اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مشکلی برای صادرات به افغانستان وجود ندارد/ زبان و فرهنگ مشترک موجب تعامل بازرگانان است

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مشهد با اشاره به بهبود شرایط صادرات به افغانستان گفت: نقیصه‌ها در مرزهای دوغارون و اسلام‌قلعه برطرف شده است. به تدریج شرایط در حال بهبود است و دورنمای تجارت با این کشور، حاکی از رقم خوردن شرایط بهتری نسبت به گذشته است.

مشکلی برای صادرات به افغانستان وجود ندارد/ زبان و فرهنگ مشترک موجب تعامل بازرگانان است

محمود سیادت در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به سهم بالای ایران از واردات در افغانستان خاطرنشان کرد: ایران حرف اول را در صادرات به این کشور می زند.

وی افزود: در گذشته بسیاری از صادرکنندگان در گمرکات افغانستان مجبور به پرداخت رشوه بودند که همین موضوع، عامل نبود آمار دقیقی از میزان صادرات به این کشور است.

سیادت با اشاره به رقابت های منفی بین تجار به عنوان عامل به هم ریختگی صادرات به افغانستان گفت: در مرزهای دوغارون و اسلام قلعه سخت گیری بیشتر بود که با حضور طالبان این مشکل برطرف شده است. هر چند در ابتدای تغییر و تحولات سیاسی در کشور افغانستان مبادلات تجاری بین دو کشور ۵۰ درصد کاهش یافت اما به تدریج این شرایط در حال بهبودی است و دورنمای تجارت با این کشور، حاکی از رقم خوردن شرایط بهتری نسبت به گذشته است.

وی افزود: در گذشته شاهد فساد و رشوه خواری به عنوان عارضه های اصلی دولت قبل افغانستان بودیم. اما طالبان این خصوصیت را دارند که با فساد و رشوه خواری مبارزه می کنند.

سیادت متذکر شد: با خروج نیروهای خارجی و قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، به واسطه زاویه‌‌هایی که دولت‌‌‌های غربی از نقطه‌‌‌نظر حقوق بشری با حکومت طالبان دارند، کمک‌‌‌های بلاعوض خارجی به این کشور به‌سرعت به‌سوی صفر میل خواهد کرد و این به آن معنی است که افغانستان زیر تسلط طالبان، چیزی معادل یک‌پنجم اقتصاد رسمی خود کمتر درآمد خواهد داشت و دولت آینده برای تامین ثبات مجبور خواهد بود این کمبود را پوشش دهد.

باید تلاش کنیم فرصت بیشتری را برای امتیاز تعرفه ترجیحی بگیریم

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشهد در ادامه با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم فرصت بیشتری را برای امتیاز تعرفه ترجیحی بگیریم، ادامه داد: طالبان در افغانستان روی کار آمده و ما باید با آمادگی کامل برای سرمایه‌گذاری، تجارت با این کشور را گسترش دهیم‌. بخش قابل‌توجهی از تجارت خارجی کشورمان مربوط به افغانستان و صادرات به این کشور است و ما باید برای آینده برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

وی بیان کرد: روی کار آمدن طالبان یکی از عواملی بود که باعث شد آمریکا و هند که سهم عمده ای در اقتصاد افغانستان داشتند، تا حدود زیادی به حاشیه رفته و کشورهای تازه نفس از جمله چین و ترکیه به میدان تجارت با افغانستان وارد شوند. طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان، تجارت این کشور با هند از طریق پاکستان را متوقف کرده و دو پایانه اصلی تجاری در مرز دو کشور را بسته و مانع حرکت محموله‌ها در مسیر ترانزیتی با پاکستان شد.

سیادت در ادامه گفت: افغانستان از جمله کشورهایی است که دارای بیشترین قرابت فرهنگی و زبانی با ایران از جمله فارسی‌زبانان است. زبان و فرهنگ مشترک باعث شده تا تجار و بازرگانان دو طرف بهتر بتوانند با یکدیگر ارتباط بگیرند در نتیجه بخش قابل توجهی از تجارت خارجی کشورمان مربوط به افغانستان و صادرات به این کشور می‌باشد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشهد خاطرنشان کرد: در سال های گذشته ایران صادرکننده اول کالا به افغانستان بود. اما به دلیل حضور قدرت‌های خارجی در این کشور، در حوزه خدمات فنی و مهندسی عملکرد ضعیفی داشت. دولت افغانستان نیز تمایلی به واگذاری پروژه‌ها به ایران نداشت. لذا عمده پروژه‌ها در این کشور توسط آمریکا انجام می شد.

وی با اشاره به تغییر دولت در افغانستان، از بلوکه شدن بیش از ۱۰ میلیون دلار پول افغانستان در آمریکا و کشورهای اروپایی، مشکلات ساختاری دراقتصاد، نبود توازن در صادرات و واردات و کمبود پول نقد، به عنوان دلایل کاهش ارزش پول ملی این کشور یاد کرد و گفت: تا پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، میزان واردات افغانستان از کشورهای خارجی هر سال میلیاردها دلار بیشتر از صادرات بود که  این  امر نیز باعث کاهش  ارزش پول ملی در برابر دلار شده است.

وی ادامه داد: افغانستانی‌ها به دنبال توسعه کشور خود هستند. ترکیه هم همین هدف را دنبال می‌کند و ما نیز باید به این سمت گام برداریم. نباید بازار صادراتی خود را تقدیم کشور‌های دیگر کنیم.

مبنای سیاستگذاری در این حوزه برای ایران باید حفظ توان رقابت سیاسی و اقتصادی با پاکستان باشد

سیادت با بیان اینکه پاکستان به عنوان اصلی ترین حامی طالبان قطعا سهم تجارت خود را با افغانستان افزایش می دهد، اظهار کرد: به دلیل روابط نزدیک طالبان با پاکستان، به‌‌‌رغم برجا ماندن اختلافاتی مانند اختلافات مرزی و حمایت پاکستان از داعش میان دو کشور، موانع تجاری میان دو طرف کاهش خواهد یافت، بنابراین از یک‌سو تجارت میان دو کشور توسعه پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر بخشی از رقم بالای مبادلات غیررسمی میان کابل و اسلام آباد به مبادلات رسمی تغییر وضعیت خواهد داد، بنابراین مبنای سیاستگذاری در این حوزه برای ایران باید حفظ توان رقابت سیاسی و اقتصادی با پاکستان باشد.

وی گفت: شرایط تجارت با افغانستان متفاوت شده و چین به رقیب جدی برای ایران در توسعه تجارت با افغانستان تبدیل شده است، از سوی دیگر باید شرایط اقامت تجار افغان به صورت کوتاه مدت و محترمانه در ایران حفظ شود و قوانین داخلی در این زمینه قدری منعطف گردد.

سیادت ایجاد تعرفه های ترجیجی برای واردات کالا از افغانستان، حرکت کردن در مسیر برد - برد و دادن یک سری امتیازات به سرمایه گذاران افغانستانی را ضروری دانست و گفت: در شرایط کنونی تعاملات اقتصادی بین ایران و افغانستان ظرفیت بیشتری نسبت به قبل دارد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول