اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

تقویت ارزش لیر با اعلام بسته ضد دلاری از سوی اردوغان

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بسته حمایتی برای تقویت پول ملی این کشور ابلاغ کرد، لیر ترکیه از اوج قیمت خود عقب‌نشینی کرد و در 13.92 لیر در برابر دلار ایستاد، اکنون در لحظه انتشار این خبر این رقم 12.57 لیر در برابر دلار است.

تقویت ارزش لیر با اعلام بسته ضد دلاری  از سوی اردوغان

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، پس از آنکه رجب طیب اردوغان طرح موسوم به ضددلاری خود را منتشر کرد، قیمت ارز ترکیه آرام آرام از اوج قیمت خود عقب‌نشینی کرد. ابتدا ارزش این ارز تقویت شد اما پس از آن بخشی از این افزایش خود را از دست داد و در رقم 13.92 لیر معادل دلار ایستاد و اکنون در لحظه انتشار این خبر 12.57 لیر در برابر دلار قرار گرفته است.

اواخر روز دوشنبه بود که طیب اردوغان طی سخنرانی از اقدامات حمایتی و ضددلاری صحبت کرد که از نظر وی می‌تواند موانع تضعیف ارزش لیر ترکیه را بردارد و مردم را تشویق کند به جای ذخیره‌سازی دلار، پول ملی این کشور را نگهداری کنند.

رئیس اتحادیه بانک ترکیه اعلام کرد: براساس این گزارش حدود یک میلیارد دلار پس از اظهارات اردوغان در اقدامات مقابله‌ای با افزایش لیر در بازار ترکیه فروخته شده است.

شان اوزبون رئیس بخش تحویل ای‌ایکس در ترنتو اعلام کرد: تصور می‌کنم که بازار بسیار کوتاه بود و اقداماتی که اردوغان درباره ذخیره‌سازی داخلی و حفظ ارزش لیر اعلام کرد نیز کوتاه بود. اردوغان اعلام کرده که این اقدامات این اطمینان را به شهروندان می‌دهد که دیگر لیر خود را به ارزهای دیگر تبدیل نکنند و در حقیقت تعهد تضمین سپرده به شهروندان داده است.

اردوغان گفت: ما یک جایگزین مالی جدید به شهروندان می‌دهیم و می‌خواهیم نگرانی‌های آنها را درباره بالا بودن نرخ مبادله کاهش دهیم. 

وی تأکید کرد: با کاهش نرخ بهره، ما خواهیم دید که تورم در ماه جاری کاهش خواهد یافت. این کشور دیگر در برابر آنهایی که از بالا بودن نرخ بهره سود می‌برند امن نخواهد بود. دولت ترکیه تضمین سپرده‌گذاری شهروندان با لیر ترکیه را داده است. 

براساس این اقدامات دولت قول داده که مابه‌التفاوت ارزش سرمایه‌گذاری با لیر و سپرده‌گذاری با دلار را پرداخت کند. براساس آمار بانک مرکزی نیمی از ذخایر با ارزهای خارجی و طلا است که علت عمده آن کاهش بی‌سابقه ارزش لیر در سال جاری بود.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که پس از اعلام این اقدامات از سوی اردوغان علاوه بر فروش یک‌میلیارد دلاری در بازار، حدود یک تا یک‌ونیم میلیارد دلار هم به لیر تبدیل شده است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول