اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ثبت «هنر بخشی» در فهرست میراث ناملموس بشری یونسکو

«هنر بخشی» در فهرست «میراث معنوی بشریِ» سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

ثبت «هنر بخشی» در فهرست میراث ناملموس بشری یونسکو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «هنر بخشی» در فهرست «میراث معنوی بشری» سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

در چارچوب شانزدهمین اجلاس کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس «یونسکو» (ICONSC)، «هنر بخشی» به عنوان میراث ناملموس بشر به عنوان میراث فرهنگی ناملموس ازبکستان به ثبت رسید.

شانزدهمین اجلاس از 13 تا 18 دسامبر به صورت مجازی در مقر سازمان در «پاریس» برگزار می‌شود.

پرونده «هنر بخشی» به ابتکار «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان توسط کمیسیون ملی در امور «یونسکو» تنظیم و در سال 2020 میلادی برای بررسی به کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس «یونسکو» تقدیم شده است.

طی دو سال گذشته کمیسیون ملی در امور «یونسکو» و نمایندگی دائمی ازبکستان در «پاریس» اقدامات بزرگی را در پیشبرد این پرونده از طریق همکاری با کشورهای عضو کمیته، کمیسیون ارزیابی و دبیرخانه «یونسکو» انجام داده است. 

در چارچوب این اجلاس توسط هیئت ازبکستان به سرپرستی «عزیز عبدالحکیم‌اف» معاون نخست وزیر، رئیس کمیسیون ملی در امور «یونسکو» مراسم با شکوه رونمایی «هنر بخشی» برگزار شد.

همچنین گزارشاتی را در مورد تلاش‌های دولت مبنی بر حفظ و پیشبرد این نوع هنر در سطوح ملی و بین المللی در اختیار شرکت کنندگان قرار دادند. به خصوص برای اقدامات معین انجام شده در سال‌های اخیر تحت ریاست رئیس جمهور برای احیای «هنر بخشی» سازماندهی جشنواره بین المللی هم‌نام که در ازبکستان هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، توجه خاص شد.

علاوه بر این، به نتایج اصلی نشست «نقش هنر  بخشی در تمدن جهانی» که در ماه آوریل سال 2019 میلادی در شهر «ترمذ» برگزار شد، اشاره شد.     

«هنر بخشی» نهمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده در فهرست رونمایی توسط ازبکستان است. پیشتر «شش مقام» (سال 2008 به طور مشترک با تاجیکستان)، «فضای فرهنگی ناحیه بایسون» (سال 2008)، «کته اشوله» (آهنگ بزرگ) (سال 2009)، «اسکیه» (سال 2014)، «فرهنگ و آداب و رسوم پلو» (سال 2016)، «نوروز» (سال 2016 به طور مشترک با ایران، افغانستان، آذربایجان، هند، عراق، پاکستان، ترکیه و کشورهای آسیای مرکزی)، رقص خوارزم «لزگی» (سال 2019) و «هنر مینیاتور» (سال 2020 به طور مشترک با ایران، آذربایجان و ترکیه) در این فهرست قرار گرفتند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول