اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

کیو اس نتایج رتبه بندی دانشگاه‌های اروپای نوظهور و آسیای مرکزی را اعلام کرد

کیو اس نتایج رتبه بندی دانشگاه‌های اروپای نوظهور و آسیای مرکزی را اعلام کرد، بر این اساس رتبه بندی حاضر شامل ۴۵۰ دانشگاه برتر اروپای نوظهور و آسیای مرکزی است و دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو، دانشگاه چارلز در جمهوری چک و دانشگاه دولتی سن پترزبورگ به ترتیب سه دانشگاه برتر این رتبه بندی هستند.

کیو اس نتایج رتبه بندی دانشگاه‌های اروپای نوظهور و آسیای مرکزی را اعلام کرد

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه کیو اس نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های اروپای نوظهور و آسیای مرکزی را اعلام کرد، گفت: در رتبه بندی ۲۰۲۲ میلادی، ۱۳۴ دانشگاه از فدراسیون روسیه (تقریبا ۳۰ درصد از کل دانشگاه‌ها) به عنوان دانشگاه‌های برتر این کشور گزارش شده است. دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو رتبه نخست این رتبه بندی را کسب کرده است. تعداد ۱۶ دانشگاه روسیه برای نخستین بار در رتبه بندی کیواس عنوان دانشگاه‌های برتر را بدست آورده اند. تعداد ۱۴ دانشگاه این کشور نیز موقعیت خود را در مقایسه با رتبه‌های سال قبل ارتقا بخشیده‌اند.

به گفته مهراد، رتبه بندی حاضر شامل ۴۵۰ دانشگاه برتر اروپای نوظهور و آسیای مرکزی است و دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو، دانشگاه چارلز در جمهوری چک، دانشگاه دولتی سن پترزبورگ، دانشگاه تارتو در استونی، دانشگاه یاگیلونیان در لهستان، دانشگاه ورشو، دانشگاه ماساریک در جمهوری چک، دانشگاه دولتی نووسیبرسک و دانشگاه تومسک در روسیه و انستیتو فیزیک و فناوری مسکو به ترتیب ده دانشگاه برتر این رتبه بندی هستند.

وی با بیان اینکه کشور ترکیه در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ کیو اس دارای ۶۷ دانشگاه برتر است، گفت: پنج دانشگاه نخست این کشور شامل دانشگاه‌های فنی خاورمیانه با رتبه ۱۱، بوغازچی با رتبه ۱۳، کوچ با رتبه ۱۵، فنی استانبول با رتبه ۱۷ و بیلکنت با رتبه ۲۰ می‌شود. سپس، دو دانشگاه‌های سابانچی در رتبه ۲۱ و استانبول در رتبه ۲۳ و دانشگاه‌های حاجت تپه، آنکارا و قاضی به ترتیب در جایگاه ۳۱، ۶۶ و ۷۱ در لیست دانشگاه‌های برتر اروپای نوظهور و آسیای مرکزی قرار دارند. سایر دانشگاه‌های ترکیه رتبه‌ای بالاتر از ۱۰۰ بدست آورده اند.

به گفته مهراد، اوکراین سومین کشور این منطقه است که دارای بیشترین دانشگاه های برتر است. اوکراین دارای ۴۷ دانشگاه ممتاز در جمع ۴۵۰ دانشگاه برتر اروپای نوظهور و آسیای مرکزی است. نخستین دانشگاه این کشور تاراس شوچنکو دارای رتبه ۳۷ این نظام رتبه بندی است.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه در آسیای مرکزی برترین دانشگاه های این منطقه در کشور قزاقستان قرار دارند. گفت: تعداد دانشگاه های برتر قزاقستان در رتبه بندی حاضر ۳۴ دانشگاه است. دانشگاه ملی الفارابی قزاق با کسب امتیار ۸۱/۸ از ۱۰۰ رتبه ۱۶ را از آن خود کرده است.

وی ادامه داد: جمهوری لهستان با ۲۷ دانشگاه برتر در اروپای شرقی پنجمین کشوری است که دارای بیشترین دانشگاه های برتر در رتبه بندی دانشگاه های اروپای نوظهور و آسیای مرکزی است. دانشگاه های جگی لونیان، ورشو و فنی ورشو حایز رتبه های ۵، ۶ و ۱۴ هستند.

مهراد تعداد دانشگاه‌های برتر سایر کشورهای این منطقهرا به ترتیب رومانی ۲۰، مجارستان ۱۶، بلاروس ۱۱، اسلواکی، لیتوانی، کرواسی و جمهوری آذربایجان هر کدام ۷ دانشگاه، لتونی ۶ دانشگاه و کشور های ارمنستان، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، صربستان، مقدونیه، ازبکستان، قبرس، آلبانی، استونی، اسلوونی، گرجستان، قرقیزستان، کوزوو و تاجیکستان هر کدام بین ۵ تا یک دانشگاه برتر اعلام کرد.

وی درباره معیارهای رتبه بندی دانشگاه‌های اروپای نوظهور و آسیای مرکزی که از سال ۲۰۱۴ شروع شده است، گفت: این رتبه‌بندی معیارهایی همچون شهرت دانشگاه ها، شهرت استخدام کننده فارغ التحصیلان دانشگاهی، نسبت استاد به دانشجو، نسبت مقالات به هر عضو هیات علمی، شبکه بین‌المللی پژوهش، تاثیر وب و اعضای هیات علمی با مدرک دکتری دارد. تاثیر وب مبتنی است بر رتبه بندی وبومتریکش. این شاخص بازتابی از حضور آنلاین هر یک از موسسات آموزش عالی تحت پوشش این رتبه بندی است. شاخص بین‌المللی پژوهش میزان همکاری تحقیقاتی هر یک از دانشگاه های ذیل این رتبه بندی را اندازه‌گیری می‌کند. داده های این شاخص از پایگاه استنادی اسکوپوس استخراج می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول