اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ایجاد کمیته ویژه بین ترکمنستان و پاکستان برای تکمیل سریع‌تر تاپی

در دیدار وزیر امور خارجه ترکمنستان با رئیس جمهور پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه تاکید شد.

ایجاد کمیته ویژه بین ترکمنستان و پاکستان برای تکمیل سریع‌تر

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «رشید مرداف» معاون رئیس کابینه وزیران و وزیر امور خارجه ترکمنستان با «عارف علوی» رئیس جمهور پاکستان در مقر ریاست جمهوری پاکستان در «اسلام آباد» دیدار و گفت وگو کرد.

در ابتدای این دیدار مرداف پیام تبریک رئیس جمهور ترکمنستان را ابلاغ کرد.

 وزیر امور خارجه ترکمنستان خاطرنشان کرد: مذاکرات روسای جمهور دو کشور در نوامبر سال جاری در «عشق آباد» در راستای پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی برگزار شد، انگیزه‌ای برای توسعه همکاری بیشتر بین دو کشور ایجاد کرد.

 ترکمنستان و پاکستان سال آینده سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن خواهند گرفت. در همین راستا، در این دیدار تاکید شد که روابط بین دولت‌ها در این مدت به طور پیوسته در همه جهات توسعه یافته و با اشکال و محتوای جدید گسترش یافته و غنی است.

همچنین اذعان شد که به لطف توجه و حمایت رهبران ترکمنستان و پاکستان، همکاری‌های دوجانبه در همه حوزه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه گسترش یافته است.

وزیر خارجه ترکمنستان خاطرنشان کرد که گفت‌وگو بین دو کشور در بالاترین سطح سیاسی، پایه محکمی برای تقویت و گسترش بیشتر روابط دوجانبه ایجاد می‌کند.

طرفین به تلاش‌های قابل توجهی برای توسعه همکاری اقتصادی موثر به ویژه در بخش انرژی تاکید کردند.

در این راستا، تاکید ویژه بر لزوم تشدید اقدامات مشترک در اجرای پروژه خط لوله گاز فراملی ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند (TAPI)، خطوط انتقال برق و ارتباطات فیبر نوری در امتداد خط لوله ترکمنستان-افغانستان- قرار گرفت.

همچنین در جریان این مذاکرات، توسعه مستمر همکاری‌های ترکمنستان و پاکستان در زمینه‌های آموزشی و علمی، پزشکی و بهداشتی و درمانی و نیز در جهت فرهنگی و بشردوستانه مورد توجه قرار گرفت.

رئیس جمهور پاکستان نیز در سخنان خود گفت: پاکستان برای روابط خود با ترکمنستان اهمیت زیادی قائل است، زیرا روابط بسیار خوبی بین دو کشور در زمینه‌های مختلف وجود دارد، علاوه بر این، وحدت نظر در مجامع اصلی بین المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان ملل، اکو و سازمان همکاری شانگهای وجود دارد.

علوی به تعهد پاکستان به تکمیل زودهنگام پروژه خط لوله گاز تاپی اشاره و بر اهمیت اتصال منطقه‌ای و یکپارچگی اقتصادی تاکید کرد و گفت که دو کشور باید برای گسترش این فرآیندها با یکدیگر متحد شوند.

در دیدار رئیس جمهور پاکستان با وزیر امور خارجه ترکمنستان پیشنهاد شد کمیته‌ای در داخل گروه کاری مشترک برای تکمیل زودهنگام خط لوله تاپی ایجاد شود.

علوی از سفر اخیر خود به ترکمنستان یاد کرد و گفت که دیدار بسیار مفیدی با «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور داشته و هر دو طرف بر تکمیل زودهنگام پروژه خط لوله گاز تاپی تاکید کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول