اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

هشدار نسبت به شیوع اُمیکرون جدی است

یک متخصص بیماری‌های عفونی در کرج گفت: در پی مشاهده سویه جدید کرونا در کشور ضروری است همه مردم و مسؤولین وضعیت فعلی را شرایط هشدار تلقی کنند و رعایت موارد بهداشتی و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

هشدار نسبت به شیوع اُمیکرون جدی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، علیرضا سلیمانی، متخصص بیماری‌های عفونی، امروز در جمع اصحاب رسانه، با اشاره به شناسایی اولین مورد سویه جهش یافته کرونا (اُمیکرون) در کشور، گفت: باید اطلاعات کامل تری در مورد سویه جدید داشته باشیم؛ در غیر اینصورت عدم رعایت موارد لازم می‌تواند شرایط بدتری نسبت به گذشته داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قدرت انتقال و سرایت سویه جدید اُمیکرون چند برابر سویه دلتاست، یادآور شد: همه مردم و مسؤولین باید وضعیت فعلی را شرایط هشدار تلقی کنند و رعایت موارد بهداشتی و استفاده از ماسک را جدی بگیرند. با توجه به اینکه قدرت سرایت این ویروس چندین برابر سویه‌های قبلی است؛ در صورت بی توجهی، شرایط بدتری نسبت به گذشته خواهیم داشت. 

این متخصص عفونی خاطر نشان کرد: با توجه به فرا رسیدن  شب یلدا، توجه داشته باشیم دورهمی‌ها را به صورت کنترل شده و با رعایت موارد بهداشتی برگزار شود. وجود برخی افراد ناقل در جمع بعید نیست. استفاده از ماسک را جدی بگیریم و کسانی که واکسن نزدند، یا دُز سوم را دریافت نکردند،  در اسرع وقت برای دریافت واکسن اقدام کنند.

وی در خصوص ایمنی زایی دُز سوم واکسن در مقابل سویه جدید کرونا، گفت: تزریق دُز سوم واکسن در کنترل سویه جدید اُمیکرون بی تاثیر نیست و مطالعات نشان داده است که تزریق به موقع واکسن  و دُز یادآور سوم، میزان دفاع افراد در مقابل این بیماری را افزایش می‌دهد. اما این به معنی کافی بودن تزریق واکسن برای مقابله با بیماری نیست.‌

سلیمانی افزود: با توجه به قرار گرفتن شهرها به وضعیت آبی و کاهش مراجعات، برخی‌ها با تزریق واکسن، رعایت موارد بهداشتی و ماسک زدن را کنارگذاشتند. اما باید توجه داشته باشیم که رعایت موارد بهداشتی در کنار واکسن ضروری است و اگر ضعیف عمل کنیم شرایط قبلی تکرار می‌شود و اگر جدی بگیریم به سلامت از این وضعیت عبور می‌کنیم. 

وی در مورد ضرورت تزریق دُز سوم واکسن، بیان کرد: برای برخی از واکسن‌ها از جمله سینوفارم و برکت دُز سوم تعریف شده است. افرادی که این واکسن‌ها  را دریافت کردند، باید دُز سوم را ۳ یا ۴ ماه پس از تزریق دُز دوم دریافت کنند و درمورد  مابقی واکسن‌ها ۶ ماه پس از دُز دوم باید دُز یادآور دریافت شود که تزریق اولویت  با افراد بالای ۶۰ سال، بیماری های خاص و کادر درمان است.

این متخصص عفونی با اشاره به شیوع بیماری  آنفولانزا، خاطر نشان کرد: افراد دارای ریسک بالا که به واکسن انفولانزا دسترسی دارند، نسبت به تزریق واکسن  اقدام  کنند و استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را جدی بگیرند.

انتهای پیام/ج/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول