اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: سردار سلیمانی در ظرایف دیپلماسی نوین دست برتر را داشت/به دنبال هزینه از حساب دیگر ملت‌ها برای مذاکرات نبود

وزیر امور خارجه با بیان این‌که سردار سلیمانی در ظرایف دیپلماسی نوین دست برتر را داشت، گفت: سردار هیچگاه به دنبال این نبود که از حساب دیگر ملت‌ها برای مذاکرات هسته‌ای هزینه کند.

امیرعبداللهیان: سردار سلیمانی در ظرایف دیپلماسی نوین دست برتر را داشت/به دنبال هزینه از حساب دیگر ملت‌ها برای مذاکرات نبود

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی همزمان با دومین سالگرد شهادت شهید سردار قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و همچنین شهادت شهید سلیمانی و این‌که چقدر ایشان در دوره حیات خود در پیشبرد اهداف دیپلماسی و به ویژه در موضوع مذاکرات هسته‌ای تاثیرگذار بود؟ اظهار داشت: سردار سلیمانی علاوه بر این‌که در میدان نقش برتر را داشت و در محیط‌های مختلف منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم، در دوران دفاع مقدس نیز برای مقابله با تجاوز رژیم بعثی صدام و در هر عرصه‌ای که برای تامین حداکثری امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران لازم بود حضور داشته باشد، در قامت فرمانده و سردار سپاه، سردار مدافعان حرم و سردار مبارزه با تروریسم حضور پیدا می‌کرد.

وی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، یادآور شد: اما در عین حال می‌توان گفت که سردار همیشه یک دست بر قبضه سلاح و یک دست بر قلم، تفکر و استفاده از ظرفیت مذاکراتی برای پیشبرد اهداف میدانی داشت که نسبت به تحقق آن ماموریت داشت.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: سردار طبعا در مذاکرات هسته‌ای مسئولیت مستقیمی نداشت، اما در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، همه پدیده‌ها به نوعی به هم مرتبط هستند و نمی‌شود بحث اقدامات سردار در میدان را در کنار توان هسته‌ای ایران ندید. این دو به نوعی لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
وی گفت: بارها گفته‌ام اگر دیروز و امروز طرف‌های مقابل ما حاضر هستند که بنشینند و گفت‌وگو و مذاکره کنند به خاطر عقبه و پشتوانه‌ای که ما در میدان داریم چه در عرصه دستاوردهای بزرگ داخلی در حوزه علم و فناوری و در حوزه سرمایه بزرگ مردمی برای دفاع از نظام و جمهوری اسلامی ایران و چه در حوزه دستاوردهای بزرگ دفاعی و یا دستاوردهای صلح آمیز هسته‌ای.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: این‌که سردار سلیمانی چه نسبتی با مذاکرات هسته‌ای یا با توان هسته‌ای کشور داشت، در جلساتی که همواره من حضور داشتم بر این تأکید داشت که همان طور که در میدان، باید جمهوری اسلامی ایران دست برتر را در زمینه‌های مختلف داشته باشد، در عرصه پیشرفت و توان هسته‌ای کشور هم همیشه توصیه داشتند به این‌که باید این توان به بهترین وجه خودش مورد استفاده قرار بگیرد و نقد بشود و مردم حس کنند. همین قدرت برتر علم و فناوری ایران را و هم این‌که آورد‌ه‌های دانش صلح آمیز هسته‌ای اثرش در زندگی مردم چیست.  
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در حوزه مذاکره، سردار بیش از هر چیز به ما توجه می‌دادند که مراقب باشید با چه طرف‌هایی مذاکره می‌کنید. مخصوصا در مقطعی از مذاکرات که قرار شد ایران با آمریکا به طور مستقیم با هم گفت‌وگو کنند، سردار همواره در رفتارشناسی آمریکایی‌ها در سال‌های تجاوز و اشغال افغانستان در سال‌های تجاوز و اشغال عراق خاطرات و تجربیاتی داشتند که سعی می‌کردند به ما یادآوری کنند که به دشمن اعتماد نکنید و در میز مذاکره قوی، منطقی و منسجم باشید و سعی کنید دستاوردهای میدانی را در میز مذاکره به نفع ملت نقد کنید. شاید این بهترین نسبتی است که می‌توانم از سردار سلیمانی و میدان با دیپلماسی و مذاکرات هسته‌ای از آن یاد کنم.

وزیر خارجه درباره اقدام مشخص میدانی سردار سلیمانی و کارت برنده ما در میز مذاکره هسته‌ای اظهار داشت: ماموریتی که سردار سلیمانی در کمک به امنیت منطقه‌ای داشت، به گونه‌ای بود که هیچ‌گاه به دنبال این نبود که از حساب دیگر ملت‌ها برای مذاکرات، هزینه کند. او امنیت دسته جمعی منطقه ای را مقوله‌ای بسیار مهم می‌دانست و همواره به حاکمان این کشورها و هم نسبت به رویکرد مردم و افرادی که در عرصه مبارزه با تروریسم در کنار سردار بودند، نگاه بسیار ویژه‌ای داشت.

وی به خاطره‌ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: یک زمانی یکی از همکارانم در وزارت خارجه که جانباز جنگ تحمیلی است، به سوریه رفته بود، ایشان در دیدار با آقای بشار اسد به علت جانبازی‌اش فرم نشستش در صندلی به نحوی بود که وقتی تصاویر منعکس می‌شد این استنباط غلط به وجود می‌آمد که این مقام ایرانی و همکار وزارت خارجه‌ای من احترام را در نشستن در کنار بشار اسد رعایت نکرده است. سردار از این اطلاع نداشت و وقتی در خبر ۹ شب دید بلافاصله به من زنگ زد و با ناراحتی گفت درست است ما به سوریه کمک می‌کنیم و در کنار آنها هستیم، ولی ما هیچ منتی بر اینها نداریم و نباید رفتاری کنیم که نه مردم و نه حاکمان این کشورها از رفتار ما و ماموران ما احساس خوبی را نداشته باشند.

وی افزود: این‌که بخواهم بگویم سردار سلیمانی به طور مشخص در ماموریت‌های منطقه‌ای کاری کرد که آورده‌ای برای مذاکرات هسته‌ای داشته باشد خیر، اما آنچه در منطقه رخ داد ماحصل آن علاوه بر اینکه صلح و امنیت را برای کشور‌های منطقه از جمله عراق و سوریه به ارمغان آورد، در عین حال عقبه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران در میز مذاکرات بین المللی بود که بدانند، این جمهوری اسلامی ایران که راجع به حقوق هسته‌ای خود صحبت می‌کند در عرصه دفاع از حقوق ملت‌ها و امنیت منطقه نیز دست برتر را دارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره از تخصص و مهارت‌های سردار سلیمانی در کار دیپلماسی گفت: سردار همیشه افتخار می‌کرد به لباس زیتونی رنگ پاسداری، ولی یکی از ویژگی‌های سردار این بود که یک دیپلمات برجسته بود. نگاه سردار منطقه‌ای و محلی نبود، نگاهش به پدیده‌ها جهانی بود و به همین دلیل بعد از شهادت سردار ما خیلی از سران و مقامات کشورها را در اقصی نقاط جهان داشتیم که تحت تاثیر شخصیت سردار سلیمانی بودند و این شخصیت، یک بعدش ابعاد میدانی و نظامی‌گری بود، ولی بعد دیگرش رفتارش در حوزه دیپلماسی بود.

وی بیان کرد: سردار بدون این‌که دانش روابط بین‌الملل را به طور آکادمیک طی کرده و به دست آورده باشد، در عرصه میدان، سهم بزرگی را به دیپلماسی داده بود. سهم بزرگی را به دیدارهایش با سران کشورهایی که در ارتباط با امنیت آن کشورها در منطقه تلاش می‌کرد. من خودم هر زمان در جلساتی که سردار حضور داشت می‌نشستم انصافا می‌دیدم که سردار در ظرایف و ریزه کاری‌های دیپلماسی نوین و نه دیپلماسی سنتی دست برتر را دارد. او از دیپلماسی سنتی عبور کرده و به سطحی از دیپلماسی نامتقارن رسیده بود.

امیرعبداللهیان ادامه داد: سردار هر کجا که حس می‌کرد دیپلماسی ابزاری است که می‌تواند در خدمت و هدفی که دنبال می‌کند قرار بگیرد از این موضوع دریغ نمی‌کرد و نسبت به ظرایف دیپلماسی اشراف داشت. حتی بعد از شهادت سردار با برخی مقامات عالیرتبه کشورها صحبت داشتم آنها تحت تاثیر نوع مذاکرات سردار سلیمانی و منطق مذاکراتی سردار سلیمانی بودند.

وزیر خارجه بیان کرد: ایشان در مذاکرات دیپلماتیک، آداب اسلامی و دیپلماتیک را به خوبی رعایت می‌کرد، یعنی حتی در فرم پوشیدن لباسش مراعات می‌کرد و دقت داشت و در نوع لباسی که در یک ملاقات رسمی دیپلماتیک می‌پوشید دقت می‌کرد و مراقبت داشت.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: زمانی در یکی از ملاقات‌های سردار سلیمانی با هیأتی عالی‌رتبه از یکی از کشور‌های منطقه بودم، وقتی از آن دیدار برمی‌گشتیم، مسئول آن هیأت که از مقامات بسیار عالی رتبه در منطقه ما است، تصورش این است که با فردی صحبت و دیدار خواهد کرد که فقط قواعد نظامی را خوب می‌فهمد و حتی ادبیات و گفتمانش ممکن است یک گفتمان نظامی باشد، ولی وقتی وارد شد و گفت‌وگوها را دید منطق مذاکراتی ایشان را دید و تحت تاثیر شدید قرار گرفت و در جاهایی پاسخی نداشت که بدهد و وقتی بیرون آمد گفت من تسلیم منطق مذاکراتی به تعبیر ژنرال سلیمانی شدم. روحش شاد و ان‌شاءالله بتوانیم مسیرش را ادامه بدهیم و یادش گرامی باد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول