اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان 2021؛ از انتخابات ریاست جمهوری تا کرونا و ارتباطات منطقه‌ای

میزبانی «تاشکند» از نشست «آسیای مرکزی و جنوبی»، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ،»، سفر رئیس جمهور به روسیه و افتتاح پالایشگاه تبدیل گاز طبیعی در ازبکستان؛ ازمهم‌ترین رویدادهای داخلی و بین‌المللی سال 2021 میلادی ازبکستان است.

ازبکستان 2021؛ از انتخابات ریاست جمهوری تا کرونا و ارتباطات منطقه‌ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بازگشت 93 تبعه ازبک از سوریه، «تاشکند» میزبان نشست بین المللی «آسیای مرکزی و جنوبی»، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری مراسم سوگند «شوکت میرضیایف»، سفر رئیس جمهور به روسیه و افتتاح پالایشگاه تبدیل گاز طبیعی در ازبکستان؛ از مهم‌ترین رویدادهای داخلی و بین‌المللی سال 2021 میلادی ازبکستان است.

تلاش ازبکستان برای جذب 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی

 مقامات وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان اعلام کردند «تاشکند» در نظر دارد تا در سال 2021 میلادی معادل 10 میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

مقامات وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان اظهار داشتند: بر اساس پیش بینی‌ها، حجم سرمایه گذاری‌های خارجی معادل 10 میلیارد و 500 میلیون دلار است که 7 میلیارد و 600 میلیون دلار آن سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی است. همچنین در سال جاری میلادی 226 طرح بزرگ صنعتی اجرا و 34 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

همچنین در چارچوب برنامه‌های سرمایه گذاری منطقه‌ای در سال جاری معادل 9 میلیارد و 51 میلیون و 675 هزار دلار جذب و 7 هزار و 106 طرح سرمایه گذاری اجرا می‌شود که در نتیجه این حدود 162 هزار فرصت جدید شغلی ایجاد خواهد شد.

نشست ویدئویی روسای جمهور ازبکستان و کره جنوبی

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی طبق توافقات پیشتر به دست آمده در سطح عالی آخر ماه ژانویه سال 2021 میلادی نشست ویدئویی برگزار کردند.

میرضیایف در این نشست ویدئویی به همتای کره جنوبی خود بابت حمایت از ازبکستان در جلوگیری، درمان و بازپروری افراد مبتلا به همه گیری کروناویروس تشکر کرد. 

روسای جمهور در مورد تداوم رایزنی‌های سیاسی و تشدید تبادلات پارلمانی، تدوین برنامه‌های دوجانبه برای تجلیل سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور به توافق رسیدند.

طرفین همچنین بر اهمیت افزایش حجم مبادلات بازرگانی با توجه به تنوع بخشی اقلام معاملات صادراتی- وارداتی، همکاری‌های متقابل در عرصه داروهای گیاهی برای توسعه صادرات فرآورده‌های کشاورزی تاکید کردند.

توافق ازبکستان، افغانستان و پاکستان بر سر ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور»

نشست سطح بالای با حضور هیئت‌های افغانستان، پاکستان و ازبکستان و همچنین نمایندگان نهادهای بین المللی مالی در اوایل ماه فوریه سال 2021 میلادی در شهر «تاشکند» برگزار و طرفین در مورد اجرایی طرح خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» به توافق رسیدند.

در این نشست طرفین چشم انداز اجرای طرح مذکور را بررسی کردند. 

در این نشست «سردار عمرزاق‌اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان، «محمد حنیف اتمر» وزیر امور خارجه افغانستان و «عبدالرزاق داود» مشاور نخست وزیر پاکستان در مراسم افتتاحیه سخنرانی کردند.

روسای نهادهای بین المللی مالی مانند بانک جهانی، بانک توسعه آسیا، بانک توسعه و بازسازی اروپا، بانک سرمایه گذاری اروپا، بانک توسعه اسلامی، بانک سرمایه گذاری‌های زیربنایی آسیا، موسسه بین المللی توسعه مالی آمریکا و دیگر سخنرانان از طریق ویدئو کنفرانس از این طرح ریلی حمایت کردند.

برقراری روابط خواهرخواندگی میان «یزد» و «خیوه»

با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند، «جمال‌الدین عزیزی» شهردار «یزد» و «تیمور دولت‌اف» شهردار «خیوه» در تاریخ 16 بهمن 1399 به صورت آنلاین دیدار کردند.

در این نشست همچنین سفیر ایران در تاشکند، دو نفر از اعضا شورای شهر، رئیس امور شهری استانداری «یزد» و رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه ایران در آن استان حضور داشتند. در هیات ازبک نیز علاوه بر شهردار «خیوه»، معاون امور بازرگانی خارجی، سرمایه گذاری و گردشگری ازبکستان نیز حضور داشتند.

طرفین در این دیدار ضمن تاکید بر اشتراکات دو کشور و دو شهر، آمادگی خود را برای همکاری در زمینه‌های گوناگون اعلام کردند و در پایان نیز یادداشت تفاهم برقراری روابط خواهرخواندگی بین «یزد» و «خیوه» به امضا رسید.

حضور هیئت ازبکستان در رایزنی‌های سیاسی در تهران

هیئت ازبکستان به سرپرستی «فرقت صدیق اف» معاون وزیر امور خارجه ازبکستان روزهای 7 و 10 مارس سال 2021 میلادی برای حضور در ششمین مرحله رایزنی‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه، برگزاری چندین دیدار و گفت و گو با مقامات رسمی و نمایندگان محافل بازرگانی و همچنین در دبیرخانه سازمان اقتصادی همکاری به ایران سفر کردند.

طرفین در چارچوب این سفر چگونگی و چشم انداز همکاری‌های دوجانبه، پیشنهادات مبنی بر تشدید گفت و گوهای سیاسی و روابط بین پارلمانی، تحکیم همکاری اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری و مالی- فنی، افزایش تبادلات فرهنگی را بررسی کردند.

امضای 22 سند همکاری بین ازبکستان و قرقیزستان

ازبکستان و قرقیزستان اوایل ماه مارس سال 2021 میلادی در پایان گفت‌وگوهای دوجانبه در سطح روسای جمهور دو کشور در کاخ «کوک سرای» 22 سند همکاری امضا کردند.

انجام اقداماتی برای توسعه تعاونی‌های صنعتی برای اجرای 50 طرح مشترک، قرارداد تاسیس بنیاد سرمایه گذاری ازبکستان و قرقیزستان، اسنادی در مورد صادرات متقابل برق و همکاری در زمینه ساخت تاسیسات انرژی برق آبی در قرقیزستان از جمله آنان است.

«نقشه راه» گسترش همکاری‌های متقابل بین استان‌های «اندیجان و اوش»، «نمنگان و جلال آباد»، استان‌های «فرغانه و باتکن، نارین» بدون تردید برای تحکیم همکاری‌های بین منطقه‌ای کمک می‌کند.

همچنین در برنامه همکاری‌های متقابل دفاتر سیاست خارجی، مجموعه‌ای از اسناد مهم در زمینه‌های امور گمرکی، همکاری‌های نظامی و نظامی – فنی، بهداشتی، کشاورزی، امنیت غذایی، قرنطینه گیاهان، آموزشی، علمی و فرهنگی نیز به امضا رسیده است.

روسای جمهور نیز در چارچوب گفت‌وگوها بهره برداری از منابع آب و انرژی، علامت گذاری مرزها، همکاری‌های اقتصادی و حمل و نقلی- لجستیکی را بررسی کردند.

اجرای برخی محدودیت‌های قرنطینه از اول آوریل در ازبکستان

بر اساس تصمیم کمیسیون ویژه مقابله با کرونا، از اول آوریل سال 2021 میلادی در ازبکستان برخی محدودیت‌های قرنطینه از جمله برگزاری عروسی و دیگر مراسم عمومی- فرهنگی اعمال و همچنین کنترل قرنطینه تشدید ‌شد.

از اول آوریل در ازبکستان کنترل موارد بهداشتی- اپیدمیولوژی و رعایت مقررات بهداشتی در برگزاری عروسیها، تشییع جنازه و دیگر مراسم خانوادگی تشدید و تعداد شرکت کنندگان در این مراسمها تا 100 نفر محدود شد.

حضور «میرضیایف» در نشست شورای همکاری کشورهای ترک زبان

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان روز 31 مارس سال 2021 میلادی در نشست غیررسمی شورای همکاری کشورهای ترک زبان به صورت ویدئویی شرکت کرد.

در این نشست موضوع توسعه و تحکیم روابط چندجانبه در چارچوب شورای همکاری کشورهای ترک زبان بررسی شد.

رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود ابتکارات گسترش همکاری‌های متقابلا سودمند کشورهای متحد در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری، حمل و نقلی- مخابراتی و فرهنگی را مطرح کرد.

بازگشت 93 تبعه ازبک از سوریه

در چارچوب عملیات بشردوستانه ای «مهر-5» در آخر ماه آوریل 93 تبعه ازبکستان از سوریه به «تاشکند» بازگردانده شدند.

از اردوگاه پناهندگان «الهول» در سوریه 24 زن و 69 نفر کودک به «تاشکند» بازگردانده شدند. این زنان و کودکان در این اردوگاه بیش از 3 سال در حبس بودند. همسران این زنان در جنگ‌های سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

دولت ازبکستان پس از ورود برای آنها کمک پزشکی و روانی ارائه کرده است.

تبریک «میرضیایف» به «رئیسی» برای پیروزی در انتخابات

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان با ارسال پیامی به آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت.

رئیس جمهور ازبکستان اظهار اطمینان کرد که همکاری‌های همه جانبه بین دو کشور برای منافع مردم دوست ازبکستان و جمهوری اسلامی ایران همچنان بیش از پیش گسترش پیدا کند.

«تاشکند» میزبان نشست بین المللی «آسیای مرکزی و جنوبی»

نشست بین‌المللی «آسیای مرکزی و جنوبی: به هم پیوستگی منطقه‌ای، تهدیدات و امکانات» روزهای 15 و 16 ژوئیه در شهر «تاشکند» برگزار شد.

در این نشست بین المللی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان سخنرانی کرد.

در این نشست بین المللی «اشرف غنی» رئیس جمهور وقت افغانستان، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان، وزرای امور خارجه و نمایندگان بلندرتبه کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی، دیگر کشورهای خارجی، روسای سازمان‌های معتبر بین المللی و منطقه‌ای، نهادهای مالی و شرکت‌ها، مراکز علمی- پژوهشی و تحلیلی نیز شرکت کردند.

هدف اصلی این نشست تحکیم روابط نزدیک تاریخی و دوستی، اعتماد و حسن همجواری با کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی برای منافع تمام مردم و کشورهای هر دو منطقه بود.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ازبکستان

24 اکتبر از ساعت 8 صبح به وقت محلی در سراسر ازبکستان انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار و در آن 21 میلیون و 249 هزار و 921 نفر واجد  شرایط رأی‌دهی رئیس جمهور منتخب خود را انتخاب کردند.

امسال با توجه به شرایط پاندمی انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان در سراسر کشور با رعایت مقررات قرنطینه برگزار شد.

«شوکت میرضیایف» با کسب 80.01 درصد آرا پیروز این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شد.

«شوکت میرضیایف» سوگند یاد کرد

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان روز 6 نوامبر سال 2021 میلادی در محل ساختمان مجلس سنای ازبکستان سوگند وفاداری یاد کرد.

در این مراسم «زین‌الدین نظام‌خواجه‌یف» رییس ستاد مرکزی انتخابات ازبکستان سخنرانی و بر برگزاری شفاف و علنی انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکید کرد.

نظام‌خواجه‌یف اظهار داشت: «میرضیایف» در انتخاباتی که روز 24 اکتبر برگزار شد، با کسب 80.12 درصد آرا (12 میلیون و 988 هزار و 964 آرا) پیروز این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شد. پس از این رئیس ستاد مرکزی انتخابات ازبکستان به «شوکت میرضیایف» گواهی ریاست جمهور ازبکستان را تقدیم کرد.

سفر رئیس جمهور ازبکستان به روسیه

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان بنابه دعوت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز 19 نوامبر به روسیه سفر کرد.

روسای جمهور دو کشور در شهر «مسکو» در چارچوب گفت و گوها، توسعه بیش از پیش روابط شراکت و هم پیمانی راهبردی ازبکستان و روسیه را بررسی کردند.

همچنین مجموعه اسناد دوجانبه به امضا رسید. 

افتتاح پالایشگاه تبدیل گاز طبیعی در ازبکستان با حضور «میرضیایف»

پالایشگاه تبدیل گاز طبیعی Uzbekistan GTL در ناحیه «گذار» استان «قشقه دریا» جنوب ازبکستان روز 25 دسامبر با حضور «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور این کشور افتتاح شد.

این پالایشگاه به ارزش 3 میلیارد و 420 هزار دلار در زمین 135 هکتار احداث شده و در ساخت آن بیش از 13 هزار مهندس و کارگر مشارکت کرده‌اند.

چنین مجتمع‌های بزرگ فقط در 4 کشور جهان در قطر، نیجریه، آفریقایی جنوبی و مالزی احداث شده است.

در این پالایشگاه بیش از 10 هزار دستگاه تولیدِ 130 کارخانه بزرگ در 24 کشور جهان، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، آمریکا، آلمان، ایتالیا، انگلستان، روسیه و چین نصب شده است.

این پالایشگاه سالانه 3 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تبدیل و 307 هزار تن سوخت هواپیما، 724 هزار تن گازوئیل، 437 هزار تن نفت و 53 هزار تن گاز مایع تولید می‌کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول