اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

سلب اختیار از مردم ایران در غلبه پلتفرم‌های آمریکایی/روحانی جلوی مصوبه شورایعالی فضای مجازی را گرفت

4 سال پیش شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای برای ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی تصویب کرد ؛ اما روحانی، رئیس جمهوری وقت جلوی اجرای آن را گرفت. اکنون در اینستاگرام و واتساپ وضعیتی پیش آمده که اختیار در دست مردم ما نیست و کس دیگری کار را مدیریت می‌کند.

سلب اختیار از مردم ایران در غلبه پلتفرم‌های آمریکایی/روحانی جلوی مصوبه شورایعالی فضای مجازی را گرفت

به گزارش خبرنگار علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، این روزها که همزمان با سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، اینستاگرام اقدام به مسدود سازی حساب‌های کاربری منتشر کننده مطالب مربوط به این شهید کرده است، بار دیگر خشم عمومی کاربران ایرانی از انفعال در مقابل شبکه‌های خارجی برانگیخته شده است.

میلیون‌ها کاربر ایرانی علاقه‌مند به این شهید تمایل داشتند که برای ادای احترام به شهید، یاد آن را در فضای مجازی گرامی بدارند اما با ممانعت و سانسور گسترده رو به رو شدند و این موضوع به اعتراض عمومی منجر شده است.

پیرو درخواست عمومی مردم برای پیگیری این وضعیت، بخش حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نامه ای خطاب به مدیران متا و اینستاگرام، با در نظر گرفتن قواعد بین‌المللی حاکم بر اینترنت، از آنها خواسته: توضیحات کافی و منطق حاکم بر این سیاست غیر سازنده را ارائه کنند. تمامی اکانت‌های حذف یا معلق شده و پستهای حذف شده بازیابی شود و اطمینان داده شود که چنین اتفاقاتی در آینده بروز نخواهد کرد.

چرا شبکه‌های خارجی به حقوق کاربران ایرانی احترام نمی‌گذارند؟ 

اگرچه وزارت ارتباطات تاکید کرده که همیشه آمادگی لازم برای شکل‌گیری کانال ارتباطی مشترک را داریم و منتظر دریافت پاسخ فوری آن شرکت در این خصوص هستیم، اما برخی صاحب نظران این پیگیری‌ها را در رسیدن به نتیجه بی حاصل می دانند و معتقدند مشکل باید اصولی و از طریق تقویت توانمندی‌های داخلی حل شود.

از جمله سعید جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی درباره حل این مسئله از طریق تعاملات بین المللی، معتقد است: اگر ما این موضوع را پیگیری کنیم آیا آنها قبول می‌کنند؟ مگر از ما مجوز فعالیت گرفته اند؟ مگر قبول کرده اند که چنین حقی را برای ما قائل باشند؟ به طور قطع آنها می‌گویند طبق مقرراتشان نباید این محتوا را انتشار دهند. 

سعید جلیلی بر لزوم تقویت توان بومی برای مقابله با اقدامات یکجانبه سکوهای خارجی در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: غیر از این راه، راه دیگری ممکن نیست. 

نسخه ای که شورا 4 سال پیش برای آشفته بازار پیام رسان‌های داخلی نوشت

بحث شبکه‌های اجتماعی در ایران از سال‌ها پیش روی میز است و بدون سرانجام و رسیدن به نتیجه خاصی، حل نشده باقی مانده است.

اما اگرچه این بار شورای عالی به موضوع طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی مداخله مستقیم نداشته است و بسیاری از منتقدان کم کاری‌های نهادهای سیاست گذار و اجرا کننده را دلیلی بر مطرح شدن طرح فعلی در شرایط فعلی می دانند، اما بازخوانی اقدامات گذشته نشان می دهد که 4 سال پیش شورای عالی فضای مجازی در مصوبه ای این روزها را چاره اندیشی کرده بود.


چندین سال طول کشید تا شورای عالی فضای مجازی روی سند واحدی برای ساماندهی پیام رسان‌های مجازی به توافق برسد

برای دسترسی به متن این مصوبه اینجا را کلیک کنید.

امیر خوراکیان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به سرنوشت تصویب سند ساماندهی پیام‌رسان ها در کشور می گوید: پس از تصویب این سند استقبال بسیار خوبی از سوی مردم نسبت به پیام‌رسان های داخلی صورت گرفت. اما در ادامه مشکلات فنی و نواقصی در ارائه خدمات و سرویس دهی‌ها به وجود آمد.

وی ادامه داد: البته این تجربه پس از سکون و افت مختصری مسیری برای رشد جدی پیام‌رسان های داخلی در زمینه‌های مختلف و مجدداً رشد اقبال نسبت به پیام‌رسان های داخلی را فراهم کرد. موافق فعالیت سرویس‌های خارجی با اولویت حمایت از سرویس‌های داخلی در کشور هستیم که به میزان تعامل و همکاری سرویس‌های خارجی بستگی دارد.

محمد حسن انتظاری، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی هم از جای خالی مصوبه سال 96 شورای عالی فضای مجازی درباره ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی گلایه می کند.

انتظاری به خبرنگار فارس، می گوید: مصوبه سال 96 شورای عالی فضای مجازی درباره ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، یک مصوبه روشن است. اگر در همان موقع، طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی از سوی شورا، ابلاغ و اجرایی می‌شد، طرح بسیار خوبی بود. 

وی ادامه داد: بهتر بود که طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی از مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی آغاز می‌شد،‌ زیرا طرح روشنی بود و اگر از آن طرح کار را شروع می‌کردیم، هم‌اکنون این جر و بحث‌ها بر سر طرح حمایت پیش نمی‌آمد.  

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: در طرح اول (مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی) همه موارد دیده شده بود و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی می‌توانست با آن در کشور شروع شود.

وی گفت: در آن طرح مسئله اصلی تقویت پیام‌رسان‌های داخلی بود و بحث این بود که مکاتبات اداری و سرویس‌های بخش‌های دولتی که به عموم ارائه می‌شوند روی پیام‌رسان‌های داخلی بیایند و این کار باعث تقویت پیام‌رسان‌های داخلی می‌شد. در کنار آن، پیام‌رسان خارجی غالب هم در کشور وجود داشت و در مجموع، گذشت زمان و برقراری تعادل بین این دو بخش می‌توانست مشکل پیام‌رسان غالب در کشور را حل کند.

چه شد که در غلبه پلتفرم‌های آمریکایی صهیونیستی، اختیار از دست مردم ما خارج شد؟

یکی از ایرادات همیشگی که به شورای عالی فضای مجازی وارد می شود، نبود ضمانت اجرایی برای مصوبات شورا است.

مصوبه پیام رسان‌های داخلی شورا هم با اینکه نتیجه حدود 3 سال مطالعه و بحث بود اما به مرحله اجرا نرسید.

انتظاری با روایت آنچه که در فرآیند ابلاغ تا اجرای مصوبه گذشت، گفت:‌ آقای روحانی، رئیس جمهوری وقت طرح را ابلاغ کرد اما  کمی بعد جلوی اجرای آن را گرفت. دولت قبل جلوی کار را گرفت و آن را ابلاغ نکرد و با این کار باعث شد که پلتفرم‌های آمریکایی در کشور غلبه کنند. البته که ای کاش پلتفرم‌های فقط آمریکایی بودند این برنامه هایی که اکنون در کشور غالب شده اند، ریشه صهیونیستی دارند. اکنون در اینستاگرام و واتساپ وضعیتی پیش آمده که اختیار در دست مردم ما نیست و کس دیگری کار را مدیریت می‌کند. آن مصوبه اگر ابلاغ می‌شد و اجرا می‌شد و اگر همین الان هم به آن مصوبه استناد شود، خیلی جلو هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول