اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سرمایه‌گذاری 448 میلیون دلاری هند در طرح‌های زیربنایی ازبکستان

معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و سفیر هند در ازبکستان در دیداری در شهر «تاشکند» گسترش همکاری های دوجانبه را بررسی کردند.

سرمایه‌گذاری 448 میلیون دلاری هند در طرح‌های زیربنایی ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق‌اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «مانیشا پرابهات» سفیر هند در ازبکستان در دیداری در شهر «تاشکند» گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سرمایه گذاری، اقتصادی و بازرگانی و فرهنگی را بررسی کردند.

طرفین با اشاره به همکارهای مالی- فنی، از تخصیص  448 میلیون دلاری «اکسیم بانک هند» برای تامین مالی اجرای طرح‌های اولویت دار در ازبکستان در زمینه‌های توسعه زیربنایی و آموزشی استقبال و در مورد فعالیت مشترک در زمینه اجرای طرح‌ها به توافق رسیدند.

دو طرف هماهنگ کردند که تنظیم طرح‌های جدید اولویت دار اجتماعی در زمینه‌های فن آوری‌های اطلاع رسانی، بهداشتی و آموزشی را سرعت بخشند که برای اجرای این طرح‌ها کمک مالی بلاعوض از طرف هند جذب خواهد شد.

طرفین همچنین تمهیدات سیزدهمین نشست کمیسیون بین دولتی در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی و علمی و فنی بین ازبکستان و هند در اولین 3 ماهه سال 2022 میلادی را نیز بررسی کردند.

علاوه بر این، گسترش همکاری‌های بین منطقه‌ای از جمله بین استان «اندیجان» ازبکستان و ایالت «گجرات» هند بررسی شد.

همچنین امکانات برقراری همکاری‌های مستقیم بین استان «فرغانه» و ایالت «هاریانا»، شهرهای «بخارا» و «حیدرآباد» و همچنین «تاشکند» و «دهلی نو» با توجه به اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مشترک در زمینه‌های سرمایه گذاری، بازرگانی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.    

همچنین یادداشت تفاهم همکاری بین سفارت هند در ازبکستان و وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان در مورد تخصیص کمک مالی بلاعوض برای اجرای طرح «ایجاد و تجهیز آزمایشگاه جدید مترولوژی در مرکز علمی تخصصی ازبکستان» و همچنین طرح «تجهیز مدارس متوسطه استان سردریا به کامپیوتر» به امضا رسیده است.        

مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2020 میلادی با 25 درصد رشد نسبت به سال 2019 میلادی در سطح 442 میلیون دلار قرار گرفته است.

امروز در ازبکستان 161 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران هندی در زمینه‌های تولیدی، فروش مواد دارویی و سرمایه گذاری فعالیت می‌کنند. علاوه بر این 18 سازمان و شرکت هندی در ازبکستان به ثبت رسیده است.

از ماه آگوست سال 1997 میلادی در بین دو کشور به طور مستمر رایزنی‌های سیاسی در سطح وزرای امور خارجه برگزار می‌شود. علاوه بر این، از سال 1991 میلادی انجمن دوستی «ازبکستان و هندوستان» فعالیت می‌کند که آن در توسعه و تعمیق روابط فرهنگی بین دو کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.

 هندوستان استقلال این کشور‌ را در تاریخ 26 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 18 مارس سال 1992 میلادی روابط سیاسی خود را با ازبکستان برقرار کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول