اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

گنبد‌های فیروزه‌ای امامزاده درب امام، در حال تخریب/ میراث فرهنگی اصفهان: درب امام در اختیار ما نیست

امامزاده درب امام از بناهای تاریخی  اصفهان است که به ثبت ملی رسیده، ولی این روزها حال و روز خوبی ندارد، کاشی‌های گنبدهای فیروزه‌ای این بنا در حال تخریب است و نیاز به توجه ویژه دارد.

گنبد‌های فیروزه‌ای امامزاده درب امام، در حال تخریب/ میراث فرهنگی اصفهان: درب امام در اختیار ما نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امامزاده درب امام، زیباترین مقرنس‌ها را دارد و اسلیمی‌های کاشی‌کاری‌ داخل امامزاده با لعاب آب طلا کشیده شده است، این بنا با وجود آنکه ثبت ملی است اما این روزها حال و روز خوبی ندارد. اگر سری به پشت بام این مکان بزنید، کاشی‌های طبله شده گنبدها و ردیف کاشی‌هایی که روی پشت بام ریخته است نگرانی‌های جدی برای مردم اصفهان ایجاد می‌کند.

محسن افشار کارشناس معماری در این خصوص بیان می‌کند: بنای درب امام منسوب به امامزاده ابراهیم و امامزاده زین‌العابدین  از امامزادگان معتبر و مربوط به دوران قره‌قویونلو‌ها حدود ۶۰۰ سال پیش است. 

 

دانشگاه تخصصی برای متخصصان کاشی‌کاری

وی افزود: درب امام در محله سنبلستان است، گنبد بزرگ مربوط به دوران قره‌قویونلوها و گنبد کوچک مربوط به دوران سلطان حسین صفوی است؛ امامزاده درب امام یک دانشگاه برای افرادی است که به طور تخصصی، کاشی‌کاری و ساخت کاشی را دنبال می‌کنند. 

افشار با اشاره به کاشی‌کاری‌های این بنا توضیح داد: انواع کاشی‌های نفیس در این مکان از اواخر دوره تیموری، دوران قره‌قیون‌لوها و دوران صفوی استفاده شده است. 

 

کارشناس معماری با بیان اینکه باید فعلا منتظر بودجه ماند، افزود: فعلا باید کاشی‌ها را صندوقه کرد که بیش از این آسیب نبیند تا بعدا بتوان آن را مرمت کرد.

 

میراث فرهنگی: بودجه مرمتی، جواب بازسازی امامزاده را نمی‌دهد

در همین زمینه علی کامیابی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، با بیان اینکه در شهر اصفهان ۶ اما‌مزاده داریم که بناهای تاریخی دارند، اظهار داشت: این امامزادگان شامل امامزاده درب امام، امامزاده هارون ولایت، امامزاده اسماعیل، امامزاده جعفریه، امامزاده شاهزید و احمد است که همگی ثبت ملی هستند و سازمان میراث فرهنگی در حدی که در توانش بوده  در مرمت‌های موضعی، جزئی و کلی مشارکت داشته است. 

وی ادامه داد: در امامزاده درب امام  سال‌های گذشته مرمت‌ّهایی از جمله سقف، محوطه،‌ دیواره‌های داخلی، کاشی‌کاری‌ها انجام شده اما چون به‌طور مستقیم در اختیار سازمان میراث فرهنگی نیست، نگهداری از آن با کمبود اعتبارات مواجه است و نیاز به جلب مشارکت اوقاف و هیأت امنا دارد.

کامیابی با اشاره به اینکه امامزاده درب امام جزء مکان‌هایی است که سازمان میراث فرهنگی در طول پنج سال گذشته با توان خود مرمت‌هایی را در آن انجام داده اما گنبدهای آن آسیب‌هایی دیده است، توضیح داد: این بنا، بنایی ارزشمند است و مربوط به سده نهم هجری قمری است و برای آن برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم اما با توجه به شرایط اقصادی،‌ بودجه‌های مرمتی کفاف لازم را نمی‌دهد و اگر جلب مشارکتی صورت بگیرد، سازمان میراث فرهنگی همان‌طور که در گذشته کمک کرده است حاضر به همکاری برای مرمت گنبدها است تا بیش از این آسیب نبینند. 

 

امامزاده درب امام در اختیار میراث نیست

سرپرست اداره میراث فرهنگی اصفهان یادآور شد: این بنا به‌طور مسقتیم در اختیارمان نیست و به همین علت نمی‌توانیم برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم؛ اکثر چنین بناهایی یا در اختیار اوقاف هستند، یا هیأت امنا دارند و یا هر ۲ به‌طور مشترک مدیریت آن‌ها را به عهده دارند.

وی با بیا اینکه این امامزاده سه صحن دارد و قبل از سال‌های ۹۵ و ۹۶ در صحن‌ها مرمت‌هایی صورت گرفته است، تصریح کرد: آخرین مشارکتی که در این بنا داشتیم مربوط به  سال‌های ۹۵ و ۹۶ بود که برخی کاشی‌های زرین‌فام را در داخل مجموعه و شبستان‌های داخلی را مرمت کردیم. 

کامیابی تأکید کرد: آسیب‌هایی که به گنبدها وارد شده آسیب‌هایی جدی است و زمانی که کارشناسان بازرسی انجام داده‌اند، متوجه شدند نیاز به مرمت دارد زیرا بخشی از کاشی‌ها سست شده و دچار ریزش شده است. 

سرپرست اداره میراث فرهنگی اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: برای برپا کردن کارگاه نیاز به مشارکت‌های مالی داریم تا بتوانیم هزینه‌های آن را تأمین کنیم و مرمت را انجام دهیم زیرا در شرایط کنونی به تنهایی قادر به انجام این کارها نیستیم؛ میراث فرهنگی به‌طور مستقیم متولی این بناها نیست اما چون آن‌ها بناهای  تاریخی هستند و ثبت ملی شده‌اند، میراث فرهنگی برای همکاری و مشارکت در مرمت موظف است و نیاز است در مرمت آن هم نظارت مستقیم داشته باشد.

 

 

انتهای پیام/۶۳۱۲۴/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول