانه ورود به آن هستند، بکاهد. ائتلاف سعودی بر این باور بود که این بار پس از سال‌ها نبردی که صنعاء اداره امور میدان را در دست دارد، توانسته ابتکار عمل را به دست آورد، اما نیروهای صنعاء به سرعت با برگرداندن کلیه معادلات نقشه‌های آن را نقش بر آب و بی‌اثر کردند.

بر این اساس، صنعاء روز گذشته با اعلام موفقیت نیروی دریایی‌اش در توقیف یک کشتی باری نظامی اماراتی و انتقال موفقیت آمیز آن به بندر الحدیده و در پی آن، ایجاد سردرگمی در صفوف ائتلاف در عرصه رسانه‌ای، سیاسی و نظامی، نشان داد که برگ‌های زیادی دارد و قادر است جنگ را وارد مرحله‌ای کند که خارج از حساب و کتاب ائتلاف سعودی باشد.

بنا بر این یادداشت، عملا چنین عملیاتی حتی برای قدرت‌های بزرگی که اخیراً چنین نبردهایی را در دریاها انجام داده‌اند، آسان نبود حتی اگر این عملیات به انجام حمله و تعقیب و گریز این کشتی و رصد چند هفته‌ای آن، آن‌چنان که سرتیپ سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، گفت محدود می‌شد، توانمندی نیروهای صنعاء را ثابت می‌کند به ویژه که این عملیات در منطقه‌ای مملو از رزمناوها و ناوهای جنگی دشمنان یمن از کشورهای مختلف حاضر در ائتلاف؛ از جمله آمریکا و اسرائیل صورت گرفت. ناگفته نماند که مسیر کشتی از سقطری-جیزان پر از پیچیدگی‌ها بوده و پروسه توقیف این کشتی که مطمئناً از یک تیم حفاظتی و اسکورت حرفه‌ای برخوردار بود تا در داخل بنادر یمنی حرکت کند، بسیار دشوار به نظر می‌رسید.

نگارنده در ادامه تصریح می‌کند که این یک شکست کامل برای ائتلافی است که تمام سواحل یمن را از شرق آن در دریای مُکران تا غرب آن در دریای سرخ، نظامی کرده است و علاوه بر آن از  توانایی‌ها و قابلیت‌های بالای ردیابی این کشتی که نظامی نیز بود برخوردار است. به ویژه که پیشتر نیز در این منطقه یا در نزدیکی آن، حملاتی علیه کشتی‌های مشابه صورت گرفته بود.

آخرین باری که حادثه‌ای برای کشتی‌هایی در نزدیکی رأس عیسی به وقوع پیوست، مربوط به اواخر ۲۰۱۹ است و در آن زمان، انصارالله یمن دوکشتی کره جنوبی و یک کشتی با پرچم عربستان سعودی را در واکنش به توقیف چندین کشتی خود توسط ائتلاف متجاوز به یمن، متوقف کرد.

نویسنده در ادامه تصریح می‌کند: «دیگر هیچ کس نمی‌تواند در توانایی صنعاء برای مانور نظامی و انتقال نبرد به این منطقه که مهمترین خط کشتیرانی برای کشورهای ائتلاف جنگ علیه یمن است، شک کند. هیچ کس نمی‌تواند احتمال اقدامات نیروهای مسلح یمن را در این منطقه به ویژه در سایه تهدید سرتیپ یحیی سریع، مبنی بر هدف قرار دادن تمامی ناوها در عملیات نظامی را پیش بینی کند.  اما آن‌چه تاکنون مسلم است این است که صنعاء مرحله جدیدی از عملیات نظامی را آغاز کرده است و این بار  آن را در اعماق دریا به نمایش گذاشته است. اگرچه سخنگوی نیروهای صنعاء تایید کرد که عملیات اخیر در داخل آب‌های سرزمینی یمن صورت گرفته است.

در مورد گزینه‌های ائتلاف که به توسل به زور تهدید کرده، باید گفت که امکان بازپس‌گیری این کشتی تقریباً غیرممکن شده است، به ویژه پس از هشدار سرتیپ سریع  در خصوص عواقب هرگونه هدف قرار دادن این کشتی که در آن کادری از خدمه‌های کشورهای مختلف حضور دارد.

در ادامه این یادداشت آمده است که آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که عربستان سعودی که وزیر خارجه آن به اردن رفته و از آن‌جا از ایران کمک خواسته، دیگر روی گزینه نظامی حساب نمی‌کند و بزرگترین آرزویش اکنون بازپس‌گیری این کشتی حتی با میانجیگری ایران که آن را سرسخت‌ترین دشمن خود می‌دارند، است. ایرانی که امروز سرگرم مراسم یادبود و بزرگداشت دومین سالگرد شهادت «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب است که به دست ایالات متحده آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای آن از جمله اسرائیل طی عملیاتی گسترده، به شهادت رسید».

در پایان این یادداشت آمده است که اکنون این کشتی برگ برنده‌ای در دست نیروهای صنعاء است و ماندن آن در بندر الحدیده ارزش تهدیدات اخیر عربستان برای بمباران این بندر را کاهش می‌دهد و از آن‌جا که مالکیت آن به امارات باز می‌گردد، ابوظبی ممکن است  از این موضوع درسی جدی بگیرد و به فکر یک راهکار برای برون‌رفت سیاسی از این امر بیافتد. زیرا این امر همان‌طور که سرتیپ یحیی سریع گفت ، به  این کشتی محدود نمی‌شود، بلکه گزینه‌های دیگری که وی آن‌ها را فاش نکرد، نیز وجود دارد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول