اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

پیشنهاد یک نویسنده برای شب یلدا/ امشب با این کتاب‌ها برای بچه‌ها قصه بگویید

نویسنده کودک و نوجوان گفت: شب یلدا را با قصه‌های شیرین و حکایت‌های دیرین پاس بداریم. شمع فروزان همدلی در خانواده‌ها را روشن نگه داریم و در این جهان، نسل آینده را ایمن، هوشمند و توانمند سازیم.

پیشنهاد یک نویسنده برای شب یلدا/ امشب با این کتاب‌ها برای بچه‌ها قصه بگویید

محمد میرکیانی نویسنده کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس اظهار داشت: ایران بزرگ ما، لبریز از مفاهیم و داشته‌ها و میراث گرانبهای فرهنگی‌ است که آن‌ها را کمتر می‌توان در میان ملل دیگر یافت و جست‌وجو کرد. یکی از این یادگاران پربها، شب یلدا یا شب چله است. طولانی‌ترین شب سال با آداب و رسوم خاص و ارزشمندی پیوند خورده است، اما قصه‌گویی در شب یلدا، جایگاهی ویژه دارد.

وی افزود: در این شب، اعضای هر خانواده و خاندان دل به سخنان دلنشین پدران و مادران و پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها می‌سپارند و با شنیدن قصه و حکایت و پند و اندرز، جانشان را از اندیشه و حکمت بزرگان  سیراب می‌کنند. در شب یلدا، احساس و اندیشه‌ها به هم نزدیک می‌شوند و در لابلای قصه‌ها و افسانه‌ها و حکایت‌ها، فرهنگ دینی و اجتماعی و اخلاقی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. فرهنگی که مردم بزرگ این سرزمین زیبا را تاکنون در برابر بزرگ‌ترین طوفان‌ها و حوادث تاریخی چون سروی بلند قامت ایستاده نگه داشته است.

میرکیانی با اشاره به اینکه در تمام سال‌هایی که برای کودکان و نوجوانان در عرصه‌های گوناگون فرهنگ و رسانه تلاش کرده‌ام، یکی از دغدغه‌های همیشگی‌ام گسترش فرهنگ بومی و ایرانی در میان کودکان و نوجوان بوده و هست، گفت: نتیجه این تلاش نگارش صدها قصه در قالب چند کتاب، مدیریت و طراحی برنامه‌های گوناگون فرهنگی و رسانه با این درونمایه بوده است که از جمله آن‌ها می‌توانم به ۱۲ سال سردبیری و نویسندگی برنامه رادیویی قصه ظهر جمعه، در دهه ۶۰ تا اوایل دهه ۷۰ و طراحی برنامه تلویزیونی «شب به خیر بچه‌ها» در اواخر دهه ۸۰ برای شبکه دو سیما اشاره کنم.

این نویسنده کودک و نوجوان افرود: نکته دلپذیرتر اینکه در اواسط دهه ۷۰ طرح جشنواره قصه‌گویی را به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه کردم که خوشبختانه این جشنواره امروزه دامنه‌ای گسترده پیدا کرده و به یک جشنواره بین المللی ارتقا یافته است. جالب توجه آن که جشنواره‌های مراکز گوناگون فرهنگی از جمله شهرداری‌ها هم همت کردند و جشنواره‌های قصه‌گویی را برپا داشتند.

وی ادامه داد: البته طی این سال‌ها خودم چندباری در جشنواره‌ها قصه‌گویی کردم و در کلاس‌های آموزش قصه‌گویی در رسانه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش تدریس کرده‌ام. در این سال‌ها، تعداد قابل‌ توجهی از آثار مکتوب من با ویژگی یک متن روایی و قصه‌گویی مورد توجه قصه‌گویان و کتابداران و آموزگاران و پدران و مادران قرار گرفت.

میرکیانی گفت: کتاب‌هایی چون «شب‌های شیرین» از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «قصه ما مثل شد» و «همیشه قصه‌ای هست» و «حکایت‌های کمال» از به نشر وابسته به آستان قدس رضوی، «قصه ما همین بود» و «روزی بود و روزی نبود» از انتشارات محراب «قلم و قصه‌های خوب ما» از انتشارات مدرسه، می‌تواند بستر قصه‌گویی ما در شب یلدا باشد. شب یلدا را با قصه‌های شیرین و حکایت‌های دیرین پاس بداریم. شمع فروزان همدلی در خانواده‌ها را روشن نگه داریم و در این جهان توفان زا که فرهنگ‌های ملی و بومی کشورها دستخوش تاراج  فرهنگ‌های بیگانه می‌شود، نسل آینده را ایمن، هوشمند و توانمند سازیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول