اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شهرداری اصفهان را با 5 هزار میلیارد بدهی تحویل گرفتیم/ بازداشت 12 نفر در روند برخورد با فساد

شهردار اصفهان با اشاره به عزم جدی مدیریت شهری در مبارزه با فساد گفت: تا الان نزدیک به ۱۲ نفر در شهرداری در ۳ ماهه گذشته بازداست شدند، کسانی که فساد و اختلاس آن‌ها توسط مراجع ذی‌ربط تایید شده است و باید منتظر رای مرجع قضایی باشیم.

شهرداری اصفهان را با 5 هزار میلیارد بدهی تحویل گرفتیم/ بازداشت 12 نفر در روند برخورد با فساد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: در روند قانونی تغییر شورای شهر و شهردار، هر شهردار جدیدی، افق جدیدی را در قالب شعار مطرح می‌کنند، شعار این دوره مدیریت شهری، شعار اصفهان من، شهر زندگی است.

وی در تبیین این شعار گفت: هر کسی که خودش را اصفهانی می‌داند، فارغ از تعلقات قومی و سیاسی، به صرف تعلق به این شهر قابل احترام است و حق زندگی در این شهر را دارد، یعنی باید حداقل نیازهای زندگی برای فرد در این شهر اعم از خوراک، آب، محیط زیست و ورزش برای او تامین شود.

 

قاسم‌زاده در بیان دومین نیاز شهر زندگی تاکید کرد: دومین نیاز امنیت  روانی و احساسی و جانب است و سومین سطح نیاز، احساس عزت و احترام است و هیچ‌کس به هیچ علتی نباید مورد بی‌احترامی قرار گیرد.

شهردار اصفهان ادامه داد: چهارمین ویژگی این شهر، احساس علاقه مردم شهر نسبت به یکدیگر است و مردم این شهر باید غمخوار هم باشند و سرنوشت یکدیگر را اهمیت دهند.

وی اضافه کرد: اوج یک شهر زندگی پویایی است و اگر همه این ویژگی‌ها محقق شد، شهر شکوفا می‌شود.

قاسم‌زاده با ابراز امیدواری برای حرکت در این مسیر برای ایجاد یک شهر زندگی بیان کرد: وقتی همه این‌ها محقق شد تازه شروع کار است و حیات به معنای واقعی آغاز می‌شود، شهر زندگی به هیچ وجه پایان ندارد و همواره در حال شدن است‌

شهردار اصفهان با قدردانی از مدیران قبلی بیان کرد: باور من این است هر مدیری که در اصفهان بوده است همواره دنبال رشد شهر و بهبود شرایط بوده است.

وی با شاره به محور کارهای خود گفت: یکی از میزهایی که ما روی آن کار می‌کنیم، میز محلات است، تاکید کت بر ارتقای کیفی محلات است، در اصفهان ۲۰۰محله وجود دارد و از این‌ها، تعدادی از محله هست که در شأن شهروندان ما نیست، قرار بر این است که در این دوره، از طریق میز محلات به مدیریت خود من، این محلات ارتقا پیدا کنند.

قاسم‌زاده افزود: ما این کار را شروع کردیم و به طور جدی‌تر در سال ۱۴۰۱ این کار را به طور اساسی دنبال خواهیم کرد، یک حضور همه‌جانبه همه بخش‌های شهرداری وارد محلات خواهند شد و در کنار دستگاه‌های دیگر، سعی می‌کنیم سطح کیفی محلات را ارتقا دهیم.

ساخت موزه شهری و میدان‌گاه مشاهیر در اصفهان

شهردار اصفهان تصریح کرد: میز دوم میز فرهنگ است و در آینده نه چندان دور اتفاقات خوبی در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فرهنگ رخ خواهد داد، به عنوان مثال در این دوره مدیریت شهری بنا داریم موزه بزرگ شهری را راه‌اندازی کنیم و علاوه بر این موزه‌های موضوعی را هم طراحی خواهیم کرد.

وی در ادامه طرح‌های فرهنگی گفت: بعضی از محلاتی ما که الان فرسوده است باید تبدیل به مقصد گردشگری شوند و از این ظرفیت فرهنگی استفاده کرد، همچنین تلاش داریم یک میدان‌گاه مشاهیر طراحی کنیم تا گردشگران ما با بزرگان شهر آشنا شوند.

قاسم‌زاده در ارتباط با میز سوم اظهار کرد: میز سوم که با مدیریت من تشکیل شده است، میز هوشمندسازی است، اگر ما الان رنج فساد را داریم تحمل می‌کنیم و مردم ما هم از پیچ و خم‌های شهرداری گله‌مند هستند، راهی جز شفافیت و هوشمندسازی فرآیندهای اداری نداریم، گام اول در راستای هوشندسازی، الکترونیکی کردن فرایندها است.

شهردار اصفهان عنوان کرد: میز چهارم اقتصاد و سرمایه‌گذاری است و باید در آن، زمینه حضور مردم و سرمایه‌گذاران را در مدیریت شهری فراهم کرد.

 

عزم جدی مدیریت شهری برای برخورد با فساد/ ۱۲ نفر بازداشت شدند

وی در ارتباط با درآمدهای حلال و پایدار تصریح کرد: ما به سمت بستن منافذ پول حرام در حال حرکت هستیم، به عنوان مثال هم فرآیندهای شهرسازی را کوتاه کردیم، چون این فرایندها بدون علت طولانی شده بود، اولین کاری که انجام دادیم در معاونت شهرسازی در این فاصله کوتاه، حد فاصل مراحل مختلف شهرداری را کم کردیم، مثلا در بخش صدور پروانه، استعلام آتش‌نشانی را حذف کردیم یا در بخش پایان کار، توافقی با سازمان ثبت انجام دادیم که هرچه این سازمان تایید کند ما بپذیریم.

قاسم‌زاده اضافه کرد: سعی شده است تا جایی که به امینت ساختمان‌ها آسیب نزند، سعی کردیم، آنجایی که حضور شهرداری الزامی ندارد، آن را حذف کنیم

شهردار اصفهان با اشاره به مبارزه با فساد در شهرداری گفت: تا الان نزدیک به ۱۲ نفر در شهرداری در ۳ ماهه گذشته دستگیر شدند، کسانی که فساد و اختلاس آن‌ها توسط مراجع ذی‌ربط تایید شده است و باید منتظر رای مرجع قضایی باشیم.

با ۵ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری را تحویل گرفتیم

وی با اشاره به بدهی شهرداری گفت: ما شهرداری را با ۵ هزار میلیارد تومان تحویل گرفتیم که این کسری بودجه نبود، تحلیل مدیران قبلی این بود که با گرفتن وام و اوراق مشارکت می‌توانند پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنند که این‌ها ۵ هزار میلیارد تومان است.

قاسم‌زاده گفت: از امسال که در خدمت شما هستم بازپرداخت این وام‌ها شروع می‌شود و برنامه داریم طی ۴ سال این بدهی‌ها را صفر کنیم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: الان شهرسازان در هر محله مستقر هستند و در حال مطالعه روی محلات مختلف هستیم، مثلا در محله قائمیه ۱۷ پروژه بازآفرینی در حوزه‌های مختلف شهری تعریف شده است، هدف این است که مردم احساس کنند در محلات خودشان، زندگی‌شان راحت‌تر شده است.

وی در ارتباط با تغییر مدیران بیان کرد: سعی کردیم در لایه‌های اول و دوم این تغییر را انجام دهیم، مدیری هم اگر تغییر نکرده است از نظر ما این بوده که این مدیر مدیریت خوبی داشته، خطا و فسادی نداشته است و عملکرد وی قابل قبول بوده است، کسانی که تا الان مانده‌اند از نظر من می‌توانند در استراتژی جدید شهرداری موفق عمل کنند، اگر هم این مدیران از نظر برخی خلافی داشته‌اند، این از نظر من احصا نشده است.

قاسم‌زاده با اشاره به حمله هکری به تابلوهای شهری اصفهان خاطرنشان کرد: هنوز هیچ دستگاه نظارتی گزارشی درباره ضعف عملکرد شهرداری ارایه نداده است، اما ما بعد از آن احتیاط‌های خود را دوچندان کردیم، هنوز هیچ سازمانی اعلام نکرده است منافذ این حمله هکری کجا بوده است.

 

تمرکز بر تکمیل خط دو مترو و رینگ چهارم اولویت‌های پروژه‌های ترافیکی شهر

شهردار اصفهان با اشاره به پروژه‌های عمرانی تصریح کرد: تمرکز ما بر تکمیل خط دو مترو و رینگ چهارم است تا بار ترافیکی را از روی شهر بردارد و کم کند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه اصفهان هم جهانشهر است و هم کلانشهر، تاکید کرد: خیلی از کسانی که به ایران سفر می‌کنند، جزو درخواست‌هایی که برای وزارت خارجه می‌فرستند این است که به اصفهان و شیراز سفر کنند و اول اصفهان را می‌گویند.

شهردار اصفهان در زمینه حاشیه‌نشینی بیان کرد: باید روستاهای ما آباد شود از حیث آب‌رسانی و درمانی و بهداشتی و معیشتی تا این حداقل امکانات انگیزه مهاجرت به شهرها را کم کند.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که ما در آینده با مهاجرت معکوس مواجه هستیم، چون خیلی‌ها از شهر دلزده شده‌اند و ترجیح می‌دهند در جایی که آب و هوای بهتر و آرامش بیشتری دارد، بروند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه آبیاری فضای سبز با آب پساب گفت: اگر همت شهرداری مبنی بر آبیاری فضای سبز با آب پساب نبود، الان فضای سبز هم نبود و ما با اصفهان بدون زاینده‌رود سرد بی‌روح و بدون فضای سبز مواجه بودیم.

شهردار اصفهان با اشاره به برنامه‌های تحولی شهرداری در نمایشگاه بین‌المللی اظهار داشت: در اولین اتفاق ما اولین نمایشگاه برون‌مرزی را ترتیب خواهیم داد و صنعتگران ما می‌توانند محصولات خود را در معرض دید جهانیان قرار گیرد و این نمایشگاه در بصره تشکیل خواهد شد و قطعا ارزآوری خیلی خوبی هم در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نقطه آرمانی شهر اسلامی است، عنوان داشت: شهر اسلامی و کلا جامعه از دو بخش روح و کالبد تشکیل شده است، بخشی از شهر اسلامی معطوف به جسم شهر است، شخصیت شهر اصفهان یک شهر دینی است، اضافه بر این شهر یک جان و روح و روانی هم دارد، مبنای ما در این زمینه، تحقق اسماءالحسنی در این شهر است، هرچقدر در این شهر عدالت، تمیزی، پاکی و زیبایی باشد، این شهر اسلامی‌تر است.

قاسم‌زاده با اشاره به انتقادات مطرح شده درباره شهر اسلامی گفت: کسانی که اسلامی‌زدایی از اصفهان را مطرح می‌کنند، بگویند می‌توانند مسجد جامع، مسجد شیخ لطف‌الله یا میدان امام را حذف کنند، اگر مسلمانی خطا می‌کنند نباید آن را به پای اسلام نوشت.

 

در اصفهان دیگر کارتن‌خوابی نداریم

شهردار اصفهان فزود: اولویت من در انتخاب همکاران این بود که اولا از خود شهرداری باشند، در صورت وجود امتیاز مساوی، جوان‌گرایی هم مطرح بود، همچنین تیزهوشی هم مطرح بود و سعی کرد از کسانی که استعداد بالایی دارند استفاده کنم تا بتوانند مسایل را زود بگیرند و زود پردازش کنند و بتوانند مشکلات را به سرعت رفع کنند و انتظار هم از این تیم بسیار بالا است.

وی با اشاره به پدیده کارتن‌خوابی در اصفهان گفت: با افتخار اعلام می‌کنم که در اصفهان دیگر کارتن‌خوابی نداریم و اگر هم کسی باشد از نقاط دیگر می‌آیند، کارتن‌خواب‌ها غربالگری شدند.

قاسم‌زاده عنوان کرد: کسانی که معتاد بودند به کمپ‌های ترک اعتیاد و کسانی هم که دارای مشکلات روحی و روانی بودند، به مراکز بهبود روان هدایت شدند.

شهردار اصفهان با اشاره به فقدان طرح جامع توسعه در اصفهان گفت: این موجب شده است هیأت و شکل شهر دچار به هم‌ریختکی شود، تا این طرح بازنگری و آماده شود، به معاونت شهرسازی تاکید کردم با هوشمندسازی پاسدار هویت و شکل شهر باشند.

وی در حوزه برخورد با فساد گفت: طبق خبر اولیه، یکی از کسانی که در شهرداری دستگیر شد، یک کارمند ساده طی ۶ سال حدود ۲۰۰ میلیارد از مردم رشوه گرفته است، این زمینه‌ها باید جمع شود؛ نقطه ایده‌آل این است که مردم با شهردار و روسای شهرداری در منطقه مشورت کنند و مشورت بگیرند؛ نه اینکه در شهرداری بیایند برای معامله، این نگاه باید آرام آرام از شهرداری برچیده شود.

قاسم‌زاده اضافه کرد: ما درآمدی در شهرداری داریم که اگر کم شود، بخشی از هزینه‌های را نمی‌توانیم بدهیم و حتی حقوق بخشی از قسمت‌ها را هم نمی‌توانیم بپردازیم.

شهردا اصفهان با اشاره به بودجه دولت بیان کرد: این بودجه انقباضی دولت موجب فشار بر شهرداری می‌شود، بودجه‌ای که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی روی میز دولت گذاشت، همه کمک‌های را به دولت حذف کرد، خطرناکتر ردیف ارزش افزوده که ۳ درصد آن را باید به شهرداری بدهند، اختیار آن را از شهرداری گرفته‌اند و به دولت داده‌اند و اگر این بودجه تصویب شود ما در شهرداری‌ها با بحران ملی مواجه خواهیم شد، باید ببینیم بودجه‌ای که تقدیم مجلس شده، این موارد اصلاح شده و بحث ارزش افزوده را درست کردند یا نه.

قاسم‌زاده ادامه داد: وظیفه فاضلاب شهری را بر عهده شهرداری گذاشته‌اند و این در حالی است که منابع را کم کردند و بار سنگینی را بر دوش شهرداری قرار داده شده است.

شهردار اصفهان درباره آلودگی هوا تاکید کرد: در این باره انگشت اتهام را به سمت شهرداری نگیرید، چون طبق مطالعات پژوهشگران دانشگاه صنعتی، سهم عمده‌ای از آلاینده‌ها به صنایع بر می‌گردد و به دلیل فاصله‌ای که از این صنایع هست، شهر اصفهان سهمی از اعتبار آلاینده‌ها ندارد و فقط شهرهای مجاور، این اعتبار را دریافت می‌کنند.

 

مدیریت فعلی استانداری و فرمانداری به شدت پرانگیزه و جهادی هستند

وی اضافه کرد: برخی آدرس غلط می‌دهند و فقط شهرداری را مقصر می‌دانند، در صورتی که صنایع باید در این زمینه همکاری کنند و آنچه مهم است این است که نباید صنایع به سمت مازوت‌سوزی بروند که در این صورت ما روزهای سختی را شاهد خواهیم بود.

قاسم‌زاده با اشاره به نیروهای شهرداری گفت: شهرداری الان حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار نیرو دارد که بخشی از این‌ها شرکتی هستند و ما طرف پرداخت حقوق آن‌ها نیستیم بلکه باید اداره کار در این زمینه به وظایف خود مبنی بر نظارت بر قراردادها و شرکت‌ها عمل کند، در حال حاضر به هیچ‌وجه امکان استخدام نیروی حجمی وجود ندارد، اگر دولت قانون ارائه داد و منابع را مشخص کرد، ما هم برای استخدام اقدام می‌کنیم.

شهردار اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص تعامل شهرداری با سایر دستگاه‌ها تاکید کرد: تیم کنونی در استانداری و فرمانداری تیم به شدت پرانگیزه و جهادی هستند و هم آقای مرتضوی و هم آقای احمدی بسیار خوشفکر و پرتلاش و با انگیزه هستند و امیدواریم در این دوره از مدیریت استان، تعامل خوبی با هم داشته‌ایم، دوستان در  استانداری و ما هم در شهرداری به محض ورود دچار بحران آب و کشاورزان شدیم، اما امیدواریم در ادامه نمادی از همگرایی و همدلی شویم، همچنین مقرر شده است ماهی یکبار در مجمع نمایندگان و شورای اسلامی حضور یابیم و جلسه داشته باشیم.

وی درباره شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در دوره جدید مدیریت شهری عزم و اراده زیادی برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در مدیریت شهری وجود دارد و در این زمینه تلاش می‌کنیم.

توسعه فرهنگسراها و اماکن ورزشی قوت می‌گیرد

قاسم‌زاده اظهار داشت: شهرداری مکلف به ایجاد راه امن و تأمین امنیت دوچرخه‌سواری است، اما در ارتباط با اینکه چه کسانی می‌توانند دوچرخه سوار شوند و چه کسانی مجاز نیستند و بعضی از موارد شرعی هم مطرح می‌شود، این در حیطه کارهای شهرداری نیست و کسان دیگر و صاحب نظران باید نظر دهند، وظیفه ما فقط ایجاد امنیت کسانی است که می‌خواهند دوچرخه‌سواری کنند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه وزارت کشور فقط اجازه می‌دهد ۳ هزار و ۵۰۰ نیرو به عنوان کارمند استخدام کنیم تصریح کرد: ما الان ۲۴ هزار کارمند داریم، اکثر این نیروها را شرکت‌ها استخدام می‌کنند و به این صورت کارمند حجمی به وجود می‌آید، ما مجبوریم برای مازاد بر ۳ هزار ۵۰۰ نفر، از طریق شرکت‌ها عمل کنیم و کارها را به آن‌ها بسپاریم.

وی اولویت عمرانی شهرداری را به غیر از رینگ دوم، پروژه‌های فرهنگی مطرح و خاطرنشان کرد: نگاه دوره جدید مدیریت شهری بیشتر توسعه فضاهای فرهنگی و گردشگری برای شهر اصفهان است و سعی می‌کنیم فضاهایی مثل فرهنگسراها و مجموعه‌های ورزشی و این گونه فضاها را گسترش دهیم.

انتهای پیام/۳۶۴۹/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول