اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

درخواست دیده‌بان شفافیت و عدالت از رئیس‌جمهور/ ایرادات مصوبه تغییر کنکور اصلاح شود

رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به رئیس جمهور نسبت به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در امتیاز دهی به افراد خاص واکنش نشان داد.

درخواست دیده‌بان شفافیت و عدالت از رئیس‌جمهور/  ایرادات مصوبه تغییر کنکور اصلاح شود

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، احمد توکلی رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در امتیاز دهی به افراد خاص واکنش نشان داد.

همچنین در این نامه به مصوبه ناعادلانه اصلاح کنکور نیز اشاره شده که علی‌رغم دستور رئیس جمهور به این شورا مبنی بر اصلاح مصوبه، هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

در متن این نامه آمده است: «به اطلاع می‌رساند داوطلبان آزمون‌های سراسری و خانواده‌های آنها نسبت به امکانات و سهمیه‌ها برای افرادی خاص معترض هستند.

یکی از این امتیازها که به امتیاز اعضای هیأت علمی مشهور است امکان تغییر رشته و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی است.

این نوع امتیازهای خاص خلاف قانون اساسی است. دیوان عدالت اداری این مصوبه را از مصادیق نقض بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی دانسته و دو بار حکم لغو آن را صادر کرده است اما هر بار پس از لغو این مصوبه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور داده تا اجرای این مصوبه غیرقانونی تداوم یابد.

همچنین ۱۱ ایراد مصوبه ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) که دیده‌بان شفافیت و عدالت پیش از این طی نامه شماره ۷۱۲-۱۰۰-د مورخ ۲۷ مهر ۱۴۰۰ به اطلاع شما رساند و جنابعالی طی نامه شماره ۸۱۰۰۵ مورخ ۲۹ مهر ۱۴۰۰ دستور بررسی مجدد آن را صادر نمودید، همچنان پابرجاست؛ اما دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اصرار دارد که اجرایی گردد.

شعار جنابعالی در انتخابات مبارزه با فساد، رعایت عدالت و جلوگیری از رانت و ویژه‌ خواری بوده است لذا با عنایت به این موارد دستور فرمایید در راستای اجرای عدالت و جلوگیری از تبعیض در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که با همت جنابعالی و حضور مستمر شما فعال گردیده است، نسبت به اصلاح مصوبات یادشده اقدام عاجل صورت پذیرد».

*مصوبه اخیر کنکور موجب عسر و حرج مردم خواهد شد

اواخر مهر 1400، رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس خواهان اصلاح مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

در این نامه 11 ماده‌ای، مطرح شده بود که مصوبه اخیر کنکور موجب عسر و حرج مردم خواهد شد.

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور نیز گفته بود که این مصوبه مایه تشدید فشار مالی بر خانواده‌هاست؛ همچنین موجب تشدید رقابت و اضطراب دوچندان در سال پایانی و افزایش شهریه مدارس غیردولتی و مؤسسات آموزشی خواهد شد.

 وی با تأکید بر اینکه این مصوبه واپسگرایانه است و باعث بی‌توجهی دانش‌آموزان به دروس فرهنگ‌محور و نظری خواهد شد، گفت: بی اخلاقی و تقلّب برای داوطلبان ورود به رشته‌های پررقابت دانشگاهی امری ناگزیر خواهد شد؛ ضمن اینکه این مصوبه احساس شکاف طبقاتی را در نگاه مردم افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول