اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اهمیت واکسیناسیون کرونا در دوران بارداری/ ابتلا به کووید ۱۹ چه بر سر زنان باردار می‌آورد؟

بر خلاف شایعات و نگرانی‌های بی‌اساسی که در فضای مجازی برای ترس از واکسن منتشر می شود، تزریق واکسن کرونا، برای حفظ ایمنی و سلامت مادر و جنین ضروری است و در صورت غفلت از آن، زنان باردار ممکن است با خطر مرگ خود و فرزندشان مواجه شوند.

اهمیت واکسیناسیون کرونا در دوران بارداری/ ابتلا به کووید ۱۹ چه بر سر زنان باردار می‌آورد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در روز‌هایی که زنگ پیری جمعیت در کشورمان به صدا در آمده و تکاپو‌هایی را موجب شده است، گزارش‌ها حکایت از خطر بزرگی دارد که نادیده گرفته شده بود؛ کرونا بیخ گوش مادران باردار!

در شرح وضعیت موجود همین بس که بدانیم «متاسفانه تعداد قابل توجهی از مادران باردار را به خاطر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده‌ایم» این را رئیس کمیته علمی کشوری کرونا می‌گوید و در ادامه تأکید می‌کند که «پوشش واکسیناسیون زنان باردار با میانگین جامعه بسیار فاصله دارد» وضعیتی که اگر بدانیم پوشش واکسیناسیون در این گروه باید از پوشش کلی واکسیناسیون هم بالاتر باشد، به شدت بغرنج جلوه می‌کند.

تحقیقات بر روى زنان باردار نشان داده که اگر چه علائم این بیمارى و میزان مرگ مشابه زنان غیر‌باردار بوده ولی این افراد تا حدى بیشتری در معرض خطر بسترى در بخش مراقبت‌هاى ویژه هستند. کووید در مادران مى‌تواند باعث ایجاد زایمان زودرس، مرده‌زایى، اختلال کارکرد ارگان‌هاى حیاتى، افزایش ضربان قلب، پارگى زودرس کیسه آب، افزایش میزان سزارین و مرگ آن‌ها شود.

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در حاشیه پنجاهمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد، گفت: حتماً نیاز است که همه کمک کنند تا پوشش واکسیناسیون در مادران باردار افزایش یابد و به هدف بالای ۸۰ درصد و حتی به ۱۰۰ درصد هم برسد.

ابتلا به کووید ۱۹ چه بر سر زنان باردار می‌آورد؟

طبق هشدار کارشناسان، ابتلای زنان باردار به کووید ۱۹ باعث می‌شود هم خودشان و هم جنین مبتلا «عوارض شدیدی» شوند. 

یک متخصص مامایی می‌گوید، ابتلای به کرونا می‌تواند احتمال مرده‌زایی را دو برابر کند و احتمال تولد زودرس را هم که بر سلامت نوزاد اثرات درازمدت دارد سه برابر کند، می‌دانیم که تزریق واکسن روش ایمن و کارسازی برای جلوگیری از این مشکلات است و بر صدها هزار زن باردار در سراسر جهان که واکسن زده‌اند، هیچ اثر منفی نداشته است.

اما دلیل این جاماندگی شدید و شکاف عمیق ایجاد شده در واکسیناسیون این گروه چیست؟ آن گونه که معاون «درمان» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید، «واکسن‌هراسی که در کشور به خصوص برای زنان باردار ایجاد کردند»، سبب فاصله زیاد میان پوشش واکسیناسیون زنان باردار با میانگین جامعه شده است.

بررسی‌ها و مطالعات محققان در سراسر دنیا تا این لحظه هیچ گزارشی در مورد عوارض جدی و مرگبار واکسن کرونا برای مادر باردار و یا جنین را گزارش نکرده است. در مقابل، اعلام شده واکسیناسیون در زنان باردار منجر به ایمنی‌زایی برای مادر و جنین تا چند ماه پس از تولد شده است.

نگرانی‌های برخی از مادران باردار این گروه حساس و پر خطر ما را بر آن داشت تا نظر متخصصان و کارشناسان این حوزه را بررسی کنیم.

تشریح شرایط تزریق واکسن کرونا در زنان باردار

حسین کرمانپور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه روزی که شرکت‌های دارویی واکسن‌های کرونا را شروع به ساختن کردند، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که وجود داشت این بود که در دوران بارداری و شیردهی وضعیت واکسن چگونه است.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن برای دوران بارداری جای نگرانی داشت، چرا که مادران وقتی نوزادی در رحم دارند برای فرد دیگری نمی‌توانند تصمیم بگیرند، افزود: از زمستان سال ۹۹ بحث نجات انسان‌ها بر هر چیز دیگری اولویت پیدا کرد و اصل بر این شد که مادر باردار جانش حفظ شود و کرونا به شدت مادران باردار را هدف قرار داده بود و مادر و جنین دچار عوارض می‌شدند و حتی منجر به مرگ مادر و فرزند شد.

کرمانپور با بیان اینکه به طور تصادفی مادران بارداری که واکسن استفاده کردند هیچ اتفاقی برای آن‌ها نیافتاده بود، گفت: توصیه شده است که واکسن آسترازنکا به بانوانی که زیر ۵۰ سال است زده نشود، اما اکثر مادران باردار زیر ۵۰ سال هستند، از آن طرف مادران بارداری که کرونا گرفته بودند، بیشتر این افراد دچار زایمان زودرس یا مرده‌زایی و یا قلب و ریه‌شون دچار مشکل می‌شد و جنین هم مشکل پیدا می‌کرد و افزایش سزارین را در سراسر دنیا به همراه داشت.

مدیر اورژانس بیمارستان سینا تهران ادامه داد: چنین صحنه‌ای از مادران باردار جلوی دید شما است، از آن طرف واکسنی است که با تزریق آن می‌توان جلوی این عوارض را گرفت و از طرف دیگر موج بزرگی در سراسر دنیا به وجود آمد و زوج‌هایی که می‌خواستند باردار شوند مردد بودند که باردار بشوند یا نه.

ایمن شدن نوزادان از مادران واکسینه شده در برابر کرونا

وی با بیان اینکه مطالعات بسیاری در سطح دنیا از سرم بند ناف نوزادان انجام و مشخص شد که واکسنی که افراد می‌زنند تا حدی در نوزادان هم ایمنی ایجاد کرده است، عنوان کرد: به دنبال این تحقیقات در دنیا تصمیم بر این گرفته شد که همه مادران باردار با نمایه توده بدنی ۳۵ سال و بالاتر، مادران در همه گروه‌های سنی شاغل در بهداشت و درمان، همه مادران بارداری که همسران‌شان در بخش‌های کرونا و یا مراکز بهداشتی مدیریت کرونا شاغل هستند، همه مادران با بارداری‌های دوقلویی، چند قلویی و بارداری با آی وی اف، همه مادران باردار با بیماری زمینه‌ای شامل بیماری دیابت، قلبی، فشار خون بالا، بیماری مزمن کلیوی، پیوند اعضا، سیروز کبدی همه اینها توصیه شد که واکسن را بزنند.

 کرمانپور ادامه داد: بعضی از مادران باردار هستند که تزریق دز اول واکسن را قبل از بارداری انجام داده‌اند و اگر که در طبقاتی که ذکر شد، قرار می‌گیرند در فاصله ۲۸ روز واکسن دز دوم را بزنند.

مدیر اورژانس بیمارستان سینا تهران با تأکید بر اینکه خطر ابتلای به کرونا برای یک مادر باردار به شدت از عوارض خیلی کم واکسن بسیار بیشتر است و توصیه می‌کنیم مادران باردار حتماً واکسن را تزریق کنند، گفت: برای مادران بارداری که در ۳ ماهه آخر بارداری هستند، تزریق واکسن هیچ خطری تلقی نمی‌شود و مادرانی که در ۳ ماهه اول هستند، اگر در آن چند طبقه نیستند و امکان مواجه با فرد پر خطر را ندارند، صبر کنند و ۳ ماهه دوم با نظر پزشک زنان خود می‌توانند تزریق کنند.

وی با بیان اینکه واکسن‌های ایرانی و سینوفارم از نوع ویروس کشته شده برای مادران باردار توصیه می‌شود، افزود: واکسن فایزر و مدرنا هم هیچ مشکلی ندارد، آسترازنکا شرکت تولیدی آن در تحقیقاتی که انجام داد یک در یک میلیون جمعیت دچار عوارض لخته می‌شوند که از قرص‌های ضدبارداری که بانوان استفاده می‌کنند خیلی کمتر است، خطر لخته شدن خون در افرادی که قرص بارداری استفاده می‌کنند یا بانوانی که سیگار می‌کشند، یک در هزار و ۵۰۰ نفر است.

 

بانوان باردار بعد از هفته ۱۴ برای واکسن اقدام کنند

فاطمه رهنمایی، متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اهمیت واکسیناسیون مادران باردار که مشمول شرایط واکسیناسیون هستند، گفت: برای حفظ سلامت مادر و جنین نیاز است مادران باردار با دریافت واکسن کرونا خود و نوزادشان را در برابر بیماری کووید ۱۹ ایمن کنند.

وی با بیان اینکه مادران باردار به علت ذخایر کم تنفسی احتمال اینکه به نوع شدید بیماری مبتلا شوند، وجود دارد، بنابراین بهتر است قبل از بارداری نسبت به واکسیناسیون خود علیه کرونا اقدام کنند، بیان کرد: قبل از هفته ۱۴ واکسیناسیون برای مادران انجام نمی‌شود، اما بعد از طی کردن این دوران می‌توانند نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

رهنمایی گفت: زنان بارداری که واکسن کرونا دریافت می‌کنند سطح بالایی از آنتی بادی را به فرزند خود منتقل می‌کنند.

متخصص زنان و زایمان ادامه داد: مادران بارداری که واکسن دریافت می‌کنند به این ویروس مبتلا نمی‌شوند یا به شکل خفیفی از آن درگیر می‌شوند اما در میان واکسن نزده‌ها در صورت درگیری با این بیماری احتمال به خطر افتادن جان مادر و نوزاد وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود این گروه نسبت به تزریق واکسن تعلل نکنند.

وی خاطرنشان کرد: شواهد نشان می‌دهد که تعداد زیادی از زنان در کشور و دنیا بعد از تزریق واکسن کرونا به راحتی باردار شده و نه تنها هیچ مشکل و عارضه‌ای در دوران بارداری نداشته‌اند، بلکه بارداری ایمن و کم استرسی را هم تجربه کرده‌اند.

 

اُمیکرون و اهمیت واکسیناسیون در زنان باردار

به گزارش فارس، بارداری دوران بسیار خاصی در زندگی یک زن و خانواده اوست و سپری کردن آن در همه‌گیری کووید-۱۹ می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد. مهم است بدانیم که بارداری خطر اضافی برای ابتلا به کووید-۱۹ نیست، اما شواهد نشان می‌دهد که زنان باردار در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به فرم شدید کووید-۱۹ و همچنین زایمان زودرس قرار دارند.

گسترش سریع نوع بسیار مسری ویروس کرونا از نوع امیکرون اهمیت واکسیناسیون در زنان باردار را پیش از پیش مشخص می‌کند، اُمیکرون پنجمین واریانت بعد از واریانت‌های آلفا، بتا، گاما و دلتا است که توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان واریانت نگران‌کننده اعلام شد. سازمان جهانی بهداشت، واریانت جدید از ویروس کرونا را پس از بررسی اطلاعات اولیه از آفریقای جنوبی در لیست واریانت‌های نگران‌کننده خود قرار داد، افرادی که واکسینه نشده‌اند قطعاً به میزان بالایی دچار بیماری می‌شوند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول