اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

تازه‌ترین آمار ثبت احوال بوشهر از نرخ جمعیتی استان

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: آخرین برآورد جمعیتی استان تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۰ یک میلیون ۲۰۸ هزار و ۸۵۰ نفر است که ۵۳ درصد آن مرد و ۴۷ درصد آن‌ها زن هستند که ۷۱.۵ درصد مردم در شهرها و ۲۸.۵ درصد آن‌ها در روستاها ساکن هستند.

تازه‌ترین آمار ثبت احوال بوشهر از نرخ جمعیتی استان

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، اسکندر پاسالار مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اولین اقدامات سازمان ثبت احوال کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل شناسنامه همه ایرانیان از شاهنشاهی به جمهوری اسلامی و جز اولین دستگاهی بود که در آن دوران تمام هویت‌های شاهنشاهی را حذف کرد. 

وی بیان داشت: یکی از اقدامات خوب ثبت احوال ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیت کشور است که امروز ۲۰۰ نقطه به این پایگاه متصل است و کلیه اطلاعات هویتی افراد در آن ذخیره شده است. 

پاسالار بیان کرد: آرشیو الکترونیکی اسناد هم یکی از اقدامات خوبی بوده که تاکنون در ثبت احوال انجام شده و استان بوشهر تاکنون یک میلیون سند الکترونیکی به ثبت رسانده و امروز به مدد همین آرشیو الکترونیکی هم میهنان ما می‌توانند در ثبت احوال سراسر کشور به اطلاعات هویتی خود دست پیدا کنند. 

وی تصریح کرد: در ثبت احوال سامانه‌ای با نام سامانه نسبی و سببی ایجاد شده است که افراد می‌توانند تا چهار نسل قبل خود را با مراجعه به این سامانه پیدا کنند که استان بوشهر در این امر نسبت به کشور پیشرو است. 

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افرود: سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۲۹۷ طبق نیاز کشور تشکیل شد که تا به امروز ۱۰۳ سال است که از تأسیس آن می‌گذرد و به جزو باتجربه‌ترین نهادهای دولتی محسوب می‌شود. 

پاسالار بیان داشت: همه اطلاعات هویتی مردم پیش ما ثبت شده است و ثبت احوال امروز پاسدار اطلاعات و هویت اصلی مردم است. 

وی ابراز داشت: آخرین برآورد جمعیتی استان تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۰ یک میلیون ۲۰۸ هزار و ۸۵۰ نفر است که ۵۳ درصد آن مرد و ۴۷ درصد آن‌ها زن هستند که ۷۱.۵ درصد مردم در شهرها و ۲۸.۵ درصد آن‌ها در روستاها ساکن هستند. 

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در خصوص تولد نوزادان گفت: طبق آخرین آمار در هشت ماهه اول سال جاری ۹ هزار و ۶۴۰ فرزند به دنیا آمده که  ۵۱ درصد آن پسر و ۴۹ درصد دختر بوده است و متاسفانه نسبت به سال قبل ۶.۵ درصد کاهش داشته است. 

وی اضافه کرد: میزان عمومی ولادت در استان بوشهر ۱۲.۱ دهم درصد و در کشور ۱۳.۴ دهم درصد است که استان بوشهر در کشور رتبه بیستم را از این لحاظ دارد و شرایط مطلوبی نیست. 

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در خصوص نسبت جنسی نوزادان گفت: ۱۰۴.۵ درصد نسبت جنسی نوزادان در استان که به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۴.۵ پسر به دنیا آمده است و همیشه نوزاد پسر از نوزاد دختر بیشتر بوده است. 

پاسلار ابراز داشت: هزار و ۵۰۳ ولادت در شهریور ماه بوده است که در این ماه همیشه بیشترین ولادت‌ها ثبت شده است، که یکی از دلایل آن موضوع بازگشایی مدارس در مهر است که والدین تمایل دارند فرزندانشان در نیمه اول سال متولد شوند.  

وی در خصوص سن مادران افرود: میانگین سن مادران در هشت ماهه اول سال ۱۴۰۰ در استان بوشهر ۲۹.۸ دهم درصد بوده که بیشترین سن متعلق به شهرستان جم با ۳۰.۲ درهم درصد و کمترین متعلق به تنگستان با ۲۸.۹ درهم درصد بوده است. 

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر اظهار داشت: میانگین سنی پدران با فرزند اول ۳۱.۷ است که این عدد در سال ۹۹ به ۳۲ سال رسیده است که این عدد در مادران ۲۷.۱ سال است. 

وی در خصوص فصل ازدواج والدین با ولادت اولین فرزند گفت: در هشت ماهه اول سال ۱۴۰۰ ولادت‌های ثبت شده در کل استان تعداد ۱۱.۴ درصد تولد در فاصله دو سال اول ازدواج واقع شده که به حدود هزار و ۷۰۲ نفر می‌رسد و ۴۱.۵ درصد از نوزادان در فاصله پنج سال اول زندگی مشترک به دنیا آمده‌اند و متاسفانه ۵۶.۷ دهم درصد از فرزندان با فاصله زمانی بیشتر از ۵ سال از وقوع ازدواج والدین به دنیا آمده‌اند. 

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر تصریح کرد: به طور میانگین در استان بوشهر هر ۳۷ دقیقه یک نفر به دنیا آمده است.

پاسالار با بیان اینکه محمد و فاطمه همواره پرطرفدارترین نام‌ها در استان بوشهر است افزود: محمد، حسین، علی، امیرعلی و امیرحسین جز پنج نام برتر در بین پسران و فاطمه، زهرا، زینب، رستا و رقیه جز نام‌های پرطرفدار دختران در بین بوشهری‌ها است. 

وی ادامه داد: نام‌های محمد و فاطمه از ابتدا تشکیل ثبت احوال در استان بوشهر یعنی از ۹۳ سال قبل تاکنون در سطرح نام‌ها بوده است. 

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر بیان کرد: اولین سند در ثبت احوال بوشهر به اسم سید عبدالرسول کازرونی در ۹۳ سال پیش تشکیل شده است. 

وی درخصوص فوتی‌های استان گفت: در هشت ماهه اول سال ۱۴۰۰ میزان عمومی فوت ۵.۳ دهم درصد است و در کشور رتبه ۲۹ هستیم که به ازای هر ۱۰۰ زن ۱۰۳ مرد فوت می‌کند. 

وی درخصوص نرخ رشد طبیعی جمعیت بیان کرد: در سال ۱۳۹۰ نرخ رشد جمعیت ۱.۵۵ دهم درصد بوده که در سال ۱۳۹۹ به زیر یک درصد رسیده است. 

پاسالار تصریح کرد: در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ در استان بوشهر سه هزار و ۲۹۱ ازدواج داشته‌ایم که نسبت به میزان مشابه سال قبل ۹.۹ دهم درصد کاهش داشته است. 

وی ادامه داد: میزان عمومی ازدواج در استان بوشهر ۵.۶ دهم درصد است که رتبه ۲۷ کشوری است و متاسفانه رتبه خوبی نیست.  میانگین سنی پسران برای ازدواج ۲۸.۱ دهم درصد و دختران ۲۳.۷ دهم درصد است. 

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افزود: بیشترین گروه سنی که در سال ۱۳۹۹ ازدواج کرده‌اند، پسران در بین ۲۵ سال تا ۲۹ سال و دختران بین ۱۵ سال تا ۱۹ سال بوده است. 

وی در خصوص اختلاف سنی بین زوجین گفت: در ازدواج‌های رخ داده ۸۰ درصد مردان بزرگتر، ۱۰ درصد هم سن و ۱۰ درصد دختران بزرگتر بوده است. 

پاسالار درخصوص رتبه طلاق بیان کرد: در ۶ ماهه اول سال هزار و ۳۲ طلاق داشته‌ایم و رتبه ۲۴ کشوری را داریم میانگین سنی این افراد در آقایان ۳۸ و در خانم‌ها ۳۳ سال است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول