اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

کشت «بالنگوی شهری» برای نخستین‌بار در شهرکرد/ این گیاه در برابر خشکی مقاوم است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد از کشت گیاه دارویی بالنگوی شهری برای نخستین بار در سطح یک هکتار در روستای بهرام‌آباد خبر داد.

کشت «بالنگوی شهری» برای نخستین‌بار در شهرکرد/ این گیاه در برابر خشکی مقاوم است

فرهاد رفیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: برای نخستین‌بار در استان گیاه دارویی بالنگوی شهری در سطح یک هکتار در روستای بهرام‌آباد کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد افزود: از مزایای کشت بالنگوی شهری می‌توان مقاومت به خشکی و یکساله بودن آن را عنوان کرد که به راحتی به صورت دیم کشت می‌شود.

وی اظهار داشت: بالنگو گیاهی یکساله یا چند ساله از خانواده نعنائیان است با ساقه‌های کرکدار و برخی نیز بدون کرک هستند و ۲ گونه بالنگوی شهری و شیرازی در ایران موجود است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال در شهرستان شهرکرد بارش‌ها کمتر از ۳۰۰ میلیمتر بوده، کشاورزان اقدام به کشت ۳ گونه دارویی مقاوم به خشکی و یکسالۀ بالنگو، چاودار دارویی و کنگر علوفه‌ای به صورت آزمایشی نموده‌اند.

وی در ادامه گفت: میزان بذر مصرفی برای کشت بالنگو ۲۰-۱۵ کیلوگرم در هکتار است که انتظار می‌رود ۷۰۰ کیلوگرم بذر در شرایط دیم از یک هکتار برداشت شود.

رفیعی افزود: میزان نیاز آبی بالنگو در شرایط پراکنش مناسب بارندگی ۱۵۰ میلیمتر در سال است.

وی در پایان ضمن اشاره به خواص دارویی بالنگو گفت: دانه‌های این گیاه دارای موسیلاژ و منبع خوبی از فیبر، روغن و پروتئین بوده و اثرات دارویی و تغذیه‌ای فراوانی دارد و در درمان ناراحتی‌های گوارشی و درمان سرماخوردگی مؤثر است.

انتهای پیام/68036/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول