اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقام قرقیز: حضور 70 درصد چهره‌های جدید در پارلمان آتی قرقیزستان

عضو کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان گفت: حدود 70 درصد از نمایندگان پارلمان در این دوره چهره های جدید هستند ضمن این که در این دوره تعداد نمایندگان زن در مجلس نیز افزایش زیادی داشته است.

مقام قرقیز: حضور 70 درصد چهره‌های جدید در پارلمان آتی قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «ازربیک ژیلکیبایف» عضو کمیسیون مرکزی انتخابات و همه پرسی جمهوری قرقیزستان، در میزگرد «نتایج انتخابات پارلمانی؛ جنبه مثبت و معایب نظام جدید انتخاباتی» که توسط باشگاه گفتگوی «پیکیر» برگزار شد، در مورد خصوصیات تشکیل پارلمان تازه انتخاب شده بیان کرد.

به گفته یکی از اعضای کمیسیون مرکزی انتخابات، برای نمایندگی پارلمان جدید حدود 70% چهره های جدید انتخاب شدند و همچنین نمایندگان مجلس ششم، پنجم و چهارم نیز وارد مجلس شدند.

گفته می شود که از شرکت کنندگان در این بحث پرسیده شد که آیا در انتخابات گذشته موفق به انتخاب ترکیب کیفی جدید پارلمان شده اند یا خیر.

به گفته یکی از اعضای کمیسیون مرکزی انتخابات، هنوز برای ارزیابی پارلمان «تأسیس شده» زود است.

«ژیلکیبایف» گفت: همانطور که می دانید 90 نماینده وارد دوره هفتم مجلس می شوند که از این تعداد 21 نفر از نمایندگان مجلس ششم و چند نفر از نمایندگان مجلس پنجم و چهارم هستند که حدود 70 درصد نیز چهره های جدید هستند.

وی به اشاره حضور بیشتر زنها در پارلمان جدید نسبت به قبلی خاطر نشان کرد: از 54 نماینده، منتخب لیست های حزبی، 19 زن وارد پارلمان می شوند. هنگامی که پارلمان ششم به تازگی شروع به کار کرد، حدود 15 زن در بین 120 نماینده حضور داشتند.

یاد آوری می شود که انتخابات پارلمانی قرقیزستان 28 نوامبر برگزار شد. رای گیری بر اساس سیستم جدید انتخاباتی انجام شد که 54 نماینده بر اساس لیست های حزبی، 36 نماینده  بر اساس حوزه های انتخابیه تک وکالتی انتخاب شدند. طبق قانون جدید انتخابات، 30% از این کرسی ها به نماینده زن داده می شد.

انتهای پیام/

https://ru.sputnik.kg/20211221/vybory-v-zhogorku-kenesh-sedmoj-sozyv-sostav-obnovlenie-1060598309.html

 

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول