اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

سدسازی ترکیه موجب کاهش آب ورودی به خلیج فارس شده است/ حل مشکلات خلیج گرگان تا 5 سال آینده

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست به دلیل سدسازی های ترکیه حداقل آب وارد خلیج فارس می شود که موجب افزایش شوری و دمای خلیج فارس شده است.

سدسازی ترکیه موجب کاهش آب ورودی به خلیج فارس شده است/ حل مشکلات خلیج گرگان تا 5 سال آینده

به گزارش خبرنگار فارس، احمدرضا لاهیجانزاده معاون محیط زیست و تالاب‌های سازمان محیط زیست در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: در بحث نیاز آبی تالاب ها که سازمان مکلف به تامین آن از سوی وزارت نیرو است، نیاز آبی عمده  تالاب های کشور برآورد و  ابلاغ شده است.

وی مدیریت سیلاب‌ها را در تامین حقابه کمک کننده دانست و گفت: امروز و فردا بارش های نسبتا سنگینی را در جنوب کشور خواهیم داشت و استان بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان درگیر این بارندگی ها هستند و می تواند این حجم بارندگی به احیای تالاب ها کمک کند.

افتتاح  مرکز پایش تالاب‌ها در روز جهانی تالاب‌ها

معاون محیط زیست و تالاب های سازمان محیط زیست  با اشاره به اینکه در کنار نیاز آبی مطالعات مدیریت زیست بومی بسیاری از تالاب ها، مطالعات  20 مورد انجام شده و 12 مورد دیگرهم  در حال نهایی شدن است و نزدیک به 23 مورد در دستور کار اجرا قرار گرفته است، گفت: برای پایش تالاب ها مهمترین برنامه  تصویربرداری هوایی و بهره گیری از تصاویر ماهواره ای با کیفیت بالا و  با استفاده از نرم افزارهای به روز بوده که به این منظور مرکز پایش تالاب‌ها در روز جهانی تالاب ها به بهره برداری خواهد رسید.

لاهیجانزاده با اشاره به اینکه دریای خزر می تواند همبستگی کشورهای حاشیه را به وجود بیاورد، ابراز داشت: این مساله منجر به ایجاد کنوانسیون تهران شد که تاکنون 4 پروتکل آن به تصویب رسیده و پنجمین آن که پروتکل پایش است در حال نوشتن پیش نویس  هستیم.

وی افزود: در نشست های مشترکی که در پایتخت های کشورهای حاشیه خزر انجام می گرفت و الان به صورت مجازی انجام می‌گیرد صرفا بحث جمع آوری و آلودگی هم نیست و ظرفیت های گردشگری هم مورد توجه قرار گرفته و مطالعات و پژوهش‌ها‌یی بخصوص در حوزه تغییر اقلیم قرار گرفته است.

دریای خزر تا 20 سال آینده عقب نشینی می کند

لاهیجانزاده با اشاره به اینکه دریای خزر به واسطه تغییر اقلیم و تغییرات انسان ساخت به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است، گفت: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد تا 20 سال دیگر عقب نشینی دریا ادامه خواهد داشت و این پس‌روی از شمال دریاچه یعنی از سمت روسیه خواهد بود.

وی افزود: کاهش حجم آب دریاچه و افزایش دما به شدت بر تنوع زیستی اثرگذار بوده و تمام برنامه ریزی برای کاهش اثرات تغییر اقلیم معطوف شده است.

معاون سازمان محیط زیست درباره تصویب پروتکل‌های ذیل کنواسنیون دریای خزر نیز گفت: استانداردهای محیطی و تخریب دریای خزر که به صورت مستند و علمی وجود نداشت و در حال حاضر برای دریای خزر ابلاغ شده است.

اکتشافات دریایی کشور آذربایجان بدون اطلاع کشورهای همسایه

وی درباره اقدامات اکتشافی در دریای خزر نیز عنوان کرد: با مقیاس بین المللی و ورود دستگاه‌های خارجه حتما باید مطرح شود و کشور آذربایجان به این شکل نمی تواند وارد شود.

ظرف 5 ساله آینده مشکلات عمده خلیج برطرف می‌شود

لاهیجانزاده درباره لایروبی خلیج گرگان و تالاب میانکاله گفت: برنامه جامعی تدوین و در ستاد ملی تالاب ها تصویب و توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد و در این برنامه با جزئیات کامل کل حوزه آبخیز دیده شده و همه دستگاه‌ها تکالیفی را دارد و اگر وزارتخانه ها به تکلیف عمل کنند ظرف 5 ساله آینده مشکلات عمده خلیج برطرف شود.

لاهیجانزاده تاکید کرد: لایروبی و اتصال به دریا با استانداردی با جدیت دنبال می شود اما مهمترین عامل تهدید آن پس‌روی دریاست که عمده ترین قربانیان آن تالاب های ساحلی هستند، که تالاب میانکاله یکی از آنهاست.

تامین حقابه تالاب ها نیازمند صبر و حوصله است

معاون دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در گذشته مصوباتی که در بودجه سنوات به مجلس می رفت، حقابه‌ های ما را تحت تاثیر قرار می داد،افزود: اما اکنون کمیسیون تلفیق می‌گوید خط قرمز ما محیط زیست است و این مساله بسیار امیدوار کننده است و بنابراین ما در آغاز راه تامین حقابه‌ها  و لایروبی آنها است.

وی افزود: از فروردین امسال 9 حوزه آبریز از سوی وزارت نیرو تعیین شده و با تک تک این مدیران جلسه داریم و بسیار نسبت به تامین حقابه از خود علاقه نشان دهند ولی این مساله نیازمند این است که صبر و حوصله داشته باشیم.

احیای  تالاب هامون با مساعدت‌های بین‌المللی

لاهیجانزاده تامین حقابه های هامون را با محور دولت جدید منعطف‌تر دانست و گفت: هفته گذشته هیاتی از اروپا به سازمان محیط زیست آمدند و برای احیای تالاب هامون قرار شده به صورت بین المللی به احیای این تالاب اقدام کنیم و با قولهای مساعدی از سوی آنها مواجه شدیم.

سدسازی های بالادست، ورودی آب خلیج فارس را به شدت کاهش داده است

معاون سازمان محیط زیست افزایش دمای خلیج فارس را موجب کاهش تنوع زیستی و افزایش شوری دانست و گفت: در حدود 40 سال پیش ورودی آب به خلیج فارس 100 تا 120 میلیارد متر مکعب به تنهایی از اروند رود و بهمنشیر وارد می شد، اما به دلیل سدسازی های ترکیه، عراق و سوریه حداقل آبی در حد چند میلیارد وارد خلیج فارس می شود که موجب افزایش شوری و دما و بالا رفتن ای سی خلیج فارس  شده است.

 55 درصد آب شیرین کن‌های دنیا در کشورهای حاشیه خلیج فارس مستقر است

وی درباره افزایش آب شیرین‌کن های حوزه خلیج فارس توضیح داد:  55 درصد آب شیرین کن‌های دنیا در همین چند کشورها حاشیه خلی فارس است و در رابطه به آب شیرین کن های ایرانی به آمایش سرزمین اقدام کردیم و به سمت استقرار آن در 4 استان (بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان) رفتیم.

اجازه نمی دهیم شورابه آب شیرین کن های متمرکز وارد خلیج فارس شود

لاهیجانزاده تاکید کرد: بیشترین تمرکز ما برای استقرار آب شیرین  کن به سمت بخش اقیانوسی شرق عمان است که در بازه 40 تا 50 کیلومتری با عمق مناسب جانمایی شده است و با این روش در آینده اجازه نمی دهیم شورابه آب شیرین کن های متمرکز وارد خلیج فارس شود و به جداسازی نمک پیش خواهیم رفت.

وی افزود: راپمی در 2 تا 3 سال اخیر دچار رکود شده و چند ماه پیش با انتخاب مسئول جدید فعالیت‌هایش مجدد آغازشده و چندین جلسه کارشناسی بر روی آلودگی خلیج فارس در حال انجام است که آب شیرین کن ها با تکنولوژی های روز استفاده شود تا دیگر شوری وارد دریاچه نشود.

لاهیجانزاده  درباره انتقال آب خزر به مناطق مرکزی ایران نیز گفت: با تعدیل های بسیار زیادی سال گذشته مجوز آن صادر شده و در لایحه بودجه جزو پروژه های دارای مجوز است اما عنوان آن در بودجه به معنای داشتن مجوز نیست و باید در کمیسیون تلفیق بررسی شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول