اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

نجات آب انبار تاریخی «گلچینان» یزد در انتظار دستان خیر میراث فرهنگی

آب انبار محله رسولیان یکی از میراث تاریخی رو به ویران شدن این محله تاریخی است که مدتهاست برای مرمت آن برنامه ریزی می شود و اینبار خیر میراث فرهنگی قرار است در مرمت این میراث نقش داشته باشد.

نجات آب انبار تاریخی «گلچینان» یزد در انتظار دستان خیر میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، تعدد بناهای تاریخی و ناتوانی میراث فرهنگی در مرمت و رسیدگی به همه این بناها خصوصا ابنیه در معرض تخریب به علت کمبود اعتبارات، منجر به اجرای طرحی از سوی اداره کل یزد با عنوان خیرین میراث فرهنگی شده است.

اجرای این طرح به این شکل اتفاق خواهد افتاد که خیرین مانند سایر اقدامات خیرخواهانه نسبت به مرمت و ترمیم میراث فرهنگی اهتمام میکنند و از آنها در تابلوی ثبت یاد می‎شود، اقدامی مشابه وقف میراث فرهنگی که در کتیبه‌ای از واقف یاد شده و در طول سالیان سال از وی یاد میشده است.

ترمیم بناهای تاریخی امروزه صرفا با جنبه حفاظت انجام نمیشود بلکه هر کدام از این میراث قادر به ایجاد کاربری متقاوت و اشتغال برای یک یا گروهی از مردم هستند و منتفع کردن جامعه محلی از مهمترین این اهداف به شمار می‌رود.

هیات محله گلچینان یزد برای مرمت این میراث فرهنگی پیشتاز شده و با اجرای طرح خیران میراث فرهنگی، در صدد ترمیم این میراث ارزشمند و تاریخی است.

محله‌ای با آینده روشن گردشگری

احمد مسعودی، سرپرست هیات گلچینان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این استان، با بیان این‌که این آب انبار در طول سالهای گذشته تاکنون خرابه‌ای نیازمند مرمت شده است، اظهار کرد: سالهای گذشته نیز برای مرمت آن برنامه داشتیم تا این آب انبار را تبدیل به آشپرخانه هیات کنیم و اطراف آن را نیز محوطه ای سبز ایجاد کنیم اما موفق به مرمت نشدیم.

وی با بیان این‌که اداره کل میراث فرهنگی امسال برای مرمت آن دست به کار شده و به کمک محله امده است، گفت: تصمیم داریم با مرمت این آب انبار، به جای آشپزخانه فضایی فرهنگی برای توسعه و کمک به رشد محله استفاده کنیم و علاوه بر آن بتوانیم گردشگری را در محله گلچینان رونق دهیم.

سرپرست هیات گلچینان یزد با اشاره به این‌که محله گلچینان محله‌ای تاریخی و نیازمند رسیدگی است و ظرفیت قابل توجهی در حوزه گردشگری دارد، افزود: بافت این محله علاوه بر قدمت و برخورداری از ابنیه تاریخی، به بازار و اماکن تاریخی دیگری نیز نزدیک است و دسترسی خوبی به فضاهای میراثی و گردشگری دارد.

مسعودی در خصوص سایر اماکن تاریخی گلچینان تصریح کرد: محله گلچینان اماکنی مانند یک کاروانسرای بزرگ و سالم دارد که متاسفانه هنوز مالک بنا اهتمامی برای مرمت نکرده است هرچند میتواند این مکان به محلی اقامتی تبدیل شده و مغازههای ان نیز دوباره احیا شود و ما برای پیگیری مرمت این بنا نیز منتظر اقدام مالک هستیم.

به گفته مسعودی، محله گلچینان طرحی برای ساماندهی جمعیت اتباع غیرمجاز در محله دارد و امیدوار است بتواند با اجرای این طرح، محله را برای آینده ای روشن خصوصا در حوزه گردشگری آماده کند.

از مرمت و کاربری با محوریت هیات محله گلچینان

فتح الله رحمتی، سرپرست کارگاه‌های نیروهای امانی میراث فرهنگی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان این‌که آب انبار رسولیان جزو ابنیه تاریخی نیازمند مرمت است، اظهار کرد: برای ترمیم این آب انبار در قالب طرح خیر میراث فرهنگی، قرار است رسولیان به عنوان خیری از این محله در ترمیم و مرمت آن اهتمام کند.

وی با بیان این‌که قرار است هزینه دو کارگر را خیر مربوطه متقبل شود، گفت: باید برای بهسازی و مرمت این آب انبار دو بادگیر و سقف مخزن را مرمت کنیم، علاوه بر ان این آب انبار نیازمند محوطه‌سازی، ازاره چینی، هره چینی، بند کشی، اندود کاهگل ته کش و روکش دیوارهاست.

رحمتی با اشاره به این‌که این بنا حدودا ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون هزینه نیاز دارد، خاطرنشان کرد: این آب انبار ثبتی متعلق به دوران پهلوی، پس از مرمت صاحب کاربری خواهد شد که کاربری آن را به دست محله سپردیم تا محلی‌ها با محوریت هیات گلچینان بتوانند در خصوص اقدامات فرهنگی آن اهتمام کنند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول