اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

شاخص بین‌المللی استان در تولید ماهیان خاویاری در حال نابودی است/ خشک شدن خلیج گرگان یک تهدید جدی برای گلستان

استاندار گلستان گفت: یکی از مزیت‌ها و شاخص بین‌المللی استان تولید ماهیان خاویاری بوده که به علت عدم لایروبی کانال‌ها در حال نابودی است.

شاخص بین‌المللی استان در تولید ماهیان خاویاری در حال نابودی است/ خشک شدن خلیج گرگان یک تهدید جدی برای گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی‌محمد زنگانه صبح امروز در سفر سران قوه قضاییه به استان گلستان اظهار کرد: استان گلستان ویژگی‌ها و ظرفیت‌های منحصر به فرد داشته و با وجود این ظرفیت‌های بالقوه از لحاظ رتبه در جایگاه ۲۰ به بعد استان‌ها قرار داریم.

وی تصریح کرد: ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی استان در بخش خصوصی انجام می‌شود اما با اینحال رتبه و شاخص فضای کسب و کار استان نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر بوده در حالی که اقتصاد متکی به بخش خصوصی در بهبود این شاخص مهم است.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: سهم ارزش افزوده گلستان از چهار بخش مهم و عمده در حوزه خدمات ۶۰ درصد، کشاورزی ۲۳ درصد، صنعت و معدن ۹/۶ درصد  و ساختمان ۶/۷ درصد است.

* خوشبختانه تجارت خارجی استان ۱۵ درصد میانگین کشوری بود

وی ادامه دهد: یکی از صنعت‌های بنیادی استان ارزش‌افزوده بوده که فقدان حاکمیت شرکتی در بخش‌های سه‌گانه صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات سبب پدیده قلت برندها در استان شده است.

زنگانه گفت: بیش از چهار درصد اقتصاد جهانی مرزی آبی و خاکی مشترک در استان وجود دارد در حالی که اقتصاد کشورهای همجوار از این اقتصاد بین ۳۵ تا یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است.

وی بیان کرد: در حالت خوشبختانه تجارت خارجی استان ۱۵ درصد میانگین کشوری بوده و با توجه به وجود شریان ارتباطی ریلی، هوایی، زمینی و دریایی در استان به عنوان کریدور شمال و جنوب با اجرای چند پروژه کلیدی در استان می‌تواند این تجارت موفق‌تر عمل کند.

* پایین بودن شاخص‌های زیرساختی حوزه سلامت و خشک شدن خلیج گرگان چالش‌های مهم گلستان است

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: صنعت استان در بخش تکمیلی ارزش و پوشش بخش کشاورزی موفق نبوده و سهم استان در ساخت و تولید کالا کارخانه‌ای بسیار ناجیز است.

وی افزود: ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و اکوتوریسم در کنار بخش کشاورزی می‌تواند عوامل مهم در توسعه ارتباطات بین‌المللی باشد.

زنگانه ابراز کرد: پایین بودن شاخص‌های زیرساختی حوزه سلامت، وجود ۱۰ درصد اتباع غیرمجاز در استان و خشک شدن خلیج گرگان از چالش‌های مهم در تهدید استان است که عدم لایروبی رودخانه‌ها و کانال‌های منتهی به دریاچه خزر منجر به فاجعه زیست محیطی در استان شده و ۳۰ درصد از خلیج گرگان را خشک کرده است.

وی بیان کرد: متاسفانه عدم لایروبی‌ها سبب شده تا امکان تردد قایق‌ها برای شهروندان ان منطقه و حتی شناورها برای اقدامات امنیتی میسر نباشد و این امر مهم در جلسه با حضور دادستان کل کشور مطرح شده است.

* لایروبی کانال‌ها و رودخانه‌ها نیاز به چند هزار میلیارد تومان اعتبار دارد

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های مهم است تولید ماهیان خاویاری بوده که به عنوان شاخص بین‌المللی مطرح است و به علت عدم لایروبی کانال‌ها و رودخانه‌ها سبب از بین رفتن این شاخص شده و نیاز به چند هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که بدون عزم ملی مانند دریاچه ارومیه میسر نیست.

وی گفت: بیش از ۹۰ هزار نفر گلستانی سهامدار جز پتروشیمی هستند که این پروژه علاوه بر مشکلات اجرایی دارای مشکلات حقوقی و قضایی است.
انتهای پیام/۲۳۰۷/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول