اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

فعالیت ۱۰ کارگاه مرمتی در ارگ تاریخی بم

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان کرمان گفت: ۱۰ کارگاه مرمتی در ارگ تاریخی بم و حوزه فرهنگی آن فعال است.

فعالیت ۱۰ کارگاه مرمتی در ارگ تاریخی بم

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، فریدون فعالی ضمن گرامیداشت ۵ دی‌ماه سالروز زلزله دلخراش بم اظهار کرد: در حال حاضرکارگاه‌های ادواری مرمتی شامل خانه میر‌اکبر، اصطبل حکومتی، برج جنوب‌شرقی اصطبل (برج بیدار باش)، حصار حاکم‌نشین، یخدان و امامزاده سید‌عبدالله و همچنین کارگاه تولید خشت و ایجاد کمپ اقامتی، انبار و واحد نقلیه فعال است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان کرمان به تدوین طرح مطالعاتی ایجاد زیرساخت‌های گردشگری ارگ تاریخی بم اشاره کرد و افزود: خوشبختانه فاز اول عملیاتی این طرح به همراه پروژه نورپردازی ارگ تاریخی تا پایان سال‌‎جاری اجرا می‌شود.

وی از آماده‌سازی و تهیه طرح‌های مرمتی زورخانه و خانه یهودی‌های ارگ بم خبر داد و بیان کرد: پرونده‌های ثبتی آثار محدوده منظر فرهنگی بم نیز در دست تکمیل است.

فعالی تاکید کرد: در طول یک و نیم سال گذشته فعالیت‌های مرمتی مختلفی همچون مرمت کامل مجموعه برج کلاه‌ فرهنگی (برج دیده‌بانی اصلی)، خانه سیستانی، عمارت دروازه دوم و برج فرمانده قشون انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک موزه مشارکتی تاریخ و باستان‌شناسی بم تاسیس می‌شود.

به گزارش فارس، ارگ 2500 ساله بم که بزرگترین بنای خشتی جهان با وسعت 20 هکتار است که پس از زلزله سال ۸۲ بم به شدت خسارت دید ، حدود 6 ماه بعد از این حادثه ارگ بم در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار گرفت اما با فعالیت‌های مرمتی و اجرای طرح‌های پژوهشی که توسط کارشناسان ایرانی و خارجی در ارگ تاریخی بم انجام شد این بنا در سال 1391 از لیست میراث در خطر خارج شد، برخی کارشناسان معتقدند باید بخش‌هایی از این بنای تاریخی برای آگاهی آیندگان از زلزله مهیب سال 82 در بم دست‌نخورده باقی بماند.

انتهای پیام/۳۳۸۸/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول