اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

زیان هنگفت خریداران کالا در آشفته بازار خدمات پس از فروش/ سامانه جامع گارانتی چه زمانی تکمیل می‌شود؟

با گذشت یک سال از آغاز به کار سامانه جامع گارانتی در حوزه‌های تلفن‌همراه و لوازم خانگی، گستره فعالیت این سامانه هنوز به سایر صنایع و گروه‌های کالایی تسری پیدا نکرده و مدیریت آن به نوعی به حال خود رها شده است.

زیان هنگفت خریداران کالا در آشفته بازار خدمات پس از فروش/ سامانه جامع گارانتی چه زمانی تکمیل می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از روش‌های جذب مشتری، ارائه خدمات پس از فروش است. خدمات باکیفیت پس از فروش، ضمن ارزش‌گذاری و وفا‌دارکردن مشتری، آن را به بهترین و مهم‌ترین کانال تبلیغاتی برای خود تبدیل می‌کند؛ موضوعی که تا چندی پیش در کشور ما اصلاً جدی گرفته نمی‌شد.

در سالیان اخیر با توجه به عرضه گسترده کالاهای تقلبی و قاچاق در بازار، فروشندگان کالا معمولاً برای ارائه خدمات پس از فروش کالای خود، شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای را بر سر راه مصرف‌کنندگان قرار داده و در نتیجه مشتری قید استفاده از این خدمات را می‌زد و عطایش را به لقایش می‌بخشید؛ همین موضوع باعث شده است تا ارائه خدمات پس از فروش مناسب یک لطف در حق مشتری محسوب شود؛ این در شرایطی است که بر اساس ماده 3 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، استفاده از گارانتی حق مشتری است و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات، ملزم به ارائه آن هستند.

از طرفی دیگر، با توجه به اوضاع نابسامان گارانتی در کشور، واردکنندگان کالاهای جعلی و قاچاق از همین اوضاع سوءاستفاده می‌کنند و با پوشش گارانتی‌های به ظاهر معتبر، جای خود را در بازار باز می‌کنند. از این رو، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، سامانه جامع گارانتی را با هدف مشخص نمودن کالای اصل از کالای تقلبی و همچنین ارتقاء سطح کیفی خدمات گارانتی در کشور، راه‌اندازی کرد.

بر اساس اطلاعات موجود در سامانه گارانتی، امکان استعلام اصالت گارانتی تنها برای کالاهای مشمول تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم است.

جدول کالاهای ثبت شده در سامانه گارانتی

کاربرد سامانه گارانتی برای مردم چیست؟

مهدی نجف‌پور رئیس هیئت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که مدیریت سامانه جامع گارانتی به عهده سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است، گفت: در بخشی از این سامانه قسمتی با عنوان گارانتی‌های غیرمجاز درج شده است که توصیه می‌شود، مردم به هنگام خرید کالای مدنظر خود، گارانتی آن را استعلام نموده و در صورت غیرمجاز بودن، از خرید آن امتناع کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با اشاره به لزوم اضافه‌شدن سایر گروه‌های کالایی نظیر خودرو به سامانه گارانتی، افزود: ساز و کار خدمات پس از فروش خودرو ضوابط خود را دارد و تولیدکنندگان خودرو بر اساس قانون مصوب سال 96 موظفند، محصولات خود را گارانتی کنند؛ البته به جهت اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات یکپارچه، بهتر است سایر کالاها از جمله خودرو نیز به سامانه گارانتی اضافه شود.

نجف‌پور در خصوص شیوه‌های اعلام شکایات از خدمات پس از فروش، اظهار داشت: بخشی از سامانه گارانتی به رسیدگی به شکایات و اعتراضات اختصاص داده شده و کاربران می‌توانند نظرات خود را اعلام کنند. همچنین مردم می‌توانند از طریق واحد شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خود، با ارائه مستندات، شکایت خود را ثبت کنند.

وی افزود: پس از ثبت شکایات، استعلام از طریق اتحادیه و سازمان‌های مربوطه انجام می‌شود و در صورت احراز تخلف، شرکت مربوطه موظف به جبران خسارات وارده است و پرونده آن نیز به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

مسئله برخورد با تخلفات صنفی در زمینه عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب در ماده 17 قانون حمایت از مصرف‌کنندگان به صراحت بیان شده است.

* ضرورت تکمیل سامانه جامع گارانتی

اما با گذشت یک سال از آغاز به کار سامانه جامع گارانتی و فعالیت آن در حوزه‌هایی همچون تلفن‌همراه و لوازم خانگی، گستره فعالیت این سامانه هنوز به سایر صنایع و گروه‌های کالایی تسری پیدا نکرده و مدیریت آن به نوعی به حال خود رها شده است.

با مراجعه به سامانه جامع گارانتی می‌‎توان متوجه تعداد اندک کالا‌های تحت پوشش در این سامانه شد؛ برای مثال از میان کلیه محصولات یدکی و قطعات مصرفی خودرو، تنها باتری و تایر در این سامانه ثبت شده‌ است. البته که در این بین، شرکت‌های گارانتی خودرو نیز در این سامانه حضور ندارند.

همچنین در گروه کالایی آرایشی بهداشتی، فقط برخی از دستگاه‌های برقی مربوط به این بخش در سامانه ثبت شده است. این در حالی است که لوازم و تجهیزات پزشکی که خدمات پس از فروش آن‌ها دارای اهمیت بسیاری است، تحت پوشش این سامانه قرار نگرفته است. این در حالی است این محصولات ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارند و اضافه شدن آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در تکمیل این سامانه داشته باشد.

به گزارش فارس، بنابر ادعای مسئولان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، عملکرد یکساله سامانه جامع گارانتی در لوازم خانگی برقی، صوتی و تصویری و موبایل نشان می‌دهد که این سامانه علاوه بر ارائه خدمات به مردم، با ایجاد رقابت در بین شرکت‌های گارانتی، سطح کیفی این خدمات را افزایش داده است.

به نظر می‌رسد که مسئولان وزارت صمت و سازمان حمایت می‌توانند با تجمیع درگاه‌‎های ثبت گارانتی محصولات پزشکی، خودرو، قطعات یدکی خودرو و سایر گروه‌های کالایی در سامانه و همچنین عملیاتی کردن پیگیری شکایت‌های مرتبط با گارانتی اقدام به تکمیل این سامانه جامع گارانتی کنند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول