اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

عزم قزاقستان برای احداث نیروگاه هسته‌ای در نزدیکی قرقیزستان

قزاقستان قصد دارد تا یک نیروگاه جدید واقع در ساحل دریاچه بزرگ «بلخشان»، در 342 کیلومتری شهر «بیشکک» پایتخت قرقیزستان احداث کند.

عزم قزاقستان برای احداث نیروگاه هسته‌ای در نزدیکی قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، رسانه‌های قزاقستان در مورد مشخص شدن محل احداث نیروگاه هسته‌ای در این کشور خبر دادند.

بنابر این گزارش‌ها، «الماس بیک ساتکالی اف» رئیس صندوق «سامروک خزینه» قزاقستان، این نیروگاه در روستای «اولکن» واقع در ساحل دریاچه بزرگ «بلخشان»، تقریبا در 342 کیلومتری شهر «بیشکک» پایتخت قرقیزستان  (مسافت مستقیم 262 کیلومتر) ساخته خواهد شد.

بنابر سخنان وی، در حال حاضر پیشنهادات مربوطه از سوی پیمانکاران چینی، روسی و فرانسوی دریافت شده، اما هنوز مشخص نیست که قزاقستان فناوری کدام یکی از این کشورها را انتخاب می‌کند.

وی افزود: هنگام تصمیم گیری در این زمینه، ایمنی فناوری‌های مورد استفاده، بهترین شیوه‌ها برای بهره برداری از راکتورهای هسته‌ای ساخته شده و همچنین امکان بومی سازی مواد سوخت در قزاقستان در نظر گرفته خواهد شد.

قصد قزاقستان در مورد احداث نیروگاه هسته‌ای پیش از این توسط «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور وقت قزاقستان مطرح شده بود.

دلیل احداث این نیروگاه افزایش مصرف برق در منطقه عنوان شده است،گفتنی است که کمبود برق هم در قزاقستان و هم در چین مشاهده می‌شود.

در «آکتائو» قزاقستان سال‌های طولانی (1973 – 1999) یک نیروگاه هسته‌ای بدون مشکل فعالیت می‌کرد. در این نیروگاه راکتور بی‌ان ۳۵۰  استفاده می‌ شد که نه تنها برق و گرمی تولید می‌کرد بلکه آب آشامیدنی را نیز از طریق نمک زدایی آب دریای خزر تامین می‌کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول