اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

نسخه نویسی برای رفع مشکل فرونشست زمین/مناطق جنوبی پایتخت در معرض آسیب بیشتر

فرونشست زمین یک تهدیدجدی برای شهر است. برخی از مناطق بیشتر در معرض آسیب هستند.موضوع فرونشست یک مسئله فرابخشی است. عضو شورای شهر تهران از تدوین طرحی برای مهار فرونشست در تهران خبر داد.

نسخه  نویسی برای رفع مشکل فرونشست زمین/مناطق جنوبی پایتخت در معرض آسیب بیشتر

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،  یکی از بحران‌هایی که پایتخت را تهدید می‌کند پدیده فرونشست زمین اطراف  است.در برخی از مناطق تهران پدیده فرونشست بیشتر است و بارها در این زمینه هشدارهای داده شده است.

اوایل آذرماه وقتی ساکنان بن‌بست پرویزی در کوچه ملامحمدمهدی، حوالی بلوار قیام در منطقه 12 شهری از خانه‌هایشان خارج شدند با دیدن حفره‌ای عمیق که میان کوچه ایجاد شده بود امدادگران را با خبر کردند.

هر چند ماموران امداد شهری و آب و فاضلاب در محل حاضر شدند اما مشخص نشد حفره مورد نظر به چه دلیل ایجاد شده است با این حال ماموران شهرداری حفره مورد نظر را با خاک پر کرده و روی آن را آسفالت کردند.

نشت مدام فاضلاب /فعلا آسفالتی وجود ندارد

یکی از ساکنان کوچه در شرح ماجرا به خبرنگار فارس گفت: چند روز بعد از اسفالت کردن، این محل دوباره فرونشست زمین شروع شده و مدام بیشتر می‌شود. چندبار با تلفن امداد شهری تماس گرفتیم و به ناحیه 5 شهرداری هم مراجعه کردیم و اعلام کردیم ممکن است فردی رهگذر با فروکش کردن زمین دچار حادثه شود و یا با نشست زمین ساختمان های همسایه ریزش کند. آن ها می‌گویند آسفالت مورد نظر نشست لازم را کرده و باید دوباره آسفالت شود اما فعلا آسفالتی موجود نداریم.

وی ادامه داد: موضوع مهم‌تر مربوط است به نشت مدام فاضلاب ساختمان شماره یک این کوچه. در یک ماه اخیر ساختمان ما که ساختمانی نوساز است بارها دچار گرفتگی فاضلاب شد و هر بار ناگزیر به بازگشایی ان شدیم. وقتی علت گرفتگی مکرر را از شهرداری و فاضلاب شهری دنبال کردیم اعلام شد تا زمان بازگشایی در چاه فاضلاب ساختمان علت مشخص نخواهد شد.  اداره فاضلاب برای رفع این مشکل هیچ کمکی به ما نکرد بعد خودمان بعد از شکافتن زمین و دنبال کردن لوله متوجه شدیم برای ساختمان چاهی حفر نشده بلکه فاضلاب ساختمان را به چاه قدیمی در کوچه متصل شده است که این اتفای جای تعجب دارد. هر چند کارگران چند متر حفاری کرده اند اما هنوز به در چاه نرسیده اند و از انجا که بیم ریزش چاه و به پیوست ان آوار شدن ساختمان وجود دارد حفاری را از ترس به خطر افتادن جان افراد متوقف کرده ایم. ما بعد از مواجه شدن با این مشکل با آتش نشانی، شهرداری، اداره آب و اداره فاضلاب تماس گرفتیم که همه ماموران به محل آمدند.

بوی نامطبوعی که محل را پر کرد

یکی دیگر از اهالی محل می‌گوید به دلیل حفاری که انجام شده بوی نامطبوع محل را پر کرده و هنگام تردد در محل زندگی‌مان بقایای فاضلاب‌ها به ساختمان‌ها منتقل می شود.

یکی دیگر از ساکنان می گوید جای شگفتی دارد چگونه به ساختمانی پنج طبقه بدون حفر چاه فاضلاب مجوز ساخت داده شده است. ما از چند ماه قبل در این ساختمان ساکن شده ایم و حالا با این مشکل مواجه شده‌ایم. اگر چاه فاضلاب موجود در کوچه که مشخص نیست مربوط به چه زمانی است به محل فرونشست زمین که در مجاورت ان است راه داشته باشد آن وقت امکان نشست زمین و تخریب ساختمان های اطراف  وجود دارد. در حال حاضر نشت مستمر اب از محل نامشخص در محل حفاری شده بر نگرانی ما از این که باعث فرونشست ساختمان‌ها شود افزوده است.

 باید چاه تازه ای داخل ساختمان حفر شده و چاه قدیمی پر شود

این شهروند درباره پیگیری‌های شهری می‌گوید ماموران شهرداری ناحیه 5 اعلام می کنند باید چاه تازه ای داخل ساختمان حفر شده و چاه قدیمی پر شود. اداره اب و فاضلاب اول اذرماه اعلام کرده فاضلاب ساختمان ما را به اگو شهری وصل می کند اما روز پنج شنبه اعلام کرده تا شش ماه اینده این امکان وجود ندارد از همین رو برای این که اتفاق ناگواری روی ندهد از ارگان‌های مسوول در این باره درخواست رسیدگی داریم.

 تدوین طرحی برای مهار فرونشست در تهران

اعضای شورای ششم شهر تهران هم به موضوع فرونشست زمین ورود کرده و تاکیدبر رفع مشکلات دارند.مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از تدوین طرحی برای مهار فرونشست در تهران خبر داد.

وی در مورد وضعیت فرونشست در تهران با تاکید بر اینکه وضعیت پل‌ها، معابر  و... مدام پایش می شود، ادامه داد: مطالعاتی در مورد وضعیت و روند فرونشست در تهران در گذشته انجام شده است؛ اما قطعا با توجه به حساسیت موضوع، می بایست این مطالعات به روز رسانی شود.

مسئله فرونشست در کشور و تهران یک مسئله فرابخشی است

عباسی ادامه داد:  یکی از دلایل اصلی بحران فرونشست، استفاده مدام از آب‌های زیر زمینی است، می‌توان با اتکا به موضوع بازچرخانی پساب، بخشی از این مشکل را حل کرد؛ اما لازم است مصرف آب در تهران که متأسفانه از میانگین مصرف جهانی بالاتر است، اصلاح شود و باید با اقدامات فرهنگی که صورت می‌گیرد، مردم به روی این موضوع حساس شده و در نحوه مصرف آب تجدید نظر کنند.

حل  مشکل زمانبر است و با تجویز نسخه‌های فوری رفع نمی‌شود

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: مسئله فرونشست در کشور و تهران یک مسئله فرابخشی است و باید همه دستگاه ها و نه صرفا شهرداری در این خصوص حساس باشد اما ما نیز به نوبه خود تلاش خواهیم کرد تا از ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و زیرساختی مدیریت شهری برای حل این بحران بهره ببریم به همین دلیل در صدد تدوین طرحی در مورد وضعیت فرونشست در تهران هستیم تا بتوانیم با کمک کارشناسان و متخصصان بسته جامعی برای حل بحران فرونشست در تهران تدوین کنیم؛ اما یادمان باشد که حل این مشکل زمانبر است و با تجویز نسخه‌های فوری رفع نمی‌شود و می‌توان در یک افق زمانی مشخص از این بحران عبور کرد.

 برداشت‌های مجاز و غیر مجاز بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی  یکی از دلایل فرونشست زمین  است. اقبال شاکری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم و عضو شورای چهارم شهر تهران در این باره می گوید:  چند دلیل عمده موجب شدت گیری فرونشست تهران  شده است. یکی برداشت‌های مجاز و غیر مجاز بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی و دیگری نفوذ ناپذیری زمین پایتخت به بیانی؛ به دلیل آسفالت، موزاییک و سنگفرش شدن بسیاری از معابر این شهر آب ناشی از بارندگی از راهروى طبیعی خود خارج شده‌ و دیگر جذب زمین نمی‌شود و به جنوب شهر سرازیر می‌شود.

با سیاست‌های نادرست روزانه یک میلی‌متر دشت تهران فرو نشست می‌کند

وی ادامه داد: در سیستم  مکانیزم فاضلاب قدیم تهران مقدار بسیاری از پساب‌ها جذب چاه‌ها شده و به عمق زمین می‌رفت که با اجرای طرح فاضلاب همه به تصفیه خانه‌ها منتقل شده و جذب زمین نمی‌شود. با تمام این تفاسیر علاوه بر اینکه ما آب برداشت می‌کنیم آب‌های که به واسطه نزولات آسمانی و پساب فاضلاب‌ها، قنات‌ها و سیلاب‌ها جبران می‌شد، دیگر جذب زمین نمی‌شود و همین عاملی شده است که آب‌هاى زیر زمینی در شهر تهران فشرده شود؛ به طور خلاصه با سیاست‌های نادرست روزانه یک میلی‌متر دشت تهران فرو نشست می‌کند و این نشست به ضرر شبکه‌های متعددی  از جمله شبکه‌های آب و فاضلاب، مخابرات، قنات‌ها و تمام شبکه‌های زیرزمینی است و همین عمده عوامل فرو ریختن ساختمان‌های بلند و سنگین می‌شود.

وی ادامه داد: کم آبی پایتخت و فرونشست زمین برای مترو تهدیدی جدی محسوب می‌شود چون لرزش‌های ناشی از حرکت قطار قابلیت متراکم شدن زمین را دارد بر همین اساس باید این لرزش‌ها از پایتخت گرفته شود.

وی ادامه داد: در بخش‌های از زمین فرونشست‌های متعددی از پایتخت را به صورت ترک‌های عمیق یا گودال‌ها مشاهده می‌کنیم، که هر یک در گذر زمان عمیق‌تر می‌شود و باید فکری اساسی برای این معضل محیط زیست به ویژه کم آبی پایتخت داشته باشیم. 

این عضو شورای چهارم شهر تهران گفت: در نقشه ارسالی فرونشست زمین توسط سازمان نقشه برداری پایتخت مشخص شده که برخی از مناطق پایتخت در شرایط کاملا بحرانی قرار دارند. بسیاری از این مناطق مربوط به جنوب تهران هستند. سازمان مدیریت تهران، شهرداری، شورای شهر و نقشه برداری پایتخت حتما باید برنامه‌اى برای محدودیت برداشت از آب‌های زیرزمینی به ویژه از نوع غیر مجاز آن داشته باشند، به ویژه برای بهره برداری غیر مجاز از این آب‌ها باید اقداماتی صورت پذیرد.

بر اساس این گزارش، دربرخی مناطق تهران فرونشست زمین زیاد است و شاهد ایجاد ترک های عمیق و یا گودال هستیم. موضوع فرونشست زمین فرابخشی است و باید سازمان های ذی ربط ورود کنند، حال باید دید مدیران مربوطه  چه برنامه ای برای رفع این مشکل در شهر تهران دارند؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول