اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

درس حماسه 9 دی تلاش برای پیشرفت کشور بود/ نبود بصیرت و به دام افتادن خواص

حماسه 9 دی، حاوی درس‌ها و دستاوردهای زیادی بود که مهم‌ترین آن، بصیرت و حفظ ارزش‌های اسلامی است.

درس حماسه 9 دی تلاش برای پیشرفت کشور بود/ نبود بصیرت و به دام افتادن خواص

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، از نظر جامعه، نخبه کسی است که بر محیط اطراف خود تأثیر مثبت می‌گذارد و آن را تغییر می‌‌دهد، جوانانی که سرمایه‌‌هایشان نه در جیب‌‌ها، بلکه‌ در سرشان است و ایده‌‌ها و خلاقیت‌‌هایی دارند که می‌‌خواهند آنان را پیاده‌‌سازی کنند.

مقام معظم رهبری، در کلام خود بارها به اهمیت نخبگان، اشاره کردند و در جمله ای فرمودند: "بنده در دفاع از جامعه‌ نخبگان و از حرکت علمی کشور تا نفس دارم ذره‌‌ای کوتاه نخواهم آمد."

خبرنگار فارس، به سراغ خانواده ای رفته که جزو نخبگان علمی کشور هستند؛ این گفتگو را تقدیم حضورتان می کنیم.

مادر این خانواده، در معرفی خود گفت: نجمه احمدزاده گلی هستم، متولد 1362، پزشک ومتخصص داخلی و دانشجوی سال دوم فوق تخصص روماتولوژی، که در سال 1383 ازدواج کرده ام و 2 فرزند پسر 9 و سه ساله دارم.

موقعیت زمانی مصاحبه و قرار گرفتن در آستانه نهم دی ماه باعث شد که صحبت های ما با این خانواده سمت و سویی دیگر به خود بگیرد، به صورتی که احمد زاده در ادامه گفتگو، اشاره ای به اتفاقات سال 88 داشت و از علل اصلی حوادث آن روزها گفت.

تلخ و شیرین هایی از اتفاقات سال 88

وی بیان کرد: فتنه سال 88 واقعیت‌های تلخ و شیرین زیادی دربر داشت و همینطور حماسه 9 دی، حاوی درس‌ها و دستاوردهای زیادی بود که باید برای رسیدن به آنها دست به تحقیق و پژوهش زد، اما از نگاه من، مهم‌ترین درس حماسه 9 دی، بصیرت و حفظ ارزش‌های اسلامی است.

احمدزاده ادامه داد: در واقع ملّت ایران در 9 دی‌ماه سال 1388 با حضور آگاهانه و بیعت دوباره با آرمان‌های امام خمینی (ره) و مقام معظّم رهبری، حماسه‌ای جاودان را در تاریخ انقلاب آفریدند که مقام معظم رهبری در خصوص حضور میلیونی مردم در این حماسه تاکید داشتند: «اگر صدها بار هم برای نعمت هوشیاری این ملّت سجده شکر به جای آورده شود، باز هم کم است. حماسه‌ای که محاسبات دشمن را به هم ریخت؛ محاسباتی که با همکاری و برنامه‌ریزی عده‌ای اقلیت در داخل از روی بغض و کینه شکل گرفته بود اما در این روز حماسی یک بار دیگر امت اسلامی  با بصیرت عمل کرد و دشمنان نظام مأیوس شدند.»

 

درس حماسه 9 دی تلاش برای پیشرفت کشور بود

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار فارس، از دردناک ترین لحظات آن روزها تعریف کرد و گفت: در آن سال من دانشجو بودم و خوب یادم هست که مثل تمام کسانی که پشت سر انقلاب و رهبری ایستادند، ما هم در صحنه حضور یافتیم و پس از بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه تاریخی 29 خرداد، که صف‌بندی ها، شفاف‌تر شد و به تدریج بسیاری از هواداران نامزدهای معترض هم صف خود را از معترضان و اغتشاش گران جدا کردند، تصمیم گرفتیم برای پیشرفت علمی کشور تلاش کنیم.

احمدزاده همچنین در مورد ضرورت یادآوری اتفاقات آن سال گفت: یادآوری و روشنگری در مورد فتنه 88 برای نسل امروز برای جلوگیری از فتنه‌های آینده دشمنان ضروری است، زیرا فتنه‌گران، فتنه سال ۸۸ هدفشان آشوب و اخلال در نظام نبود، بلکه آن گمراهان هدفشان خدشه‌دار کردن نهضت حضرت اباعبدالله حسین علیه السلام بود، چون اتاق فکر آنها این را می‌دانستند که هویت شیعی بر دو پایه نهضت حسینی و قیام مهدوی استوار است و به طور حتم این اتفاقات ممکن است باز هم تکرار شود، پس یادآوری و درس آموزی از آن روزها برای جوانان امروز امری ضروری به نظر می رسد.

این نخبه علمی در ادامه به بیان مشکلات جامعه پرداخت و گفت: وضعیت الان کشور باعث شده که فراوانی و جنس مشکلات مردم تغییر کند و همه با مسائل رنگارنگ و متعدد درگیر باشند، اما مسئولین کشور باید هوای مردم را بیش از پیش داشته باشند زیرا انقلاب و مردم بهای سنگینی داده اند، جوانانی زندگی خود را فدا کرده اند و خانواده هایی جوانان و ثمره های زندگی خود را از دست داده اند، تا کشور در فرهنگ و اقتصاد و رشد معنوی تعالی یابد.

احمدزاده در پایان گفتگو حدیث زیبایی نقل کرد و گفت: از حضرت امام على علیه السلام نقل شده که: "بالتَّعَبِ الشَّدیدِ تُدرَکُ الدَّرَجاتُ الرَّفیعةُ و الرّاحةُ الدّائمةُ، یعنی: با رنج بسیار است که درجات رفیع و آسایش همیشگى به دست مى آید." پس همه مردم و اقشار جامعه باید با تلاش و کوشش سختی ها را بپیمایند و به سمت خوشی های بی پایان آینده قدم بردارند.

خبرنگار فارس سپس با پدر خانواده گفتگو را ادامه داد: مهدی علی بیگی، متولد 1358 در بوانات هستم و متخصص طب اورژانس و فلوشیپ سم شناسی بالینی، که به تازگی فارغ التحصیل شده ام و در فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز شرکت کرده ام و منتظر نتیجه آن هستم.

کار نخبگان سهم‌‌خواهی از پول نفت نیست

وی گفت: در سال‌های اخیر، تحریم‌های ظالمانه‌ای که در تاریخ جهان بی‌سابقه‌ بوده، اقتصاد کشور و معیشت مردم را تحت‌تأثیر قرار داده است ولی به‌ واسطه این همه پولی که از کشور برای من خرج شده و کشور هزینه‌‌اش را پرداخته است، احساس مسئولیت می کنم، هر چند که می توانم در خارج از کشور، امکانات بیشتری داشته باشم، ولی اینجا مانده و فعالیت می‌کنم زیرا از دید من، کار نخبه، سهم‌‌خواهی از پول نفت نیست، همه‌ ما با مالیات مردم درس خواندیم که انتهای کار برای همین مردم تأثیر مثبتی داشته باشیم. 

بیگی، در علل مهاجرت پزشکان عنوان کرد: بسیاری از دوستان پزشک ما مهاجرت کرده اند که نه خائن بودند و نه دشمن انقلاب و بیش از 20 سال از عمر خود را با تلاش و زحمت برای جامعه گذرانده بودند اما شرایط و عللی باعث این اتفاق شد که مهمترین آن اول بحث معیشت و امنیت شغلی آنها بوده است و دوم هم هجمه ها و نامهربانی های بی منطقی که از طرف بعضی افراد و نهادها به تخریب وجهه پزشکان می انجامد.

حماسه 9 دی هرگز از حافظه تاریخ  ایران پاک نمی شود

وی در مورد حماسه 9 دی هم صحبت کرد و گفت: روز 9 دی، در حقیقت روز بصیرت عوام بود که در آن روز بسیاری از مردم عوام بصیرتر از خواص جامعه برای مقابله با غده سرطانی که هدف اصلی‌شان براندازی حکومت جمهوری اسلامی بود، مقابله کردند.

بیگی ادامه داد: ایستادگی ملت ایران پای آرمان‌های انقلاب، حرف امروز و دیروز نیست ومردم ولایی ایران اسلامی با پیروی از اهل بیت(ع) و منویات رهبری همیشه در راه تحقق آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز دشمنان با ترفندهای مختلف نمی‌خواهد انقلاب رشد پیدا کند، یادآور شد: نباید فراموش کنیم که دشمن در طول بیش از 40 سال تلاش کرده و در صدد متلاشی کردن  انقلاب برآمده اما موفق نشده و امروز آسیبی که یک مسوول داخلی می‌تواند به کشور وارد کند، هیچ فرد خارجی توان آن را ندارد وحرکت مردم در حماسه ۹ دی سال 88  یادآور بصیرت، ولایتمداری و مقاومت ملت ایران در برابر توطئه‌های بیگانگان است.

بیگی گفت: حماسه 9 دی هرگز از حافظه تاریخ  ایران پاک نخواهد شد و این روز نشان از وفاداری ملت ایران به انقلاب دارد.

9 دی، زنگ پایان این فتنه را نواخت

وی با بیان اینکه مردم ایران نباید فتنه سال 88 را به فراموشی بسپارند، یادآور شد: یادآوری و تحلیل و فهم این حماسه به درک بیشتر این موضوع کمک می‌کند که چه عواملی نقش بیشتری در فرایند تکاملی انقلاب و پیشرفت و تعالی ملت ایران دارد، مثلا یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های حماسه 9 دی، معرفت دینی، تجلی ایمان و اعتقاد مردم به ارزش‌های دینی و حراست از دستاورهایی بود که با ارزش‌های مردم پیوند خورده است.

بیگی گفت: این حماسه با حرکت خودجوش مردم در اعتراض به حماقت فتنه گران در 6 دی ماه رقم خورد، دشمنان در این روز با یورش به نمادهای عاشورا و محرم نشان دادند که همه باورهای اعتقادی ملت ایران و هویت نظام را هدف گرفته‌اند و ملتی که درس زندگی را از مکتب عاشورا دارد و با محرم و صفر، انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده و آموزه‌های همین مکتب، نظام و ساختارهای آن را مستقر کرده، طبیعی بود به این ماجرا واکنش مناسب نشان دهد و با حماسه 9 دی، زنگ پایان این فتنه را نواخت و مسیر تکاملی انقلاب و نظام را هموار کرد.

امید به التیام دردها

بیگی از مشخصات مهم دیگر حماسه 9 دی، به بصیرت سیاسی ملت ایران اشاره کرد و گفت: مردم شاهد بودند مطالبه ای که مسیر قانونی دارد، از بستر غیرقانونی دنبال می‌شود و قدرت های بزرگ به طور آشکار در کنار جریان فتنه و آشوب قرار گرفته اند؛ مردم بی‌گناه، آماج حمله آشوبگران قرار می‌گیرند و کشته و مصدوم می‌شوند، مراکز دولتی و خصوص و اموال عمومی تخریب می شود و حتی مساجد و مکان های مذهبی هم به آتش کشیده می‌شود، ناامنی و هرج و مرج در حال فراگیر شدن است و همه اقشار مردم آسیب می‌بینند و حرمت‌شکنی در ابعاد مختلف از سوی آشوبگران انجام می شود  و راه مقابله با این جریان و خنثی سازی تلاش های آنها را در این دیدند که با حماسه 9 دی به همه این اتفاقات پایان دهند، پس باید تلاش زیادی برای پاس داشت این حماسه انجام شود و هم حماسه 9 دی و هم شاخصه های آن این ظرفیت را دارند که ترویج شود و مبتنی برآموزه ها و عبرت های آن، ضریب آمادگی در برابر تهدیدات و فتنه های بعدی را افزایش داد.

بیگی در پایان به این نکته اشاره کرد که با تمام تلاش های انجام شده، هنوز با جامعه اسلامی و عدالت اسلامی فاصله زیادی داریم، اما با روی کار آمدن دولت انقلابی، امید داریم که وضعیت بهبود یابد و مشکلات مردم رفع شود.

انتهای پیام/م/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول