اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تجمعات اعتراضی در پی افزایش قیمت گاز خودرو در قزاقستان

صدها نفر در استان «مانگیستائو» قزاقستان، در پی افزایش قیمت سوخت گاز خودروها از آغاز سال جدید میلادی اعتراض کردند.

تجمعات اعتراضی در پی افزایش قیمت گاز خودرو در قزاقستان

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در شهرهای «آکتائو» و «ژانائوزین» استان «مانگیستائو» قزاقستان صدها نفر در پی افزایش قیمت سوخت گاز خودروها دست به تجمعات اعتراضی زدند.

آنها با اعلام مخالفت نسبت به این موضوع، از مقامات قزاقستان خواستند تا نسبت به کاهش قیمت سوخت گاز خودروها که از اول سال جدید میلادی تا 120 «تنگه» (واحد پول قزاقی) بابت هر لیتر افزایش یافته، اقدام کنند.

شرکت کنندگان با در نظر گرفتن میزان حداقل دستمزد در قزاقستان، کاهش قیمت سوخت گاز خودروها به 60 «تنگه» را مناسب دانسته و همچنین تقاضا دارند که گاز در منطقه به طور مداوم در دسترس باشد.

مقامات محلی تجمعات اعتراضی را غیر قانونی دانستند و از شرکت کنندگان خواستند تا مطالبات خود را به صورت مکتوب ارائه دهند.

وزارت انرژی قزاقستان نیز ضمن واکنش نسبت به تجمعات اعتراضی، اعلام کرد که از سال 2019 روند فروش گاز مایع از طریق سکوهای تجارت الکترونیکی آغاز شده و از ابتدای سال جدید 2022 این اقدام به صورت کامل به صورت تجارت الکترونیک و از طریق بورس کالا انجام می‌شود.

این وزارتخانه همچنین عنوان کرد که مصرف گاز مایع در قزاقستان هر سال در حال افزایش بوده و در عین حال، حجم تولید در سطح سال‌های قبل باقی مانده است. بنابراین انجام فروش گاز مایع از طریق تجارت الکترونیک شرایطی برابر و بدون تبعیض را برای همه عوامل بازار و همچنین امکان متعادل سازی قیمت گاز مایع بر مبنای عرضه و تقاضا را فراهم خواهد کرد.

اما علی رغم پیشنهادات و توضیحات مقامات رسمی، تجمعات اعتراضی در استان مانگیستائو همچنان ادامه دارد.

«قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان نیز در واکنش به این موضوع در صفحه توئیتر خود نوشت: به دولت دستور دادم که وضعیت «ژانائوزن» را با در نظر گرفتن مصلحت اقتصادی و در چارچوب قانون مورد بررسی قرار دهد، تجمع کنندگان نباید نظم عمومی را نقض کنند.

تاکایف در بخش دیگری نوشته است: شهروندان حق دارند خواسته‌های خود را به طور علنی به مقامات محلی و مرکزی بیان کنند، اما این امر باید مطابق با قانون، به ویژه در چارچوب قوانینِ تجمعات مسالمت آمیز انجام شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول