اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

عبادی‌زاده: تفکر بهترین راه افزودن بصیرت است/ بصیرت اجتماعی مهم‌ترین نیاز امروز جامعه

نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: در حوزه رعایت حق الناس اگر حق الناس را رعایت کردیم وجود ما بصیر می شود.

عبادی‌زاده: تفکر بهترین راه افزودن بصیرت است/ بصیرت اجتماعی مهم‌ترین نیاز امروز جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجت‌الاسلام محمد عبادی زاده پیش از ظهر امروز به مناسبت نهم دی ماه با اشاره به ابعاد بصیرت از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: بصیرت یعنی آگاهی و به معنای نورانیت قلب است انسان اگر یک نورانیتی پیدا کرد می تواند حقایق را درک و حق را از باطل تفکیک بدهد.

وی عبادی زاده با بیان اینکه بصیرت یعنی هوشیاری و آگاه بودن فرد نسبت به وظایف خودش در هر برهه‌ای از زمان، افزود: بصیرت یعنی بینش با نام و درک بالا همراه با فراست، آنچه که ما امروز می‌بینیم در بیانات رهبر عزیز و حکیم انقلاب مسئله بصیرت امت را به عنوان یک مسئله مهم مورد توجه و عنایت قرار دادند و آحاد جامعه اسلامی رو به بصیرت افزایی توسعه توصیه فرمودند به لحاظ اهمیت این مسئله از نگاه قرآن است و در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت نیز پرچمدارانی که پرچم عزت و افتخار جامعه را به دوش می کشند کسانی هستند که اهل بصیرت هستند.

امام جمعه بندرعباس ادامه داد: بصیرت سواد نیست بصیرت یک علم است اما نه هر علمی، علمی که در کلمات نورانی اهل بیت عصمت و طهارت می فرمایند هر کسی که بخواهد وارد می‌کند گاهی می‌بینیم علم در مقابل جهل است و گاه در کلمات نورانی اهل بیت علم در مقابل عقل است.

علم در کنار عقل و جهل آمده است

نمانیده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه علم هم در کنار عقل آمده و هم در مقابل جهل، تصریح کرد: علم در کنار عقل آنچه که ما به عنوان پایه و اساس بصیرت می‌بینیم مسئله جریان شناسی و زمان شناسی است اگر جامعه اسلامی زمان شناس باشد آنچنان که امام صادق علیه السلام می فرمایند «العالم و زمان این لاته تجمع علیه» آن کس که زمان خودش را بشناسد می تواند در مقابل هجمه ها و جامعه خودش غافلگیر نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده عنوان کرد:  اگر می‌خواهیم غافلگیر نشویم و اگر می‌خواهیم تحت تأثیر جو حوادث ناگهانی قرار نگیریم، باید اهل بیت بصیرت و آگاهی باشیم این سخنی است که در کلمات نورانی امام صادق علیه السلام به آن عنایت ویژه‌ای شده است لذا پایه بصیرت در مکتب حیات بخش اسلام، زمان شناسی و جریان شناسی است.

وی ابراز کرد: فصل سوم دشمن شناسی این سه ضلع اند که می توانند برای جامعه اسلامی بصیرت را به ارمغان بیاورند، از وجود نازنین رسول گرامی اسلام خاتم انبیا محمد مصطفی الله علیه و آله و سلم عاقل آن کسی است که  نسبت به زمان و جامعه خود آگاه باشد این سخن بسیار ارزشمندی است لذا بصیرت یک نورانیت قلب است.

بصیرت یک نورانیت قلب است

امام جمعه بندرعباس گفت:  بصیرت یک نورانیت قلب است که از طریق تطهیر و پاک‌سازی درون انسان شکل می‌گیرد، بصیرت را از یک منظره اگر بخواهیم طبقه بندی کنیم و اقسام بصیرت را عرض بکنیم ابعاد مختلفی دارد یک بصیرت اعتقادی که انسان نسبت به عقاید خودش و کلمات نورانی قرآن کریم وقتی دقت می کنیم توصیه خدای متعال به همه ما این است که ما انسانها اهل تدبر باشیم تدبر در خلقت تدبر در آفرینش، تدبر در اسماء و صفات الهی است، به لحاظ توحید بالا می‌برد و رشد می‌دهد، اگر اهل تدبر بودیم بصیرت اعتقادی پیدا می‌کنیم.

حجت‌الاسلام عبادی زاده بیان کرد: هر کدام از اقسام بصیرت یک اساسی دارد که اساس آن بصیرت اعتقادی است، در رابطه با مبدا و معاد باید بصیر باشیم در انسان شناسی و خداشناسی فکر کنیم و تدبر کنیم در مسائل مربوط به معاد کنیم اگر اهل بودیم و تفکر خدای متعال دریچه های نورانی بصیرت را برای ما قرار می‌دهد، در کلمات نورانی قرآن قرآن کریم این تعبیر وجود دارد که می‌فرمایند “و فی انفسکم افلا تبصرون” چرا در وجود خودتان تحمل نمی کنید تفکر نمی کنید چرا در خودتان نمی اندیشید چرا که تفکر در انسان تفکر در خود زمینه های بصیرت را در وجود ما ایجاد می کند .

وی ادامه داد: دومین مسئله‌ای که از اقسام بصیرت باید به آن اشاره کنیم مسئله بصیرت اخلاقی است، پاکسازی درون انسان باعث می‌شود که انسان بتواند بصیر باشد این پاکسازی درون همان پاکسازی اخلاقی و بصیرت اخلاقی است، اگر انسان بصیرت اخلاقی پیدا کرد می‌تواند درون خودش را از گناه پاک سازی کند، اگر ما توانستیم وجودمان را از گناهان پاک سازی و تعبیر کنیم بصیر می شویم، حقایق را می بینیم، با نور الهی حقایق حق و باطل را می توانیم تشخیص بدهیم، حقایق جامعه را می توانیم تشخیص بدهیم و ملاک برای بصیرت اخلاقی پالایش درون و پالایش وجود از رذائل اخلاقی است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: سومین مسئله از اقسام بصیرت، بصیرت اجتماعی است. در حوزه رعایت حق الناس اگر حق الناس را رعایت کردیم وجود ما بصیر می شود. حق‌الناس در قرآن کریم و روایات اهل بیت عصمت و طهارت به آن عنایت شده و تاکید شده برای این است که می تواند دریچه‌های نور را در وجود انسان که همان نور بصیرت است، ایجاد کند.

بصیرت سیاسی مورد تاکید مقام معظم رهبری است

حجت‌الاسلام عبادی زاده تصریح کرد: مهمترین قسمت بصیرت که امروز مورد عنایت و تاکید رهبر عزیز انقلاب است بصیرت سیاسی است، بدین معنا که ما بتوانیم زمان و جامعه خودمان را بشناسیم، دوست را از دشمن تشخیص بدهیم، حق را از باطل تشخیص بدهیم، خودی را از جبهه غیرخودی تشخیص بدهیم و  این بصیرت، بصیرت سیاسی است، که بتوانیم در لحظه ها تصمیم بگیریم، اگر توانستیم در لحظه تصمیم بگیریم اهل بصیرت هستیم، اگر انسان نتواند در زمان خودش تصمیم بگیرد از قافله جا می ماند.

وی با اشاره به اینکه امروز تصمیم گیری دقیق در زمان مناسب مهمترین مسئله‌ای است که جزء وظایف ما در حوزه بصیرت است، عنوان کرد: اگر ما بتوانیم در حوزه بصیرت افزایی فضایی را ایجاد کنیم که حقایق جامعه و زمان خود را بشناسیم از جامعه و از دنیای امروز عقب نمی مانیم یکی دیگر از نکات دیگر اینکه چگونه می‌توانیم اهل بصیرت باشیم گشس و جان می سپاریم به کلمات نورانی اهل بیت و آیات کریمه قرآن کریم به اینکه فضای بصیرت را در جامعه خودمان تقویت کنیم .

نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: اولین راه برای اینکه بصیرت را در جامعه تقویت کنیم و در وجود خودمان این بصیرت را افزایش بدهیم تفکر است. خدای متعال انسان هایی که اهل بصیرت نیستند را به عنوان انسان‌های در مقابل انسان های کور قرار می‌دهد. آن کسانی که حقایق را نمی توانند تشخیص دهند، این که خدای متعال اهل بصیرت را در مقابل کوردلان قرار داده و گاه در مقابل جاهلان قرار می‌دهد این هم معنا دارد، ما یک راه بیشتر نداریم یا بصیر باشیم یا کوردل. یا بتوانیم حقایق را درک کنیم و زمان خودمان را به جامعه را بشناسیم که به حق را از باطل تشخیص بدهیم می توانیم به جز کوردلان باشیم آن کسانی که حقایق جامعه را درک نمی‌کنند چون کسانی که خودی از غیر خودی را تشخیص نمی‌دهند آن کسانی که جبهه حق را از جبهه باطل تشخیص نمی‌دهند به تعبیر قرآن، کوردلانند

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول