اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

قزاقستان 2021؛ از کرونا و واکسیناسیون تا حذف و اضافه‌های سیاسی

کرونا و واکسیناسیون، برگزاری انتخابات پارلمانی، اصلاحات بازنشستگی، سرشماری ملی جمعیت، تجلیل سی امین سالگرد استقلال از مهم ترین رویدادهای سال گذشته میلادی در قزاقستان به شمار می‌روند.

قزاقستان 2021؛ از کرونا و واکسیناسیون تا حذف و اضافه‌های سیاسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، آغاز واکسیناسیون، برگزاری انتخابات پارلمانی، اصلاحات بازنشستگی، سرشماری ملی جمعیت، تجلیل سی امین سالگرد استقلال از مهمترین رویدادهای سال گذشته میلادی در قزاقستان به شمار می‌روند.

استفاده از پس از اندازهای بازنشستگی

از اول ژانویه سال گذشته میلادی به ساکنان قزاقستان اجازه داده شد تا بخشی از پس اندازهای بازنشستگی خود را برای بهبود شرایط مسکن، با پرداخت وام مسکن و پرداخت هزینه‌های درمانی برای خود یا بستگان نزدیک خود استفاده کنند.

برای برداشت پس انداز حد مشخصی تعیین شد. این بدان معناست که شهروندان باید مقدار مشخصی را در حساب بازنشستگی خود جمع کنند - میزانی که بالاتر از آن مجاز به برداشت پول است.

در 3 دسامبر مشخص شد که از سال 2022 این حد به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. بنابراین، از سال 2022 سقف مبلغ، برای افراد 20 ساله، 3.1 میلیون تنگه خواهد بود. در سال 2021 میلادی این شاخص  1.7 میلیون تنگه را تشکیل می‌داد.

«قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، 9 دسامبر، به دولت دستور داد تا اعتبار مبلغ قبلی را تا اول آوریل 2022 تمدید کند.

انتخابات پارلمانی

10 ژانویه سال 2021، در تاریخ قزاقستان مستقل هشتمین دور انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی 14 استان و 3 شهر  بزرگ این کشور برگزار شد.

در نتیجه رای گیری، 3 حزب حداقل رای لازم برای ورود به پارلمان را به دست آوردند که حزب حاکم «نور اوتان» با 71.09 درصد (76 کرسی)، «آقژال» - 10.95 درصد (12 کرسی) و «حزب ملی قزاقستان» - 9.1 درصد (10 کرسی) از آن جمله هستند. 11 ژانویه اعضا انجمن مردم قزاقستان 9 نماینده پارلمان را انتخاب کردند.

آغاز واکسیناسیون

از اول فوریه، واکسیناسیون جمعی ساکنان قزاقستان علیه ویروس همه گیر آغاز شد. در 17 مارس 2021، رئیس جمهور قزاقستان خطاب به مردم کشورش گفت که ما باید نگرش مثبتی نسبت به واکسیناسیون داشته باشیم، راه دیگری وجود ندارد.

در مرحله اول، تنها گروه‌های در معرض خطر، از جمله سالمندان، پزشکان، معلمان و افسران انتظامی، حدود 2 میلیون نفر به صورت رایگان واکسینه شدند.

همچنین اظهار شده بود که واکسیناسیون کودکان زیر 18 سال و افراد بالای 65 سال به دلیل فقدان اطلاعات در مورد اثربخشی و ایمنی ممنوع است.

به مردم قزاقستان 4 نوع واکسن از جمله «قزواک»، تولید قزاقستان، «اسپوتنیک وی»، تولید روسیه، «حیات واکس» و «کروناواک»، تولید چین به طور همزمان پیشنهاد شد.

کارت الکترونیکی واکسیناسیون

وزیر بهداشت قزاقستان اعلام کرد که واکسیناسیون شهروندان تنها اقدام در مبارزه با ویروس همه گیر نیست. وی گفت که کارت‌های الکتروینکی واکسیناسیون در قزاقستان معرفی خواهند شد.

سرشماری عمومی نفوس

از اول سپتامبر تا 30 اکتبر، سرشماری سراسری نفوس در قزاقستان برگزار شد که در بودجه سال‌های 2018-2023 میلادی 9.1 میلیارد تنگه را تشکیل می‌داد. در مقایسه با سال 2009 میلادی هزینه سرشماری عمومی در این کشور تقریبا 3 برابر کاهش داشته است.

حدود 60 درصد از جمعیت این کشور به صورت حضوری مصاحبه شدند. سرشماری در این کشور برای اولین بار به صورت الکترونیکی انجام شد. بیش از 40 درصد از جمعیت با پر کردن فرم‌های الکترونیکی سرشماری در وب سایت به تنهایی در این رویداد شرکت کردند.

بر اساس این سرشماری تا اول نوامبر جمعیت قزاقستان 19 میلیون و 82 هزار و 467 نفر بوده است. در مجموع از ابتدای سال گذشته میلادی تا اول نوامبر 202 هزار 819 نفر افزایش داشته است. بیشترین رشد جمعیت در نورسلطان (44 هزار و 411 یا 3.75 درصد)، آلماتی (38 هزار و 959 یا 1.97 درصد) و «شیمکنت» (32 هزار 655 یا 3.04 درصد) ثبت شده است.

واکسیناسیون مجدد

از 22 نوامبر، واکسیناسیون مجدد شهروندانی که قبلا علیه ویروس کروناواکسینه شده بودند در قزاقستان آغاز شد. فرمان واکسیناسیون مجدد جمعیت در برابر ابتلا به کرونا توسط «آیژان یسمگامبیت اوا» پزشک ارشد این کشور امضا شد. بنابر این سند پزشکان، معلمان، افسران، پرسنل و کارمندان موسسات پزشکی و افراد بالا 60 سال باید واکسینه شوند.

«نظربایف» از ریاست حزب حاکم قزاقستان کناره‌گیری کرد

«نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور قزاقستان در تصمیمی از ریاست حزب حاکم در این کشور کناره گیری کرد.

«ایداس اوکیبای» سخنگوی نخستین رئیس جمهور قزاقستان در صفحه توییتر خود با اعلام این خبر، نوشت که نظربایف این تصمیم را در جلسه عمومی شورای سیاسی این حزب اعلام و تاکید کرد که ریاست حزب حاکم باید با رئیس جمهور باشد.

اوکیبای همچنین نوشت: تصمیم اخیرا نظربایف در راستای تداوم منطقی روند انتقال قدرت بوده و به اعتقاد نخستین رئیس جمهور قزاقستان، حزب «نور آتن» در شرایط بحران جهانی ناشی از همه گیری کرونا باید به پشتیبان اصلی، رئیس جمهور فعلی تبدیل شود. 

«نور آتن» بزرگترین حزب سیاسی قزاقستان بوده و در صفوف خود بیش از 835 هزار نفر عضو دارد.
این حزب در انتخابات مجلس سفلی قزاقستان که در 10 ژانویه سال جاری میلادی برگزار شد، موفق به جلب 71.09 درصد از آرا شرکت کنندگان شد.

بر اساس این گزارش، روند انتقال اختیارات ریاست حزب حاکم از نظربایف به «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور فعلی قزاقستان مطابق با منشور این حزب انجام شد.

نظربایف ریاست این حزب را از سال 1999 میلادی، یعنی از روزهای اول ایجاد آن، بر عهده داشت.

سی امین سالگرد استقلال قزاقستان

یکی از مهمترین رویدادهای سال 2021 میلادی برای قزاقستان سی امین سالگرد استقلال این کشور بود.

با این حال، «قاسم ژامرت تاکایف» با بیان آن که الان زمان تجلیل گسترده و باشکوه این جشن نیست خواستار عدم تجلیل گسترده این جشن شد.

یکی از تصمیمات چشمگیر رئیس جمهور قزاقستان به مناسبت این جشن اعلام عفو در این کشور بود.

استفعا وزیر بهداشت

در تاریخ 20 دسامبر یکی از خبرسازترین اشخاص قزاقستان، «الکسی تسوی» وزیر بهداشت این کشور از این سمت برکنار شد. وی با خواهش خود این وظیفه را ترک کرد و در حال حاضر قصد دارد در بخش خصوصی کار و در توسعه بهداشت از طریق کارهای علمی خدمت کند.

«قاسم ژامرت تاکایف» استفعای وی را پذیرفت و برای فعالیت موثر به عنوان وزیر بهداشت این کشور از وی تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول