اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

طرح کاهش اختیارات جنگی بایدن از لایحه بودجه دفاعی آمریکا کنار گذاشته شد

بررسی‌ها نشان می‌دهند طرحی که خواستار کاهش اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا بود از لایحه بودجه دفاعی این کشور کنار گذاشته شده است.

طرح کاهش اختیارات جنگی بایدن از لایحه بودجه دفاعی آمریکا کنار گذاشته شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بررسی‌ها نشان می‌دهند طرحی که خواستار کاهش اختیارات جنگی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بوده از لایحه بودجه دفاعی آمریکا کنار گذاشته شده است.

مجلس سنای آمریکا شامگاه چهارشنبه   قانون «اختیارات دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۲۲» یا همان لایحه بودجه دفاعی آمریکا را به تصویب رساند. این لایحه ۷۶۸ میلیارد دلاری حاوی بندهایی است که در آن جزئیات مربوط به بودجه، هزینه‌ها و کلیات سیاست‌های دفاعی آمریکا تشریح شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته این لایحه بودجه پنتاگون را ۲۴ میلیارد دلار بیشتر از آنچه درخواست شده بود افزایش داده و همین موضوع عصبانیت فعالان ضد جنگ را به همراه داشته که می‌پنداشته‌اند حاکمیت یکدست دموکرات‌ها در واشنگتن به کاهش در هزینه‌های نظامی آمریکا منجر خواهد شد.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند در لایحه بودجه دفاعی برای سال مالی ۲۰۲۲ افزایش‌های چشمگیری در هزینه‌ها برای مقابله با چین و تقویت نظامی اوکراین در نظر گرفته شده است.

تحلیلگران همچنین تصریح کرده‌اند این لایحه مطابق با دیدگاه‌های بایدن در زمینه سیاست خارجی است که قصد دارد تمرکز واشنگتن را از خاورمیانه کم کرده و به سمت مقابله با پکن و مسکو سوق دهد.

از آنجا که لایحه بودجه دفاعی حتما به تصویب می‌رسد نمایندگان در دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان تلاش می‌کنند طرح‌های خودشان در موضوعات مختلف را به آن الحاق کرده و به تصویب برسانند.

تصویب این لایحه روال‌های مخصوص به خودش را هم دارد. هر یک از دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان، نسخه‌های مخصوص خودشان از بودجه دفاعی را ارائه داده و به تصویب می‌رسانند.

پس از تصویب لایحه‌های موازی در دو مجلس، نمایندگانی از سنا و مجلس نمایندگان در جلسه‌ای موسوم به «کمیته کنفرانس» تلاش می‌کنند بر سر یک متن مشترک که باید برای رئیس‌جمهور ارسال شود به توافق برسند. در این مرحله ممکن است برخی از متمم‌ها و طرح‌هایی که در هر یک از دو مجلس به تصویب رسیده از مصوبه خارج شوند.

در لایحه بودجه سال جاری مجلس سنا نسخه مخصوص خود را پیشنهاد نکرده بود و گفته بود که تلاش خواهد کرد نظرات این نهاد قانونگذار را بر روی نسخه ارائه‌شده توسط مجلس نمایندگان ارائه کند.

در روزهای گذشته مقام‌های ارشد کنگره جلساتی را پشت درهای بسته برگزار کرده و تلاش کرده بودند به متن مشترکی برسند که بتواند قبل از پایان سال جاری میلادی در هر دو مجلس به تصویب برسد.

در همین فرایند، یکی از طرح‌هایی که از متن لایحه بودجه کنار گذاشته شد مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا برای حذف یک قانون مصوب سال ۲۰۰۲ بود که در اصل برای حمله به عراق تدوین شده بود اما بارها در دولت‌های بعدی آمریکا از آن برای توجیه عملیات‌های نظامی در سراسر دنیا استفاده شد.

نشریه پولیتیکو حدود ۱۰ روز پیش گزارش داده بود که سران کمیته‌های دفاعی مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا به دلیل آنکه می‌خواهند لایحه را قبل از پایان سال جاری میلادی به تصویب برسانند قصد دارند لغو این قانون را از متن نهایی لایحه بودجه دفاعی کنار بگذارند. 

پولیتیکو نوشته طرفداران کاهش اختیارات جنگی رئیس‌جمهور اکنون بایستی لغو این قانون را به صورت جداگانه در صحن مجلس سنا به رأی بگذارند.

«مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق، مصوب سال ۲۰۰۲» قانونی است که قانونگذاران آمریکایی قبل از حمله نظامی به عراق به تصویب رسانده بودند و به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌داد در برخی شرایط معین بدون کسب تأیید کنگره دستور اقدامات نظامی در منطقه غرب آسیا را صادر کند.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از همین اختیارات جنگی برای توجیه حمله تروریستی به سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شماری از همراهانش در بغداد استفاده کرد.

قانونگذاران کنگره می‌گویند استفاده مکرر روسای جمهور آمریکا از این قانون‌ها به معنای آن است که کنگره مرجعیت قانونی خود را برای اعلان جنگ از دست داده است.

نمایندگان کنگره همچنین تصریح کرده‌اند که قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق، طرحی اشتباه بوده که بر پایه شواهد اطلاعاتی نادرست در خصوص سلاح‌های کشتار جمعی عراق اختیارات بی‌حد و حصری به روسای جمهور برای جنگ‌افروزی اعطا کرده‌ است.

در سال ۲۰۱۱ هم «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا ابتدا دستور خروج نظامیان کشورش از عراق را صادر کرد، اما در سال ۲۰۱۴ به بهانه مقابله با داعش از اختیارات همین قانون برای بازگرداندن نظامیان آمریکایی به خاک عراق استفاده کرد.

تلاش‌های پیشین قانونگذاران آمریکایی برای تعدیل اختیارات جنگی روسای جمهور به شکست منجر شده است. «تیم کین»، نماینده مجلس سنای آمریکا در زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور بود طرح مشابهی را برای کاهش اختیارات جنگی رئیس‌جمهور معرفی کرده بود که در مجلس سنا تصویب شده بود. مجلس نمایندگان آمریکا هم در آن زمان طرح موازی کین را به تصویب رساند. با وجود این دونالد ترامپ مصوبه کنگره را وتو کرد و قانونگذاران آمریکایی در رأی‌گیری بعدی برای شکستن وتوی ترامپ ناکام ماندند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول