اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیستان و بلوچستان

روایت مجاهدت‌های سردار در سیستان و بلوچستان/ حاج‌قاسم پیگیر کار اشرار پشیمان برای دریافت امان‌نامه بود

سردار باغبانی از همرزمان سردار سلیمانی در جنوب شرق می گوید: صدها نفر از افراد شرور و مسلح که از این مسیر جرم داشتند با راهنمایی و رایزنی حاج قاسم تسلیم شدند و تحت پوشش سپاه همراه و همگام به نظام خدمت می‌کنند، اگر شروری در عملیات‌ها به هلاکت رسیده بود، حاج‌قاسم در دورترین نقاط استان در سیاه‌چادرها می‌نشست و خانواده او را حمایت و پشتیانی می‌کرد و جرم آن شرور را به پای خانواده او نمی‌نوشت.

روایت مجاهدت‌های سردار در سیستان و بلوچستان/ حاج‌قاسم پیگیر کار اشرار پشیمان برای دریافت امان‌نامه بود

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، حاج قاسم سلیمانی را نه تنها مردم ایران بلکه جهان اسلام به عنوان اسطوره مقاومت می شناسند این روزها که در آستانه دومین سالگرد شهادتشان قرار داریم هر کدام از دوستان و همرزمان و سربازانش از خاطرات روزهای خوبی که با او سپری شده می گویند، از اقتدار و صلابت و شجاعتی که اصطلاح «مرد میدان» برای او شاید جبران کننده نباشد اما تصویری از رشادت و توانمندی او را در اذهان تداعی می کند.

سردار غلامرضا باغبانی یکی از صدها همرزم و همکار و همراه سردار دلها است که این روزها در هر محفل و مجلس سجایای سردار سلیمانی را تشریح می کند.

 

 سردار باغبانی که اکنون مسؤول هیئت رزمندگان سیستان و بلوچستان است در زمینه چگونگی آشنایی خود با سردار سلیمانی و اقدامات موثر ایشان در جنوب شرق به ویژه در سیستان و بلوچستان به خبرنگار فارس می‌گوید: آشنایی من  با حاج قاسم به عملیات بیت المقدس در سال 61 در قرارگاه کربلا بعد از فتح خرمشهر بر می گردد، بنا به شریطی که در منطقه سیستان و بلوچستان و استان کرمان داشتیم از طریق قرارگاه کربلا من و شهید میرحسینی و چند نفر دیگر از همرزمان به تیپ 41 ثارالله برگشتیم.

 با شناختی که او از ما پیدا کرده بود عملیات رمضان، ولفجر مقدماتی ولفجر یک و کربلای 4و 5 و نصر 4 و برخی عملیات ها توفیق داشتیم تحت فرماندهی ایشان در قالب فرمانده گردان و فرمانده تیپ و فرمانده عملیات باشیم، در طول دوران دفاع مقدس نیز از ابتکار و رهنمود و نگاه عمیق ایشان که راهگشا بود استفاده کردیم. همچنین 14 سال تحت فرماندهی ایشان در نیروی قدس به عنوان فرمانده قدس در سیستان و بلوچستان بودم.

هنوزم حضور فرمانده را در همه جا احساس می کنیم انگار همچنان در خط مقدمیم

بیان همه آن خاطرات و رویدادها دشوار است اما با گوشت و پوستمان حضور فرمانده خود را اکنون هم احساس میکنیم، انگار اکنون هم در خط مقدمیم و مسؤولیتمان سنگین است. همچنان مهربانی، شجاعت و اقتدار ایشان را احساس می کنیم امثال سردار سلیمانی ها یک سرمایه تمام عیار برای نظام و انقلاب و رهبری است چرا که ضریب خطا در عملکرد و اندیشه، رهنمودها و تدابیر نظامی و امنیتی شان کمتر مشاهده میشود.

شهید حاج قاسم سلیمانی از اسطوره های ارزشمند جهان اسلام است، تنها اسطوره ای که در تمام عرصه ها نقش بی بدیلی را به خوبی ایفا کرد، چه در دوران دفاع مقدس چه در سنگر مبارزه با اشرار در جنوب شرق چه در سنگر محورهای مقاومت، وقتی صحبت از او می شود هر فردی که از اون شناختی دارد با نگاه و اندیشه خود به اندازه فهم خود او را توصیف می کند، در ابعاد مختلف نگاه ها و برداشت ها در مورد شخصیت ایشان قابل بررسی است.

عقلانیت و خستگی ناپذیری آن چیزی بود که برای سردار سلیمانی توانست جهت را مشخص کند، چیزی که از امام و رهبری و انقلاب توانست بود به دست بیاورد و برای آن تاکید و اصرار داشت.

 بر ملا کردن تفکرات داعش و تکفیری ها در اقدامات برون مرزی و مداخله در مسائل شرارت هایی که در جنوب شرق کشور رخ داد همه شخصیت او را ممتاز کرد، در جنوب شرق در برهه ای از زمان اشرار منطقه را جولانگاه خود قرار داده و به هرج و مرج کشیده بودند منطقه ای که  خیلی وقت ها راهبندان می شد و کاروان های مواد مخدر جولان می دادند و مبارزه می طلبیدند.

 بعد از دوران دفاع مقدس به سبب شناختی که ایشان از سیستان و بلوچستان داشت با توجه به همجواری استان کرمان با سیستان و بلوچستان از طرف ستاد فرماندهی کل قوا برای تامین امنیت جنوب شرق کشور ماموریت پیدا کرد.

در دهه 60 این ماموریت مهم و ارزشی در قالب قرارگاه قدس به حاج قاسم سپرده شد او نیز با برنامه ریزی درست و شناختی که به قومیت ها و مردم و عشایر داشت در همراه کردن مردم با نظام و انقلاب نقش افرین بود، با برگزاری تجمعات و جلسات و راهنمایی هایی که انجام می داد شاهد تحولی در قشرهای بی تفاوت و بی انگیزه بودیم.

سردار سلیمانی با فراهم کردن امکانات و تجهیزات و رفع محرومیت مردم منطقه آنان را به نظام و انقاب برگردانده بودند، این رفتار و برخورد حتی اشرار را به سمت نظام برگرداند.

 

پیگیر کار اشرار نادم و پشیمان برای دریافت امان نامه بود

مهربانی و شفقت او در تامین‌ها بسیار زبانزد بود به گونه ای که هر اشراری متواری بود اما پیگیر بازگشت به آغوش نظام بود، برایش زمینه فراهم می کرد، جلسه می گذاشت آن را حمایت می کرد چرا که معتقد بود اگر او امروز به عنوان یک شرور شناخته می شود همه تقصیر بر گردن او نیست و درصدی به خود ما مسؤولان بر می گردد، وجود محرومیت ها، فقر و کم و کاستی هایی که فراهم نشده او را به این مسیر سوق داده است و باید نجاتش داد.

در زمان ماموریت حاج قاسم در جنوب شرق افرادی که با نظام زاویه داشتند و گروه گروه دست به اسلحه بودند با راهنمایی‌ها و رایزنی‌های حاج قاسم دست از راهبندی برداشتند و با او همسو شدند، احساس کردند که حاج قاسم یک منجی و یک کسی که میتواند به عاقبت بخیری انان کمک کند است و خود را به او تسلیم می کردند.

 

سردار سلیمانی به افراد مختلف در جمع مردم و طوایف جنوب شرق پیغام می دادند و افرادی را توجیه می کردند که بروند به اشراری که میشناسند بگویند انقلاب اسلامی دشمن شما نیست، آغوش رافت نظام به روی شما باز است و ما آمادگی داریم صحبت ها و پیشنهادات شما را بشنویم، و اینگونه شد که افرادی که با نظام زاویه داشتند و گروه گروه دست به اسلحه بودند دست از راهبندی برداشتند و با حاج قاسم همسو شدند و احساس کردند که حاج قاسم یک منجی و یک کسی که میتواند به عاقبت بخیری انان کمک کند است و لذا خود را به او تسلیم می کردند و در قبالش حاج قاسم هم علاوه بر رفتار خوب و توام با مهربانی و شقفت، امکانات لازم را برای رفع محرومیتشان فراهم می کردند. در اختیار گذاشتن امکانات معیشتی، رفاه و زمین و چاه اب را انجام دادند، این حرکت سبب شد شرایط نا امنی منطقه کمتر شود.

سردار سلیمانی بسترساز یک حرکت امنیتی برای ارامش مردم جنوب شرق شد

سردار سلیمانی در واقع بسترساز یک حرکت امنیتی برای ارامش مردم جنوب شرق شد در پیگیری امنیت جنوب شرق و تامین به اشرار پشیمان آنچه در استان بود انجام شد و انچه لازم بود در شورای امنیت کشور و ستاد کل نیروهای مسلح  انجام شود بدون هیچگونه تشریفاتی صادقانه پیگیری می کردند. تا احساس نا امنی در منطقه رفع شود و مردم شیرینی و حلاوت انقلاب و نظام و خدمت را بچشند.

 اگر از عشایر جنوب بلوچستان در مرز بین سیستان و بلوچستان و کرمان بررسی کنید صدها نفر از افراد شرو و مسلح که از این مسیر جرم داشتند آمدند تسلیم شدند و تحت پوشش سپاه همراه و همگام باسپاه به نظام خدمت می کنند.

از طرفی اگر اشراری به هلاکت رسیده بود، به خانوده او توجه می کردند، در دور ترین نقاط استان در سیاه چادرها می نشستند و خانواده ها را حمایت و پشتیانی می کرد تا ذره از آلام آنها کم کند.

سیستان و بلوچستان در آن زمان با اخلاص و تواضع و فروتنی این مرد چند بعدی با همیاری دوستانی که داشتند و بنده هم افتخار داشتم در آن مقطع در کنارشان و در برنامه ها و تجمعاتشان باشم امنیت مطلوبی داشت.

تمام ماموریت هایی که او به ما واگذار می کرد با درایت و هوشمندی بود، بر خلاف مشکلات و شرایطی که مردم در آن مقطع داشتند و سازگاری‌ها کمتر بود، باز هم دست مهربانی او مردم را به سمت نظام فراخواند.

ارائه خدمات درمانی، رفع مشکلات معیشتی و محرومیت زدایی همه مدل اقدامی که نظر مردم را به نظام تغییر دادند و به اینگونه امنیت را فراهم کردند و نگاه مردم به نظام تغییر کرد.

سردار سلیمانی حرکت های جهادی دوران دفاع مقدس را ماموریت ها و عملیات های بعد از دفاع مقدس به ویژه در جنوب شرق را در ماموریت های برون مرزی هم الگو قرار داد.

سردار سلیمانی به طور مستمر با مردم جلسه می گذاشت اگر مشکلات قضایی امنیتی معیشتی داشتند رفع می کرد  امان نامه ها را پیگیری میکرد. برای تحقق تمام قول هایشان پیشتاز بود و به مردم اطمینان می داد که تمام وعده‌ها را محقق می کند.

او با مردم جلسه می گذاشت اگر مشکلات قضایی امنیتی معیشتی داشتند رفع می کرد  امان نامه ها را پیگیری میکرد و اطمینان می داد به مردم منطقه که اگر داریم حرف میزنیم، صرفا حرف نیست و کار عملی است برای اجرای تمام حرفها و وعده هایی که می دادند عملا اقدام می کردند. برای تحقق تمام قول هایشان پیشتاز بودند.

در عملیات های مختلف از جمله عملیات آورتین و عملیات های مقابله با اشرار و کاروان های مواد مخدر بود و در مواردی که اختلافات طایفه ای باب بود و سبب نا امنی میشد برای رفع اختلافاتشان تلاش می کرد.

با درایت و تجربه دوران دفاع مقدس و شناختی که از سیستان و بلوچستان و جنوب شرق داشت در نیروی قدس در کشوری مانند یمن، لبنان، افغانستان و سوریه در سطح رهبران سیاسی مذهبی و رهبران نظامی منطقه به خوبی اعمال کرد کرد  و کارنامه درخشانی را در بعد مسائل امنیتی از ایشون داریم که نقشه راه بود.

بعد از اتمام ماموریت ایشان در جنوب شرق سایر فرماندهان از جمله شهید محمد زاده و شوشتری این راه را ادامه دادند. الگوی شان الگویی بود که شهید سلیمانی آن را عرضه کرد و سبب شد طرح شهید شوشتری مطرح و امنیتی ایجاد شود  و آن امنیتی که در دورترین نقاط این استان در قالب امنیت پایدار محقق شد ابتکار عملش از سردار سلیمانی بود ما امروز یک امنیت خوبی را در سیستان و بلوچستان شاهد هستیم اما به سبب همجواری با دوکشور بی ثبات افغانستان و پاکستان متاثریم و برخی مواقع دستخوش حواث قرار می گیریم.

امروز امنیت سیستان و بلوچستان با همراهی خود مردم است الگویی که بنای آن را سردار سلیمانی گذاشت

سردار سلیمانی با حرکت های خوب و مردمی سبب شد افرادی که روزی شرور بودند امروز به اغوش نظام برگردند و خودشان بانی امنیت شوند، همانطور که امروز  امنیت از خود مردم برای مردم در قالب طایفه های مختلف در حال انجام است.

خدا را شاکریم که سپاه بر اساس آن دکترین که داشته بتواند برای تداوم امنیت پایدار این استان که شرایط حساسی دارد همچنان موفق عمل کند و توجه ویژه داشته باشد.

 سردار سلیمانی دین بزرگی بر گردن ما دارد اگرچه طرح ها و برنامه هایی که داشتند نشد که همه اجرایی شود اما امیدواریم سایر فرماندهان و همرزمان ادامه دهند و ماها که شاگران کوچک این اسطوره مقاومت هستیم بتوانیم راهشان را تداوم بخشیم.

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول