اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

از تولد تا مرگ، زندگی بختیاری با موسیقی عجین است

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: سازهای سنتی و بومی ما بر گرفته از احساسات عمیق است پس آرامشی را به مخاطب القا می‌کنند که سازهای غیربومی این تاثیر را ندارند و تنها تاثیرات لحظه‌ای و گذرا دارند.

از تولد تا مرگ، زندگی بختیاری با موسیقی عجین است

شهرام فرجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: قطعا موسیقی در زندگی مردم تاثیر بسزایی دارد خصوصا در استان ما که موسیقی از بدو تولد با نواختن سرنا و لالایی‌های مادرانه آغاز می‌شود تا مرگ که با نواختن ساز چپ به پایان می‌رسد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: در استان ما سرنا به عنوان نوای شادی بیشتر در جشن‌ها و شادی‌ها و کرنا به عنوان نوای کار و کارزار در موقع فراخوانی برای رفتن سر کار و یا برای رفتن به جنگ استفاده می‌شده و شبانان و چوپانان نیز عموماً از ساز نی استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: سازهای رایج در استان ابتدا سرنا،کرنا، نی و کمانچه بوده و به مرور سازهای دیگر نیز اضافه شدند.

فرجی با بیان اینکه موسیقی در چندسال اخیر اوضاع خوبی داشته، افزود: موسیقی سنتی جایگاه خود را دارد، موسیقی محلی هم راه خود را ادامه داده و هر دو رشد خوبی داشته‌اند.

موسیقی غیربومی بر روح انسان اثر لحظه‌ای دارد

وی اظهار داشت: موسیقی‌های غیربومی ضرب آهنگ خاصی دارد و به نوعی باعث تخلیه هیجانات درونی نسل جدید می‌شود لذا این نسل به این نوع ساز و موسیقی تمایل بیشتری دارند ولی باید گفت جامعه ما که یک جامعه احساسی است و سازهای سنتی و بومی ما بر گرفته از این احساسات می‌باشد پس آرامشی را به مخاطب القا می‌کنند که سازهای غیربومی این تاثیر را ندارند و تنها تاثیرات لحظه‌ای و گذرا دارند.

۲۷ آموزشگاه موسیقی فعال در استان

فرجی بیان کرد: در حال حاضر ۲۷ آموزشگاه آزاد موسیقی در سطح استان فعال است که کلیه سازهای سنتی، محلی،کلاسیک و ... را آموزش می‌دهند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: از لحاظ استاد در بحث آموزش موسیقی مشکلی نداریم چرا که هم فارغ‌التحصیلان‌ خوبی در رشته‌های مختلف موسیقی و هم پیشکسوتان توانمند در سازهای مختلف در استان حضور دارند که منبعی برای آموزش هستند.

برگزاری کنسرت موسیقی محلی و سنتی در دستورکار ارشاد

فرجی ادامه داد: قبل از شیوع کرونا کنسرت‌های سنتی، محلی و پاپ برگزار می‌شد اما موسیقی پاپ به علت هیاهویی که دارد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد در صورتی که هدف اصلی ما گسترش و اعتلای موسیقی فاخر محلی و سنتی می‌باشد که درصدد هستیم در همین راستا پس از عبور از اپیدمی کووید ۱۹ به سمت برگزاری کنسرت‌های محلی و سنتی حرکت کنیم.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول