اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

کاهش 10 درصدی قیمت میوه در آستانه شب یلدا در خراسان شمالی/ یلدا را مهربان برگزار کنیم

شب یلدا مردم با خرید میوه و تنقلات از خود، خانواده و دوستانشان پذیرایی می‌کنند، اما چند سالی است که مشکلات اقتصادی گریبان سفره مردم را گرفته و باعث کوچک شدن آن شده، شاید همین موضوع باید باعث شود تا دست یکدیگر را بگیرم و سفره‌هایمان را با یک‌دیگر تقسیم کنیم.

کاهش 10 درصدی قیمت میوه در آستانه شب یلدا در خراسان شمالی/ یلدا را مهربان برگزار کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، شب یلدا که زمین آماده تاج‌گذاری زمستان می‌شود، شبی است که از مدت‌ها پیش هیاهویی در کوچه و بازار به راه می‌اندازد و مردم برای تدارک این جشن باستانی آماده می‌شوند.

به‌پاس جشن یلدا، بساط شادی در خانه‌ها برپا می‌شود و از دل یلدا می‌توان شاهد تمام خوشی‌ها بود.

رهسپار کردن پاییز، پس از گذراندن طولانی‌ترین شب سال، جشن یلدا را به نمادی از امید به روشنایی و گذشتن از سیاهی بدل می‌کند و نیاکان ما این آیین زیبا را برای ما به یادگار گذاشته‌اند تا بهانه‌ای باشد برای در کنار هم جمع شدن و قدر یکدیگر و قدر لحظه‌ها را دانستن.

در شب یلدا مردم با خرید میوه و تنقلات از خود، خانواده و دوستانشان پذیرایی می‌کنند، اما چند سالی است که مشکلات اقتصادی گریبان سفره مردم را گرفته و باعث کوچک شدن آن شده است، مشکلاتی که شاید از هرکسی سؤال شود، دلیلش را به‌صورت واضح توضیح می‌دهد و ما نیز قصد صحبت درباره آن را نداریم.

قیمت اجناس بالاست، قدرت خریدمان کم شده است

پای صحبت یکی از رهگذران خیابان شهید بهشتی بجنورد که چند پلاستیک از میوه در دست داشت، نشستیم که می‌گفت، قیمت اجناس بالاست، قدرت خریدمان کم شده. او می‌گفت باهمین مبلغی که امروز چند کیلو میوه خریدم چند سال قبل می‌شد یک میهمانی را بر پا کرد اما به‌ناچار برای دورهم جمع شدن فرزندانش خرید را انجام داده است.


این شهروند بجنوردی که تمایلی نداشت نامش را بگوید، می‌گفت، خوشبختانه امسال مانند گذشته نبود که در روزهای نزدیک یلدا قیمت‌ها بالاتر برود اما چیزی که هست خودبه‌خود قیمت‌ها بالا است و توان مردم نیز کم شده است.

دراین‌بین میوه‌فروش نیز از کم شدن خرید مردم نسبت به چند سال قبل می‌گفت که در چند سال گذشته کم شدن میزان خرید میوه توسط مردم را کاملاً حس کرده است.

احمدرضا یزدانی که چند سالی است کار میوه‌فروشی را انجام می‌دهد ادامه داد، امسال افزایش قیمت خاصی در نزدیکی شب یلدا نداشته‌ایم که شاید کم شدن میزان خرید از دلایل آن باشد.

افزایش قیمت میوه برای شب یلدا تخلف است

مجید صفری، دبیر اتحادیه میوه و تره‌بار عمده بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد در رابطه با وضعیت میوه شب یلدا در بازار اظهار کرد: هیچ گرانی تحت عنوان میوه شب یلدا ابلاغ نشده است و هرگونه افزایش قیمت تحت این عنوان در سطح شهر تخلف محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در داخل استان نه‌تنها با کمبود میوه مواجه نیستم، بلکه شرایط به‌گونه‌ای شده که عرضه بیش از میران تقاضا است.

صفری با اشاره به ممنوعیت صادرات و هزینه‌های بالای تولید میوه گفت: کشاورزان در آستانه ورشکستگی قرار دارند، همچنین هزینه‌های سبد، حمل و نگهداری سردخانه، جمع‌آوری، سموم نگه‌داری، هزینه‌های بالایی را برای کشاورز و باغدار تحمیل می‌کند ، به راین اساس فروش هر نوع از میوه باقیمت کمتر از ۱۰ هزار تومان برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد.


وی یادآور شد: کمیسیون نظارت باید در آستانه شب یلدا، بازرسی بر بازار میوه را بیشتر داشته باشند، زیرا فروشنده خرد، موظف است بر اساس میوه‌ای که از میدان بار خریداری می‌کند، ۳۰ درصد به برگ خرید اضافه کند و بالاتر از آن تخلف محسوب می‌شود.

میزان خرید مردم در شب یلدا کاهش داشته است/ میوه ۱۰ درصد ارزان شده است

امید فیروزه، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: میزان دقیق فروش میوه را بعد از شب یلدا باید بررسی کرد اما چیزی که مشخص است میزان خرید مردم نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است.

وی به قیمت میوه شب یلدا اشاره کرد و گفت: اوایل ماه جاری سیب در عمده‌فروشی‌ها به ازای هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان بود اما اکنون هشت‌تا ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت انار هم از ۲۶ هزار تومان در اوایل ماه جاری به ۱۰ هزارتا ۲۰ هزار تومان رسیده است.

 رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار بجنورد افزود: قیمت کدو به ازای هر کیلوگرم چهارتا ۶ هزار تومان، چغندرقند سه تا پنج هزار تومان و هندوانه شب یلدا پنج‌تا ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

فیروزه با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی میوه و تره‌بار افزود: قیمت میوه و تره‌بار در خرده‌فروشی‌ها ۳۰ درصد بیشتر از عمده‌فروشی‌ها بیشتر است و پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها امروز و فردا و با نزدیک‌تر شدن به شب یلدا بیش از این کاهش یابد.

سفره‌هایمان را باهم تقسیم کنیم

این شب بهانه‌ای است برای در کنار هم بودن، شاید این مشکلات اقتصادی برای همه مردم به یک‌میزان سخت نباشد و همین موضوع باید باعث شود تا دست یکدیگر را بگیرم و اگر در اطرافمان خانواده‌ای را دیدیم که قدرت خرید کافی را ندارد سفرهایمان را با او تقسیم کنیم تا سهمی در شادی هم داشته باشیم.

انتهای پیام/ن/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول