به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر امروز در مراسم تودیع رئیس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی و سرپرست جدید هر دو از اساتید مطرح کشور هستند و من سپاسگزارم که آقای دکتر بلندی با توجه به جایگاه علمی که دارد، این سمت را پذیرفتند.
وی گفت: باید به انتقاداتی که به آموزش عالی میشود، توجه کرده و آن را به فرصت تبدیل کنیم، یکی از انتقاداتی که به آموزش عالی کشور میشود، این است که چرا درصد مهارت افزایی فارغالتحصیلان آن پایین است و دانش آموختگان کارآمد نیستند. در واقع این موارد از جمله انتقاداتی هست که باید آن را به جان بخریم و به فرصت تبدیل کنیم. چرا که یک انسان عاقل از انتقاد فرار نمیکند، بلکه از آن استفاده کرده و آن را به فرصت تبدیل میکند.
زلفیگل با اشاره به موفق عمل کردن دانشگاههای علمی کاربردی و فنی وحرفهای طی سالهای گذشته، گفت: افرادی که در دانشگاههای مهارتی تحصیل میکنند، افرادی هستند که علم و تجربه خود را در زندگی مورد استفاده قرار میدهند، اما باید بپذیریم در شطرنج علمی کشور هر دانشگاهی نقش خود را بازی میکند و ما به همه بازیگران این شطرنج نیاز داریم. کار بعضی از دانشگاهها فقط آموزش نظری است و باید در مرزهای علمی حرکت کنند.
وی با تاکید بر اینکه توجه به آموزشهای نظری و تئوری نیز همانند آموزشهای مهارتی مهم هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند، خاطرنشان کرد: طبق قانون ۳۰ درصد آموزشهای کشور باید مهارتی شوند. اگرچه ظرفیت عملی کردن این قانون وجود دارد، اما هنوز تحقق پیدا نکرده است، ما ظرفیت خالی داریم و باید بتوانیم صندلیهای خالی که در کشور وجود دارد را با جذب دانشجویان مهارتی پر کنیم.
وزیر علوم تاکید کرد که باید رشتههای دانشگاهی روزآمد شوند و باید نیازسنجی و نیازآفرینی کنیم، دانشگاه جامع علمی کاربردی با دورههای پودمانی وظیفه ترویج علم را هم دارد. اگر ما بتوانیم به خوبی در کشور نیازسنجی داشته باشیم و در پی آن نیازآفرینی کنیم، میتوانیم مشکل صندلیهای خالی دانشگاهها را حل کنیم. بنابراین دانشگاه علمی کاربردی باید ضمن حرکت در این مسیر توجه به آموزشهای پودمانی را نیز جدی بگیرد. چرا که این دانشگاه وظیفه ترویج علم را دارد و نمیتوان نسبت به آن بی تفاوت شد.
وی ادامه داد: ما در آئیننامههای ارتقاء و ترفیع اساتید بیشتر به فعالیتهای علمی و پژوهشی آنها توجه میکنیم. در حالیکه یک استاد باید این هنر را هم داشته باشد که علم خود را به زبان سادهتر در جامعه بیان کند تا باعث رونق و افزایش علم در جامعه شود. اساتید ما ضمن شکست مرزهای علم، باید در ترویج علم و آموزش عمومی هم فعالیت کنند.
زلفی گل با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی مزیتهای نسبی دارد، گفت: خوشبختانه دانشگاه علمی کاربردی یکسری مزیتهایی نسبت به دانشگاههای دیگر کشور دارد. اول اینکه این دانشگاه در قالبهای دانشگاهی نمیگنجد و هر زمان که احساس ایجاد رشته مقطع داشته باشد، آن را راهاندازی و دانشجو جذب میکند و امکان جذب اساتید با تجربه را نیز دارد و هر زمان هم که احساس نیاز کند، آن را منحل میکند.
* تیم نیازسنجی رشتههای علمی کاربردی تشکیل شود
وی با تاکید بر اینکه باید به ظرفیتهایی که الان وجود ندارد نیز توجه داشت و آنها را ایجاد کرد، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی باید تیمی از کارشناسان با حضور دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد ایجاد کند و کمک این دانشجویان نیازسنجیهای لازم در حوزه مهارتی و ملی را شناسایی و با تجربه گرفتن از شرایط کشورهای دیگر همراه با خلاقیت اقدام به راهاندازی دورههای پودمانی و مهارتی کند که این امر در کنار تبلیغات لازم میتواند به جذب دانشجو در حوزه مهارتی کمک کند.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات ما در آموزش عالی جزیرهای عمل کردن دانشگاههاست، گفت: متاسفانه هنوز نپذیرفتهایم که در یک تیم به نام ایران عزیز هستیم و باید با یکذیگر همافزایی داشته باشیم و از امکانات یکدیگر بهرهمند شویم. آموزش پزشکی ما موفق عمل میکند چرا که یکپارچه عمل میکند، بیمارستانها در اختیار دانشجویان برای طی دوره کارورزی است. سیستم کارورزی در اختیار خودشان است اما این امکان در دانشگاههای آموزش عالی نیست. بسیاری از صنایع همکاریهای لازم برای کارآموزی دانشجویان دانشگاهی را نمیکنند، اجازه نمی دهند دانشجویان از امکانات آنها استفاده کنند.
وی با بیان اینکه عمده مشکل فعلی جامعه ما بی کاری است، گفت: بی کاری سبب مهاجرت نخبگان میشود، نخبه کشور ما اگر بداند که میتواند کار مفیدی انجام دهد و احساس رضایت داشته باشد، خانواده خود را رها نمیکند.
زلفیگل همچنین تاکید کرد که دانشگاه جامع علمی کاربردی باید با پارکهای علم و فناوری و دانشبنیانها ارتباط ساختارمند داشته باشد.
انتهای پیام/