اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

آلمان در بدترین موقع نیروگاه‌های هسته‌ای خود را خاموش می‌کند

دولت آلمان تصمیم گرفته تا پیش از آغاز سال 2022 نیمی از نیروگاه های هسته‌ای خود را خاموش کند.

آلمان در بدترین موقع نیروگاه‌های هسته‌ای خود را خاموش می‌کند

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، آلمان تصمیم گرفته تا پیش از سال 2021 نیمی از رآکتورهای هسته‌ای خود را خاموش کند. در حالی این اتفاق می‌افتد که اروپا درگیر یک بحران بی‌سابقه در حوزه انرژی و تامین برق است. دولت آلمان می‌خواهد تمام نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور را برای همیشه خاموش کند و در قالب این طرح 4 نیروگاه هسته‌ای تا پیش از پایان سال 2021 و سه نیروگاه هسته‌ای باقیمانده هم تا پایان سال 2022 برای همیشه خاموش خواهند شد.

در سال 2011 و پس از فاجعه هسته‌ای نیروگاه فوکوشیمای ژاپن،‌ دولت آلمان بلافاصله دستور تعطیلی 8 رآکتور از 17 رآکتور فعال در این کشور را صادر کرد و قرار شد تا پایان سال 2022 به طور کامل نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور خاموش شوند.

در عین حال آلمان هم اکنون تلاش می‌کند تا یا تمام سرعت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر بروند، اما این سیاست باعث شده تا بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا بیش از هر زمان دیگری برای تامین سوخت نیروگاه‌های خود به استفاده از ذغال سنگ نیازمند شوند.

همه این اتفاقات باعث شده تا برنامه صفر شدن آلودگی در این کشور با تاخیر جدی مواجه شود. آلمان همچنین می‌خواهد تا سال 2024،  16 درصد نیروگاه‌های ذغال سنگی و حرارتی خود را کنار گذاشته و تا سال 2038 هم به طور کامل نیروگاه‌هایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند را از مدار خارج کنند.

بنا به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌بینی می‌شود تا آن زمان ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در آلمان افزایش یابد و میزان استفاده ذغال سنگ در این کشور نیز پایین بیاید. از آن جهت این اتفاقات در بدترین زمان ممکن در حال رخ دادن است که خاموشی رآکتورهای هسته‌ای باعث خواهد تا بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید برق کم آلاینده در این کشور از مدار خارج شود و این در حالی است که شاهد افزایش آلایندگی در آلمان هم هستیم. از سوی دیگر بازار انرژی در اروپا هم با بحران جدی مواجه است.

هانس کئونیگ، کارشناس ارشد موسسه آئورورا، می‌گوید: از منظر مقابله با آلایندگی همیشه این موضوع که آلمان می‌خواهد نیروگاه‌های هسته‌ای خود را خاموش کند، مورد سؤال بوده است. پرواضح بود با خاموش شدن نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور مجبور خواهد شد تا بیش از پیش در نیروگاه‌های خود ذغال سنگ استفاده کرده و در نتیجه آلایندگی بیشتری ایجاد کند.

کاهش 4 هزار مگاواتی ظرفیتی تولید برق در آلمان به احتمال زیاد این کشور را که همین حالا درگیر بحران در تامین برق است با مشکل مواجه خواهد کرد. قیمت برق در آلمان امسال 5 برابر شده است.

کنار رفتن نیروگاه‌های هسته‌ای به معنای وابستگی بیشتر این اقتصاد اروپایی به ذغال سنگ و گاز است و احتمالا تا کنار رفتن این نیروگاه‌ها حدود 20 سال آلمان از آنها استفاده کرده و این مسأله باعث آلودگی هرچه بیشتر خواهد شد.

افزایش وابستگی به سوخت‌های فسیلی نه تنها به شکلی اجتناب‌ناپذیر میزان آلایندگی ایجادشده توسط آلمان را افزایش خواهد داد، بلکه دیگر کشورهای اروپایی هم طی ماه‌های گذشته با تمام ظرفیت در حال سوزاندن گاز هستند تا کمبود تولید برق در نیروگاه‌های بادی از یک سو و افزایش تقاضای برق ناشی از بالا رفتن فعالیت‌های اقتصادی را جبران کنند.

کئونگ می‌گوید:‌ با همه این اوصاف گزینه روشن نگه داشتن رآکتورهای هسته‌ای در آلمان هم مطرح نیست؛ چراکه در این صورت این کشور باید صدها میلیون یورو روی آنها سرمایه‌گذاری کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول