اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بی‌طرفی ترکمنستان واسطه‌ای بین شرق و غرب

کارشناس علوم سیاسی در مورد سیاست بی طرفی ترکمنستان گفت : این کشور با قرار گرفتن در موقعیت مناسب از نظر جغرافیایی و ژئوپلیتیکی و پایبندی به اصول صلح آمیز، به واسطه‌ای بین شرق و غرب تبدیل شده است.

بی‌طرفی ترکمنستان واسطه‌ای بین شرق و غرب

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «وادیم شاه احمداف» تحلیلگر سیاسی آسیای مرکزی گفت که ترکمنستان در حل و فصل مسائل بحث برانگیز در امور بین الملل را از طریق ابزارهای دیپلماتیک تاکید دارد.

 این کارشناس معتقد است: ترکمنستان به طور مرتب سیاست خارجی مسالمت آمیز خود را به تمام جهان نشان می‌دهد که اثربخشی آن عمدتاً با وضعیت بی طرفی تثبیت شده در 12 دسامبر 1995 تعیین می‌شود.

شاه احمداف ادامه داد: قطعنامه بی طرفی ترکمنستان در 26 سال پیش به اتفاق آرا توسط همه کشورهای عضو سازمان ملل (در آن زمان 185 کشور وجود داشت) حمایت شد. در ژوئن 2015، این سند مجدداً تصویب شد و دو سال بعد به ابتکار «عشق آباد» 12 دسامبر به عنوان روز جهانی بی طرفی در سازمان ملل متحد اعلام گردید.

وی گفت: برای ترکمنستان، وضعیت بی طرفی در جامعه جهانی ویژگی خاصی از خودشناسی ملی پیدا کرده است.

به گفته این کارشناس، این کشور در چارچوب مسیر انتخاب شده سیاست خارجی، در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کند و همچنین عضو بلوک‌ها و انجمن‌های نظامی هم نیست. عشق آباد در زمینه حفظ صلح، به ویژه در منطقه آسیای مرکزی، فعالانه با سازمان ملل متحد همکاری می‌کند.

شاه احمداف خاطرنشان کرد: علاوه بر این، دولت به حل و فصل مناقشات و اختلافات در سطح بین المللی به روش‌های دیپلماتیک معتقد است.

وی همچنین یادآور شد: ترکمنستان با قرار گرفتن در موقعیت مناسب از نظر جغرافیایی و ژئوپلیتیکی و پایبندی به اصول صلح آمیز، به واسطه‌ای بین شرق و غرب تبدیل شده است. مقامات این کشور به طور فعال در گفت و گوهای چند جانبه با هدف مبارزه با فعالیت‌های تروریستی مشارکت دارند. شرکای این کشور در حوزه‌های مختلف شامل سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا، سازمان همکاری شانگهای و سازمان همکاری اسلامی می‌شود.

شاه احمداف یادآور شد: به ابتکار «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه سال 2021 را با نام سال جهانی صلح و اعتماد به تصویب رساند.

این تحلیلگر تاکید کرد که اجرای این ایده نقش مهمی در کاهش تنش بین کشورها، غلبه بر بحران، اعتماد و حل و فصل اختلافات دارد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول