به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، مجید رعنایی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به ماده واحده ترمیم و به روز آوری سند تحول بنیادین افزود: در رویکرد تکمیلی و آینده نگرانه، نیازهای نوظهور و شرایط نوپدید نیز مورد توجه قرار میگیرد.
وی با اشاره به رویکرد اصلاحی اظهار داشت: در این رویکرد برخی از مفاد سند که به دلیل ابهام و یا عدم برخورداری از اتقان و شفافیت کافی، نیاز به اصلاح دارند، مورد توجه قرار میگیرد.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: در رویکرد اجرایی، زمینهسازی لازم برای تسهیل و تسریع استقرار و اجرای مفاد سند تحول مورد توجه قرار میگیرد.
رعنایی با اشاره به لزوم رعایت اصول ترمیم و بازنگری سند، گفت: از جمله این اصول، انطباق با مبانی نظری سند، مبتنی بر تجربیات زیسته و اجرایی، توجه به تغییرات و تحولات محیطی، توجه به تقویت هماهنگی و سازگاری درونی و بیرونی مفاد سند، توجه توأمان به آرمان و واقعیت، شاخص پذیر بودن، استفاده از مشارکت نخبگان، فرهنگیان، صاحب نظران و کارشناسان، پژوهش محوری و استفاده از تجربیات کارشناسان است.
وی بیان داشت: برای این کار سه پژوهش از سوی شورای عالی سفارش داده شد؛ یکی مرور سیستماتیک نقدها، مسائل، مشکلات و موانع اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دیگری بررسی توفیقات مدرسهای ایران در اجرای ایدهها و برنامههای تحولی و سوم، مطالعه تطبیقی اجرای برنامههای تحولی آموزش و پرورش در کشورهای دیگر است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شورای عالی برای ترمیم و به روزآوری سند تحول بنیادین از همه دیدگاهها و پیشنهادهای کارشناسی و تخصصی استفاده می کند، اظهار داشت: غیر از پژوهشهای مورد اشاره در دو مرحله، فراخوان عمومی دادیم. از طرفی به تمام معاونتها و سازمانهای حوزه ستادی و استانها هم اعلام کردیم که چالشهای شما برای اجرایی کردن و پیشنهاد شما برای روزآمدی سند چیست؟
رعنایی ادامه داد: برگزاری هفت جلسه در قالب گروه کانونی بود که با حضور صاحب نظران و کارشناسان انجام دادیم؛ در این جلسات سه سؤال مشخص پرسیدیم که سند به چه مسائلی در تدوین غفلت کرده است؟ آموزش و پرورش کنونی با چه مسائل و چالشهایی روبرو است؟ درآینده با چه چالشهایی روبرو خواهد شد؟
رعنایی اضافه کرد: وزرا و برخی از معاونان وزارت آموزش و پرورش در دوران پس از تصویب سند را دور هم جمع کردیم و از آنها خواستیم که موانع و چالشهای اجرای سند تحول را بیان کنند و برای اصلاح و به روز آوری آن به ویژه محتوای فصل هشتم سند چه پیشنهادی دارند؟
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر مشارکت فرهنگیان، صاحبنظران و پژوهشگران در این امر مهم، گفت: برای ترمیم و به روزآوری سند تحول بنیادین از نظرات و پیشنهادهای صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت، فرهنگیان، پژوهشگران و کارشناسان خبره استفاده میشود؛ دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش از مجریان، فرهنگیان، صاحبنظران و پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت دعوت میکند، پیشنهادات و نظرات خود را پیرامون ترمیم و بهروزآوری سند تحول بنیادین از طریق سایت شورای عالی آموزش و پرورش به نشانی www.sce.ir و پست الکترونیکی (ایمیل) ravabet.sce@medu.ir ارسال کنند.
انتهای پیام/