اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

سیر تا پیاز بحران انرژی در اروپا/ قیمت برق در آلمان 5 برابر شد

از یک طرف اروپا با کمبود شدید گاز مواجه شده و از سوی دیگر وزش باد در دریای شمال کم شده و نیروگاه‌های بادی هم حال و روز خوبی ندارند. از سوی دیگر خبر رسیده نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه هم یکی پس از دیگری در حال خاموش شدن هستند.

سیر تا پیاز بحران  انرژی در اروپا/ قیمت برق در آلمان 5 برابر شد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، طی ماه‌های گذشته اروپا با کمبود شدید گاز مواجه بود و در خلال همین بحران وزش باد در دریای شمال هم کم شد و خروجی‌های نیروگاه‌های بادی اروپا هم پایین آمده است. از آن طرف هم تعدادی از نیروگاه‌های هسته‌ای اروپا به خصوص در فرانسه خاموش شده و از همه بدتر اینکه فصل سرما تازه در اروپا آغاز شده است.

این هفته شاهد آن بودیم که قیمت برق در اروپا افزایش چشمگیری داشت اما هنوز اصل ماجرا مانده است. در معاملات دیروز برای نخستین بار در تاریخ اروپا و بنا به اطلاعات بورس انرژی بین قاره‌ای لندن قیمت گاز در اروپا به 2150 دلار به ازای هر هزار مترمکعب رسید.

قیمت گاز در بورس انرژی هلند که درواقع محل اصلی کشف قیمت گاز در اروپا به شمار می‌رود فقط در معاملات دیروز 27 درصد رشد کرد. البته با بازگشایی بازار در صبح امروز شاهد افت نسبی قیمت بودیم و قیمت هر هزار مترمکعب گاز در اروپا برای تحویل در ماه ژانویه به 1970 دلار عقب‌نشینی کرد.

افزایش شدید قیمت گاز در معاملات دیروز به خاطر آن بود که صدور گاز روسیه به اروپا و آلمان از طریق خط لوله یامال متوقف شده است.

دلیل این توقف هم این است که حالا گاز از طریق این خط لوله در حال انتقال از آلمان به لهستان است؛ چراکه لهستان نمی‌خواهد به صورت مستقیم از روس‌ها گاز دریافت کند. از سوی دیگر شرکت گازپروم روسیه هم برنامه‌ای برای فروش گاز طی امروز به اروپا ندارد.

برخی منتقدان می‌گویند که گازپروم به خاطر تاخیر در صدور مجوز بهره‌برداری خط لوله نوتأسیس نورد استریم 2 از روسیه به آلمان صدور گاز به اروپا را کاهش داده است. با این حال اما شرکت گازپروم بارها گفته که میزان عرضه گاز به اروپا مبتنی بر تقاضای مصرف‌کنندگان و قراردادهای موجود کنونی است. در عین حال عدم عرضه گاز به تاسیسات گازی اروپا بدان معناست که این قاره باید در زمان توقف صادرات از سوی روسیه مجبور است از ذخایر گاز خود که همین حالا هم سطح آن پایین است استفاده کند.

در فرانسه کار به جایی رسیده که نیروگاه‌ها به جای گاز به سمت استفاده از سوخت‌های فسیلی روی آورده‌اند تا از بروز بحران قطعی برق جلوگیری کنند. در حالی فرانسوی‌ها رو به استفاده از سوخت فسیلی آورده‌اند که همواره یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان برق در اروپا بوده‌اند.

گفته می‌شود هم اکنون 4 رآکتور هسته‌ای در فرانسه که معادل 10 درصد تولید برق این کشور را تامین می‌کنند، به خاطر وجود نقص فنی خاموش شده‌اند.

موسسه زیروهج نیز هشدار داده که طی هفته‌های آینده 30 درصد از ظرفیت تولید برق هسته‌ای فرانسه نیز از مدار خارج خواهند شد و آلمان هم می‌خواهد از سال آینده نیمی از ظرفیت برق هسته‌ای خود را از مدار خارج کند.

از سوی دیگر همزمان با سرد شدن هوا تولید برق در نیروگاه‌های بادی آلمان کاهش یافته و همین امر باعث شده تا قیمت برق 30 درصد افزایش یافته و به 487 دلار به ازای هر مگاوات ساعت افزایش یابد.

آنگونه که پیداست بحران انرژی در اروپا هنوز در ابتدای مسیر است و کارشناسان هشدار داده‌اند که در ماه‌های ژانویه و فوریه همراه با کاهش دما شاهد بدتر شدن اوضاع خواهیم بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول