اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

رونمایی از مجموعه آثار فاجعه منا و نرم افزار آن در قم

مجموعه ۱۸ جلدی فاجعه منا با حضور رئیس جامعه مدرسین، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در قم رونمایی شد.

رونمایی از مجموعه آثار فاجعه منا و نرم افزار آن در قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همزمان با هفته پژوهش، مجموعه آثار فاجعه منا و نرم‌افزار آن، پیش از ظهر امروز در پژوهشکده ی حج و زیارت قم با حضور آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین، حجج اسلام نواب و قاضی عسکر نماینده فعلی و سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت و قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران رونمایی شد.

براساس این گزارش، مجموعه آثار فاجعه منا به منظور زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای «فاجعه منا» و ماندگاری این رویداد در تاریخ و نیز تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «فاجعه بسیار تلخ و حیرت‌انگیز منا به هیچ وجه نباید فراموش شود» از سوی پژوهشکده حج و زیارت تهیه و تدوین شده است.

این مجموعه‌ی ۱۸ جلدی در  ۱۳۵۵۰ صفحه تدوین شده است که جلد نخست آن به روزشمار واقعه و جلد دوم به باز نشر روایت‌های زائران منتشر شده در کتب، نشریات و رسانه‌های فضای مجازی، اختصاص دارد.

جلدهای سوم تا ششم نیز روایت شاهدان عینی شامل متن مصاحبه با زائران استان‌های مختلف است که در حادثه حضور داشته اند و این مصاحبه ها توسط بعثه مقام معظم رهبری تهیه شده است.

جلد هفتم شامل زندگینامه شهدا، جلد هشتم دیدگاه‌های کارشناسان و تحلیل‌گران که در قالب گفت‌وگو و مصاحبه با رسانه‌ها بیان شده و جلد نهم نیز  یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و گزارش‌های منتشر شده در نشریات و رسانه‌ها است. جلد دهم و یازدهم شامل دیدگاه‌ها و نظرات مقامات، مسئولین و کارگزارن نظام، جلد دوازدهم بازتاب فاجعه در سانه‌های خارجی و جلد سیزدهم مقالات علمی-پژوهشی درباره فاجعه (بررسی‌های فقهی، حقوقی، سیاسی، اجتماعی، مدیریتی و...) است.

جلد چهارده تا شانزده نیز به بازنشر پایان‌نامه‌های دانشگاهی، جلد هفدهم در دو بخش اشعار و دل‌نوشته‌ها و واکنش‌ها و آثار هنرمندان و جلد هجدهم به گزارش تصویری از فاجعه و رویدادهای مرتبط با آن اختصاص دارد.

مجموعه آثار فاجعه منا را باید در زمره کتاب‌های مرجع و زیربنایی دانست. این مجموعه، که آرشیوی از اسناد و مدارکِ یکی از مهمترین رویدادهای حج است، می‌تواند ابزاری مهم برای پژوهشگران، هنرمندان و تحلیلگران جهت خلق تولیدات و آثاری جدید در ارتباط با این رویداد باشد. در راستای بهره‌برداری مناسب‌تر از این مجموعه، نسخه دیجیتالی این کتاب مرجع نیز در قالب لوح فشرده‌ تهیه و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

گفتنی است، تقدیر از پژوهشگران برتر و پیشکسوتان پژوهشکده حج و زیارت پایان بخش مراسم امروز در قم بود.

انتهای پیام/۷۸۰۰۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول